Tulip AT Compact met nog meer batterij schade (Computertechniek)
Vandaag gekregen een incomplete Tulip At compact.
Geen drives, voeding los er bij en ..... heel veel batterij schade.
Ben de hele avond bezig geweest met witte azijn, soda en gedemilariseerd water.
Restulaat hier onder, zal toch ook de chips die op sockets zitten toch nog los moeten maken (denk ik).
De connectors voor batterij luidspreker en jumpersettings van sommige afgebroken door corrosie.
Waar kan je zulke connectors kopen ?
En de instelling van de processor snelheid is mij niet duidelijk , het hele blok is gecorrodeerd en het correspondeert niet met het andere tulip at board wat ik heb, dus dat moet ik ook nog zien uit te zoeken.
Of dit board uiteindelijk ook gaat werken ????, zoveel batterijschade nog nooit gezien.
Denk dat er 3 jumpers zater maar het was zo gecorrodeerd en .... hoe kom ik aan sockets en hoe zouden de instellingen moeten zijn
ook hiervoor nieuwe sockets nodig, waar bestellen ?
onder andere geheugen chips op socket toch maar loshalen en reinigen, geldt ook voor de andere chips op socket
Tulip AT Compact met nog meer batterij schade
door Hersteller , Haarlem, 03-01-2025, 23:22 (18 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 03-01-2025, 23:23
Wij maakten ze schoon met Tri(-chloorethyleen), maar slecht voor je gezondheid (Parkinson).
door Maurice , Dordrecht, 04-01-2025, 00:00 (18 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 04-01-2025, 00:01
Zo je wordt een expert in deze.
Je koopt ze in hele strippen bij electronica zaak.
Uit solderen is per pennetje doen.
Genoeg verwarmen, smelt plastic ook en kun je per pennetje uit solderen.
Linkjes noemen ze
Shorting Link Female Straight Closed Top 2 Way 1 Row 2.54mm
En op de print
Straight Through Hole Pin Header
of enkele rij
Straight Through Hole Pin Header, 36 Contact(s), 2.54mm Pitch, 1 Row
door ffeilers , Breda, 04-01-2025, 00:32 (18 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ffeilers, 04-01-2025, 00:36
Zo je wordt een expert in deze.
Ik heb deze vandaag echt gekregen van iemand die wel een (commodore) hobby heeft maar niets met dit type pc s.
Je koopt ze in hele strippen bij electronica zaak.Uit solderen is per pennetje doen.
Genoeg verwarmen, smelt plastic ook en kun je per pennetje uit solderen.Linkjes noemen ze
Shorting Link Female Straight Closed Top 2 Way 1 Row 2.54mmEn op de print
Straight Through Hole Pin Headerof enkele rij
Straight Through Hole Pin Header, 36 Contact(s), 2.54mm Pitch, 1 Row
Maurice, dank voor de info.
Ik kwam er zojuist achter dat deze Tulip AT compact is uitgerust met een AMD processor, board heeft zelfde partnr maar L3 als toevoeging terwijl mijn andere AT is uitgerust met een Intel processor en L1 als toevoeging heeft.
https://theretroweb.com/motherboards/s/tulip-computers-tc9
helaas geen manual, maar vergelijkend met heb board op theretroweb staan de jumpers voor de processorsnelheid het zelfde en mis ik er dus geen 1. Door de batterijlekkage kon ik dat echt niet constateren.
Op dit board zijn later ook geen wijzigingen aangebracht door Tulip zoals op de eerder door mij geposte AT
Ik weet dus niet welke jij hebt ?? AMD/Intel
Op de foto van het board kan je gelijk nog de schade zien aan de memory chips en trouwens als ik de amd processor er uit licht zal daar ook nog wel het nodige zitten.
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 04-01-2025, 00:54 (18 dagen geleden) @ ffeilers
Ik neem aan dat het revisienummers zijn en dat L3 de modificaties in het ontwerp heeft opgenomen.
