Airplay/bluetooth receiver inbouwen in oude Becker autoradio (Toestel of techniek)

door Gert Wouters @, 08-12-2024, 15:22 (115 dagen geleden)

Een vriend van me is in het bezit van een mooie Mercedes SL oldtimer. De ingebouwde autoradio (Becker Europa TR) was defect. Hij vroeg me deze te herstellen en er een Bluetooth/Airplay ontvanger in te plaatsen zodat hij tijdens het rijden wat muziek van z’n iPhone kan streamen.

Die radio schijnt een soort van Aux ingang te hebben. Als ik daar een externe tuner aanhang werkt dat. Het moet dus doenbaar zijn om daar zoiets aan te hangen, maar nog beter in te bouwen. Het geheel moet buitenaf origineel lijken.

Heeft er iemand ervaring met zo’n toestelletje wat zou kunnen werken?

De radio heeft een aparte versterkerunit waar het eventueel ook zou mogen ingeplaatst worden.

Ik doe er een foto bij.[image]

Tnx,
Gert

Airplay/bluetooth receiver inbouwen in oude Becker autoradio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-12-2024, 15:46 (115 dagen geleden) @ Gert Wouters

Zal mogelijk tbv een cassetterecorder ingang zijn geweest.

Zie mijn draad over de N2605 cassetterecorder welke ik op een 90AN163 mono autoradio
heb aangesloten.

Hierbij heb ik gebruik gemaakt van schakel gebeuren in de N2605.
Er staan schema's bij.

Zodra je cassetterecorder uitschakelt, wordt radio gedeelte weer actief.

In jouw toestel dus die punten vinden.
Bluetooth voeding halen achter de aanuit knop van de radio
en Bluetooth middels schakelaar/relais indien ingeschakeld het tuner gedeelte radio afschakelen.

door Gert Wouters @, 09-12-2024, 19:32 (114 dagen geleden) @ Maurice

Met dank, Maurice.
Tijdens inbouwen gaat dit goed van pas komen.

Nu zal het enkel nog de kunst zijn om een geschikte bluetooth ontvanger te vinden die goed werkt.
Wellicht tientallen te vinden op Ali, maar welk toestelletje zal stabiel/ruisvrij werken. :-|

door Kornelis @, 21-01-2025, 08:16 (72 dagen geleden) @ Gert Wouters

Hallo Gert, ik heb ook een Becker onderhanden de BT ontvanger wordt ingeschakeld zodra de MW knop wordt bedient. tuner gedeelte van MW heb ik onderbroken en de audio parallel aangesloten op de ingangen van de voorversterker, kan dan ook volume en toon regelen. De BT ontvangers die ik geprobeerd heb gaven inderdaad nogal problemen ( piepen en ruis ) op dit moment hangt er een Marmitec aan met als nadeel dat die 5 volt gevoed moet worden wat ik nu opgelost heb met een blokconverter maar uiteindelijk moet dat anders.

Gr Kier Knol

door Gert Wouters @, 21-01-2025, 20:01 (71 dagen geleden) @ Kornelis

Ik heb ooit voor een vriend een buizenradio hersteld. Daar had de man zelf ook zo'n Bluetooth apparaat ingebouwd naar volle tevredenheid.
In die autoradio was het de bedoeling dat er elke keer een pairingsrequest zou uitgestuurd worden zodat eventueel een andere smartphone kon gekoppeld worden, zonder de boel weer te moeten afbreken.

Die vriend wist te vertellen dat zijn toestel dat kon. Mede dat het nog klein en compact was en heel betrouwbaar ben ik daarvoor gegaan. Nog steeds te koop op Amazon:
https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B07KPTXSWX?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Er is een soort van line-in stekker aan die radio. Waar geluid de volumepotentiometer binnen gaat, gaat de line-in ook heen.
De volumepotentiometer kan je in/uittrekken om de toonhoogte doffer/scherper te zetten. Je hoort het verschil nauwelijks, dus ik heb dat contact gebruikt om het printje in te schakelen. Tooninstelling eraf natuurlijk.
Het printje werkt perfect op 12V, dus geen issue.

Nu moet ik de radio nog terug in de oldtimer plaatsen, maar dat zouden we doen als het weer warmer wordt. De auto wordt met dit winters of regenachtig weer toch niet gebruikt.
Op mijn werkbank aan de labovoeding en een FM antenne tegen m'n buitenmuur werkt die radio perfect. Ook op bluetooth.

We gaan zien eens het in de auto zit.