Voeding defect 230 -11,8 volt DC (Algemeen)

door hdegreeuw @, Andijk, 15-12-2024, 22:20 (207 dagen geleden)

Al een tijdje branden de lampjes niet onder de wasemkap van mijn dochter.
Beide gloeidraden van de lampjes waren defect, later bleek er ook geen gelijkspanning te zijn.
Voeding open en bleek er bij meting aan de HD10 4216 (wat het is ?)265 volt DC te staan.
Condensator en de dioden meten allemaal goed.
Nu staat er op het etiket dat er ook een thermische beveiliging in zit.
Misschien heeft die aangesproken, maar ik heb geen idee waar die zou kunnen zitten.
Op de twee grote zwarte vierkanten staat TE21AD en er onder JS3040

Misschien zit daar wel die thermische beveiliging in

Er wordt wel een nieuwe besteld, maar ik was nieuwsgierig waar het nu fout zou kunnen zitten.

[image]
[image][image]

Voeding defect 230 -11,8 volt DC

door Piet van der Pol @, 15-12-2024, 22:36 (207 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Piet van der Pol, 15-12-2024, 22:37

Deze voeding is een halogeentrafo. De uitgangsspanning is geen DC, maar AC. Dat kun je ook op het etiket zien. Dus mogelijk is deze trafo nog gewoon in orde.
Verder komt er pas een continue wisselspanning uit, als er ook voldoende belasting op aangesloten zit. Het minimum staat ook op het etiket (20W). Met defecte lampjes doet hij dus niet veel meer dan hikken (proberen op te starten).
De eigenlijke schakeling is een zelf oscillerende voeding met 2 transistoren, of 2 mosfets. Dat zijn de 2 zwarte vierkantjes.
De thermische beveiliging kan een kleine thermistor zijn, die bij te hoge temperatuur de oscillatie zal laten stoppen.
In het midden op de print zie je een klein ringkern trafootje. Daarmee worden de halfgeleiders aangestuurd.
Test eens de uitgang met een 12V autolamp, wie weet gaat deze gewoon branden.

Piet

door hdegreeuw @, Andijk, 15-12-2024, 23:18 (207 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Wat zijn jullie toch knap, hij doet het als een speer op het moment dat ik er een lamp aan hang. Nu heeft mijn dochter 12 vold led lampjes gekocht, zouden die er ook op werken of moet het speciaal met gloeidraden zijn?

door WalterH @, Den Haag, 15-12-2024, 23:22 (207 dagen geleden) @ hdegreeuw

De led lampjes zullen geen 20 watt belasting geven wat dit voor schakel apparaat nodig heeft.
Dat is nog afgezien van de wisselspanning van ongeveer 12 volt die dit apparaat afgeeft wat mogelijk ook niet is wat de led lampjes nodig hebben.

--
W. Heemskerk

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 15-12-2024, 23:42 (207 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-12-2024, 23:45

LED spotjes gaan hier niet betrouwbaar of helemaal niet op werken. Als je toch LED zou willen gebruiken, moet je een 12V constant voltage LED driver kopen die zwaar genoeg is om je nieuwe lampjes aan te sturen (3W LED vervangt 20W halogeen, ik neem aan dat er 2 of 3 lampjes in gaan dus dan is 10W voldoende).

door Onno-I @, 16-12-2024, 08:31 (207 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door Onno-I, 16-12-2024, 08:41

De meeste LED-lampjes voor 12V hebben wel een gelijkrichter en werken wel op 12 V wisselspanning. Je hebt dan wel kans dat die gelijkrichter heet wordt op de HF spanning uit deze adapter.
Ook zal deze adapter een sterke 100hz rimpel geven omdat hij geen bufferelco heeft. Dat geeft met LED-lampen een hinderlijk stroboscoopeffect.
Kortom je hebt voor LED-lampen een nieuwe adapter nodig.
Als je een LED-adapter koopt, let wel op dat je het vermogen ruim kiest.
Het thermisch ontwerp is meestal belabberd en ze gaan soms al na een jaar stuk door een te hoge werktemperatuur voor de halfgeleiders en de elco’s.

Een onbetrouwbare verkoper die onder zijn garantieverplichting uit wilde, schreef me ooit dat “professionals weten dat de adapter 2x zo veel vermogen moet hebben als erop staat”.
Juridisch antwoord: ik ben consument en heb recht op consumentenbescherming. Het staat niet op je website en ik mag er dus van uitgaan dat het product geschikt is voor het vermogen waarvoor je het verkoopt.
Professioneel antwoord: ik ben electronicus en ik begrijp hoe deze apparaten werken. Uit je woorden blijkt dat deze adapters niet aan de specificaties voldoen voor gebruik op lange termijn. Dus ze zijn niet goed.