Intel versus AMD mag hier geen verschil maken, het waren toen volledige klonen vanwege de second source overeenkomst.
door ffeilers , Breda, 04-01-2025, 20:28 (17 dagen geleden) @ Forumbeheer
Ik neem aan dat het revisienummers zijn en dat L3 de modificaties in het ontwerp heeft opgenomen.
Intel versus AMD mag hier geen verschil maken, het waren toen volledige klonen vanwege de second source overeenkomst.
ok, maar fysiek zijn er wel verschillen te ontdekken, o.a. jumper plaatsingen
door Maurice , Dordrecht, 04-01-2025, 11:11 (17 dagen geleden) @ ffeilers
Kan zijn dat de Intel processoren op waren of dat keer defect is geweest
en daarom andere processor er in zit.
AT hier is een intel, tevens uit 1988 met een -L1 bord.
door ffeilers , Breda, 04-01-2025, 20:29 (17 dagen geleden) @ Maurice
ziet er wel beter uit dan degene die ik nu heb
door henk vdb , Breda, 04-01-2025, 15:49 (17 dagen geleden) @ ffeilers
Frans, dit gaat nooit meer een betrouwbaar board worden. Wat niet betekent dat het waardeloos is, ik zou de SPECIFIEKE bijzondere componenten die op voetjes zitten er voorzichtig uithalen en deze HEEL goed reinigen. Je zou ze als je een bord hebt dat werkt daarop kunnen testen.
De pcb is zodanig aangetast dat solderen eraan ook niet goed meer zal lukken. Je kan ervan uitgaan dat ook onder de gesoldeerde onderdelen oxidatie aanwezig is dus je zou ALLES eraf moeten halen met grote kans op het sneuvelen van doormetaliseringen.
Je kan dit bord ook bij een werkende computer met zelfde bord kunnen bewaren als curiositeit. Kan je er altijd nog onderdelen afhalen om te proberen andere computers te repareren.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de schade alleen door de accu komt, waarschijnlijk heeft dit lange tijd op een vochtige plek gestaan. Ik zou ook de voeding openmaken VOOR je die onder spanning gaat zetten, kijken naar visuele degradatie van onderdelen en print. Niet zomaar op een bord aansluiten en onder spanning zetten, want dan kan er van alles misgaan en defecte onderdelen zijn zelden als zodanig aan de buitenkant te herkennen.
Mooie computer voor onderdelen dus zou ik zeggen...
door ffeilers , Breda, 04-01-2025, 20:33 (17 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door ffeilers, 04-01-2025, 20:36
Frans, dit gaat nooit meer een betrouwbaar board worden. Wat niet betekent dat het waardeloos is, ik zou de SPECIFIEKE bijzondere componenten die op voetjes zitten er voorzichtig uithalen en deze HEEL goed reinigen. Je zou ze als je een bord hebt dat werkt daarop kunnen testen.
Jij bent eigenlijk de eerste die zegt dat het niet gaat lukken, ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen daar van vinden, tot op heden heb ik die berichten niet gehad
De pcb is zodanig aangetast dat solderen eraan ook niet goed meer zal lukken. Je kan ervan uitgaan dat ook onder de gesoldeerde onderdelen oxidatie aanwezig is dus je zou ALLES eraf moeten halen met grote kans op het sneuvelen van doormetaliseringen.Je kan dit bord ook bij een werkende computer met zelfde bord kunnen bewaren als curiositeit. Kan je er altijd nog onderdelen afhalen om te proberen andere computers te repareren.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de schade alleen door de accu komt, waarschijnlijk heeft dit lange tijd op een vochtige plek gestaan. Ik zou ook de voeding openmaken VOOR je die onder spanning gaat zetten, kijken naar visuele degradatie van onderdelen en print. Niet zomaar op een bord aansluiten en onder spanning zetten, want dan kan er van alles misgaan en defecte onderdelen zijn zelden als zodanig aan de buitenkant te herkennen.
geschiedenis niet bekend, voeding zat er bij, heb ik (nog) niet geprobeerd en dat zal ik uiteraard niet doen zolang het board niet volledig is nagelopen en keer op keer is schoon gemaakt, misschien ook idd wel met het in ieder geval loshalen van de chips die in sockets zitten
Mooie computer voor onderdelen dus zou ik zeggen...
