Tulip AT Compact met nog meer batterij schade (Computertechniek)

door henk vdb @, Breda, 04-01-2025, 15:49 (3 dagen geleden) @ ffeilers

Frans, dit gaat nooit meer een betrouwbaar board worden. Wat niet betekent dat het waardeloos is, ik zou de SPECIFIEKE bijzondere componenten die op voetjes zitten er voorzichtig uithalen en deze HEEL goed reinigen. Je zou ze als je een bord hebt dat werkt daarop kunnen testen.

De pcb is zodanig aangetast dat solderen eraan ook niet goed meer zal lukken. Je kan ervan uitgaan dat ook onder de gesoldeerde onderdelen oxidatie aanwezig is dus je zou ALLES eraf moeten halen met grote kans op het sneuvelen van doormetaliseringen.

Je kan dit bord ook bij een werkende computer met zelfde bord kunnen bewaren als curiositeit. Kan je er altijd nog onderdelen afhalen om te proberen andere computers te repareren.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de schade alleen door de accu komt, waarschijnlijk heeft dit lange tijd op een vochtige plek gestaan. Ik zou ook de voeding openmaken VOOR je die onder spanning gaat zetten, kijken naar visuele degradatie van onderdelen en print. Niet zomaar op een bord aansluiten en onder spanning zetten, want dan kan er van alles misgaan en defecte onderdelen zijn zelden als zodanig aan de buitenkant te herkennen.

Mooie computer voor onderdelen dus zou ik zeggen...:-)

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks