raadselachtig artikel (Toestel of techniek)
door rojosuiza , Amsterdam, 10-12-2024, 19:40 (1 dag en 19 uur geleden)
Beste verzamelaar
Kijk naar dit artikel. Wat is het? Het is heel erg buiten mijn verzamelgebied – transistorradio’s – maar nu het vandaag uit zichzelf in huis is gekomen, wil ik wel weten, wat het is.
Het lijkt op een soort van goedkope replica van de Philips microfoon uit 1932 – maar wel met een (functionele) schakelaar in de voet, een grove constructie die nog wel een beetje aan de jaren vijftig herinnert.
Weet iemand van de welingelichte verzamelaars alhier meer over dit artikel?
raadselachtig artikel
door Maurice , Dordrecht, 10-12-2024, 20:34 (1 dag en 19 uur geleden) @ rojosuiza
Lijkt op de Philips 4211
Denk mogelijk eens de microfoon vervangen.
Dat kun je dan weten als links en rechts onder aan framepje gaatjes zitten
voor de onder 2 veerhoudertjes.
Maar Philips heeft zoveel verschillende gebouwd.
Philips 4211Link
raadselachtig artikel
door Maurice , Dordrecht, 10-12-2024, 20:42 (1 dag en 18 uur geleden) @ Maurice
Zie je wel,
Weer een andere Philips 4210 nu met alleen boven 2 veertjes.
Ik bedoel maar!
raadselachtig artikel
door Paul Brouwer , Haarlem, 10-12-2024, 20:35 (1 dag en 18 uur geleden) @ rojosuiza
Dat is een microfoon.
Groeten,
Paul
--
raadselachtig artikel
door Leo Snoeren , Dongen, 10-12-2024, 20:41 (1 dag en 18 uur geleden) @ rojosuiza
Dit is geen microfoon, maar een sigaren/sigaretten aansteker in de vorm van een microfoon.
Het verwarmingselement is op de tweede foto goed zichtbaar.
Erg leuk ding! Het mica plaatje voor de verwarmingsspiraal is stuk, maar ik neem aan dat je hem toch niet meer wil gebruiken
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
raadselachtig artikel
door Maurice , Dordrecht, 10-12-2024, 20:44 (1 dag en 18 uur geleden) @ Leo Snoeren
Leo,
Jij bent goed!
Inderdaad de gloeispiralen.
Kooltjes aansteken voor de open haard dan maar.
Of BBQ
raadselachtig artikel
door rojosuiza , Amsterdam, 10-12-2024, 20:48 (1 dag en 18 uur geleden) @ Leo Snoeren
zou het als aansteker bedoeld geweest zijn? Dat is toch niet te geloven...
lijkt me bovendien levensgevaarlijk, wie bedenkt zo iets?
raadselachtig artikel
door Leo Snoeren , Dongen, 10-12-2024, 20:56 (1 dag en 18 uur geleden) @ rojosuiza
zou het als aansteker bedoeld geweest zijn? Dat is toch niet te geloven...
Echt waar! Waarschijnlijk in de categorie relatie geschenken of zoiets.
lijkt me bovendien levensgevaarlijk, wie bedenkt zo iets?
Philips! En nee, niet levensgevaarlijk. Zolang het mica plaatje heel is, is er niets aan de hand. Het is een erg leuk ding! Ik heb hem wel eens vaker gezien (erg lang geleden), maar weet zo snel niet meer waar.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
raadselachtig artikel
door rojosuiza , Amsterdam, 10-12-2024, 21:21 (1 dag en 18 uur geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door rojosuiza, 10-12-2024, 21:22
Dan wordt het tijd om de achterkant te bekijken.
De bobbels in het kunststof zijn toch wel een waarschuwing.
En zie je de ingekraste tekst: 220V! - Aua! - 301163, dagen later is de eigenaar overleden, hihi...
In de schakelaar zijn trouwens sporen van smelt op de contacten. Misschien is de spanning van 220V toch ietwat overdreven geweest...
raadselachtig artikel
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 11-12-2024, 15:43 (23 uur en 51 minuten geleden) @ rojosuiza
Sporen van smelt op de schakelaar? Waar dan?
raadselachtig artikel
door rojosuiza , Amsterdam, 12-12-2024, 09:50 (5 uur en 44 minuten geleden) @ Forumbeheer
Kijk:
raadselachtig artikel
door Maurice , Dordrecht, 12-12-2024, 11:49 (3 uur en 45 minuten geleden) @ rojosuiza
Stel je niet zo aan.
Gloeidraad in koude toestand is praktisch 0 Ohm.
Hierdoor die klap aan stroom warmt de draad op en begint te gloeien.
Dan ontstaat de weerstand in de draad en komt de boel in evenwicht.
Vandaar dat ouderwetse gloeilamp ook brand/licht geeft.
Werking is identiek.
En dus omdat als je langzaam schakelaars bedient, en zeker dit soort schuif schakelaars.
is er steeds maar klein stukje van contactvlak wat eerst contact maakt en alle stroom moet verwerken.
Zie je vaak ook aan de vonk vorming.
Daarom zijn er verende contact schakelaars gemaakt , precies om deze redenen.
Deze klappen direct geheel om.
Mensen die niet goed , of heel langzaam, schakelaars over halen.
Verder is messing zacht materiaal.
Veel gebruik en grote drukkracht, dan slijt de boel in.
Goedkope simpele contacten hebben geen verharde contactvlakken.
Verschil in contactvlakken is erg groot.
Ook ivm geleiding, bv zilver of goud contact vlakken voor lage contact weerstand.
Vuile contacten geven weerstand, dat met grote stromen is warmte en dus verbranden contacten.
Reken maar uit
P=U x I
en U = I x R
Wordt P = I^2 x R
Stel overgangs weerstand is 0,3 Ohm bij 5A
raadselachtig artikel
door g-rely , Lelystad, 11-12-2024, 15:47 (23 uur en 47 minuten geleden) @ rojosuiza
Ik heb deze kool-microfoon, lijkt er een wel een beetje op!
raadselachtig artikel
door rojosuiza , Amsterdam, 11-12-2024, 17:53 (21 uur en 41 minuten geleden) @ g-rely
Gewijzigd door rojosuiza, 11-12-2024, 17:54
Die van jou is echt. Mooi is ie.
Die van mij is inderdaad, zoals hier boven door Leo ist aangegeven, een sigaret-aansteker op 'netvoeding' met aan en uit schakelaar.
Wat ik nog niet zeker weet over het artikel is de tijd, waarin hij gemaakt is, en of ie inderdaad van Philips is gemaakt, en of het misschien inderdaad een relatie-geschenk is.
Op internet zijn andere modellen uit de jaren 1930 / 1940 te vinden, zelfs andere in de vorm van een mikrofoon, ook amerikanse met 110V.
Uitgeprobeerd heb ik het ding nog niet...
raadselachtig artikel
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 11-12-2024, 18:23 (21 uur en 11 minuten geleden) @ rojosuiza
Relatiegeschenk zou zomaar kunnen, Philips had ook een speeldoos in de vorm van een radio die sigaretten presenteerde. Past goed in het thema.
raadselachtig artikel
door henkk56 , 11-12-2024, 19:10 (20 uur en 24 minuten geleden) @ Forumbeheer
Ik had er in mijn jonge jaren ook een gemaakt maar dan met een scheidingstrafo er tussen.
Maarja,ik hoefde niet als meneer Philips iedere duit om te draaien.
Henk