Sailor R108 ogevoelig en bijgeluiden (Toestel of techniek)
Met dank aan René waardoor ik vlot, ondanks een trage tante Pos, een TBA570 kreeg werkt de Sailor R108 het inmiddels.
Hij is alleen ongevoelig en maakt bijgeluiden waar ik de vinger nog niet achter kreeg.
https://youtu.be/qqhmTaVo-IM
Ik had al een kopie van de manual bij het apparaat (ex marine) mee gekregen, het schema was echter op A4 afgedrukt en slecht leesbaar.
Op https://www.peel.dk/SP/R108-R109.html vond ik een wat beter, maar nog steeds matig, leesbaar exemplaar.
De voedingsspanningen die ik meet zijn:
+A 9 Volt; OK
+B 7.8V; zou kunnen kloppen
+C 4.0V; zou kunnen kloppen
+D 5.9V
De meter voor veldsterkte is onderbroken, deze heb ik tijdelijk vervangen door een (te groot) 100uA instrument.
De ontvanger ontvangt maar is ongevoelig en maakt bijgeluiden. Ingesteld op MW, High imp antenne, BFO uit, Tone hoog, RF-gain max. Op de andere banden vergelijkbaar gedrag. Geaard aan CV, Antenne een draad van een paar meter.
Eerst dacht ik aan parasitaire oscillaties omdat het chassis niet in de groene kast was geplaatst. Maar plaatsen in kast heeft geen effect.
Omdat TBA570 is vervangen en veldsterktemeter zijn vervangen heb ik de de nul-instelling van de meter volgens voorschrift ingesteld. De meter reageert met meer dan maximale uitslag op een LPAM zender uit de buurt. Wellicht dat de originele meter een 200 uA exemplaar is.
Met Rohde&Schwartz HF generator ingangssignaal aangeboden. Ontvanger heeft 30 microvolt nodig voor ruisvrije ontvangst.
DC-instellingen nagelopen maar geen rare afwijkingen waargenomen.
Met 100 MHz scoop naar signaal gekeken op ca 1.5 MHz.
Om wat te kunnen zien heb ik 300 mV uit 75 Ohm op antenne ingang aangeboden.
het HF dat ik op de afstemcondensatro na de HF-trap meet blijkt vrijwel gelijk te zijn aan het signaal op de afstemcondensdator van de antenenkring. RF-gain heeft geen invloed. Als je op pin 6 van de CA3053 meet heeft het verlagen van de gain als effect dat het signaal daar groter wordt.
groet, Gertjan