Uiteindelijk zou ik toch graag een werkende Tulip AT willen. Deze dus met AMD processor, maar elders in dit forum wordt ook mijn Tulip AT beschreven,
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=84803
met lichtere schade, met Intel processor. Voorlopig nog niet zover om te testen. Het is al een paar jaar oud.... dus heeft geen haast. Volgens mij moet er wel veel mogelijk zijn.
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 04-01-2025, 23:45 (17 dagen geleden) @ ffeilers
Ik zou er zelf ook voor kiezen om dit bord voor de sloop erbij te houden.
Aan de andere kant, als je zoekt naar een uitdaging is het misschien ook niet helemaal onmogelijk.
door Maurice , Dordrecht, 05-01-2025, 00:42 (17 dagen geleden) @ ffeilers
Is natuurlijk een beter bord vinden een idee.
Maar ja die liggen niet voor oprapen.
Is een krijgertje en een leuke uitdaging.
Daarnaast goed leer project.
Stuk is het al, kan alleen maar weer gaan werken.
Tbv solderen, eerst goed soldeer schoon krabben met mesje.
Al is het een hoekje op eilandje.
Dan eerst vers tin toevoeren,
dan pas tin verwijderen.
Door corrosie laagje is een drama om te solderen.
Daarom even met mesje wat schoon krabben.
Bord schoonmaken, dan die pennetjes vervangen en de jumpers vernieuwen.
Zien of er leven in komt.
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 05-01-2025, 01:40 (17 dagen geleden) @ ffeilers
Jij bent eigenlijk de eerste die zegt dat het niet gaat lukken, ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen daar van vinden, tot op heden heb ik die berichten niet gehad.
Ik heb er eerlijk gezegd ook een erg hard hoofd in dat hier nog iets van te maken is.
In principe is alles te repareren, maar daar waar zaken zoals printspoortjes zover (weg)geoxideerd zijn wordt het wel erg lastig.
Het is meer de vraag hoeveel tijd en moeite je erin wil steken.
Ooit was er een tijd dat een radiografische besturing voor een hijskraan fl 20.000,- kostte, reden waarom alles op componentniveau gerepareerd werd.
Sterk geoxideerde printen (uit een installatie die wat minder zorgvuldig in een buitenopstelling waren geplaatst) liet ik in die tijd ultrasoon reinigen bij een bedrijf waar industrie motoren werden gereviseerd. Het zat dichtbij en ik kon daar makkelijk even "binnenlopen".
Jammer genoeg bestaat dit bedrijf niet meer.
Zij hadden een paar grote en zeer krachtige ultrasoonbaden, zelfs eentje waar verdunt salpeter zuur in zat. (maar dat is voor printen niet zo'n goed idee )
Heel goed naspoelen onder de kraan met warm water en daarna nogmaals met gedistilleerd water en zeer goed laten drogen, ik gebruikte daar een oude metalen locker met een 500W buisradiatortje voor.
Maar ook dan waren er printen bij die achteraf toch "te ver heen" waren en er teveel man uren aan besteed zouden moeten worden.
Maar goed, zoals gezegd kan je een heel eind komen, dus mocht je je vervelen en op zoek zijn naar iets om handen te hebben dan kan het een uitdaging zijn.
Maar zelfs puur voor de hobby lijkt het mij dat dit een eindig project is.
just my two cents....
m.vr.gr.
Anton van den Oever
door ffeilers , Breda, 05-01-2025, 11:30 (16 dagen geleden) @ ffeilers
Iedereen bedankt voor de diverse reacties.
Ik weet nu dat ik mijn verwachtingen zeker moet bijstellen.
Maar ..... dan was dit in ieder geval weer leerzaam.
Mocht er iemand zijn met een werkend Tulip AT board, houd ik mij zeer aanbevolen
(ws : spel in hooiberg)
mvg
Frans