tuimelschakelaar MFB 586 (of 587) (Gezocht)

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 04-01-2025, 19:05 (3 dagen geleden)

Hallo,

Bij één van mijn MFB boxen is het piefje van de tuimelschakelaar afgebroken (en helaas niet meer aanwezig). Schakelmechanisme erachter is er nog wel en werkt nog met wat gepriegel met een schroevendraaiertje.

Nu is dit een speld in de hooiberg, maar wie weet.

Nummer op het originele schakelaartje is 832 118-4311, Alps.
Schakelaar is ongeveer 25 mm lang en 11 mm breed.

[image]

[image]

[image]

Volgens de MFB Freaks website is het binnenwerk nog wel eruit te slopen en dan aan te passen met onderdelen van een Alco CST-023 schakelaar.

https://mfbfreaks.com/tuimelschakelaars-586-en-587-mfb/

Heeft iemand toevallig nog iets in de onderdelenbak liggen dat hiermee overeenkomt? Origineel of vervangend?

Bij openen van de box bleek er trouwens ook een slechte elco in de voeding te zitten (al eens eerder vervangen door een vorige reparateur, werkspanning ook aan de lage kant). Waarschijnlijk recent geploft, er was weinig elektrolyt ontsnapt en voor zover speelde het apparaat zonder brom (capaciteit is nog bijna wat het moet zijn).

[image]

[image]

Bij het afhalen en terugplaatsen van het achterpaneel is het trouwens wel oppassen voor de uitstekende pinntjes van de componenten op de printplaat die er haaks op gemonteerd staat. Door het gefriemel omdat het gat eigenlijk een paar millimeter te klein is, was bij de andere box een stelletje condensatoren daardoor los in de soldeer komen te zitten door schuren van de pinnen langs het hout van de kast bij uitnemen/terugzetten van het achterpaneel. Waardoor een flinke brom. Konden weer al die schroeven eruit.

Groeten,
Matthias

tuimelschakelaar MFB 586 (of 587)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 04-01-2025, 23:19 (2 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Gewijzigd door Forumbeheer, 04-01-2025, 23:20

Nu is dit een speld in de hooiberg, maar wie weet.

Nummer op het originele schakelaartje is 832 118-4311, Alps.
Schakelaar is ongeveer 25 mm lang en 11 mm breed.

Ik weet niet of iemand er wat aan heeft, maar wie weet helpt het bij het zoeken.

832 is waarschijnlijk de datumcode en 118-4311 zou wel eens een custom uitvoering voor Philips kunnen zijn (digits 4 t/m 11 van een 12NC). Ik denk dat de kans groter is om een schakelaar te vinden die wel ongeveer past maar waar compleet andere nummers op staan. Dus misschien niet iets voor de zoeker om zich blind op te staren in dit geval.

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2025, 23:46 (2 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 04-01-2025, 23:55

Met die nummers ben ik ook aan het zoeken geweest. Meet google heb ik op tumblerswitch pcb mount gezocht in afbeeldingen en dan vind je wel iets wat er op lijkt.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.electronicscomp.com/dpdt-center-off-toggle-switch-pcb-mount

Overigens denk ik dat het niet onmogelijk is om in het resterende stukje van het hefboompje een pennetje te boren, om er een verlengstukje op vast te zetten. Maar als iemand iets in de junkbox heeft liggen of een sloper is dat natuurlijk weer mooier......

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 05-01-2025, 23:29 (1 dag en 9 uur geleden) @ soundman2

Met die nummers ben ik ook aan het zoeken geweest. Meet google heb ik op tumblerswitch pcb mount gezocht in afbeeldingen en dan vind je wel iets wat er op lijkt.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.electronicscomp.com/dpdt-center-off-toggle-switch-pcb-mount

Overigens denk ik dat het niet onmogelijk is om in het resterende stukje van het hefboompje een pennetje te boren, om er een verlengstukje op vast te zetten. Maar als iemand iets in de junkbox heeft liggen of een sloper is dat natuurlijk weer mooier......

Om een gaatje te boren in het resterende stukje kunststof en daar een nieuw stukje hefboom aan vast te maken heb ik over nagedacht, maar dan kom ik denk ik in de knoei met het pinnetje waarop de boel scharniert.

Een keer een sloper of andere schakelaar vinden voor onderdelen is waarschijnlijk het handigst.

Voor nu werkt de schakelaar wel gewoon en hij hoeft ook niet dagelijks omgezet te worden, dus ik heb geduld.

Groeten,
Matthias

door Goldline @, Oranjedorp, 05-01-2025, 19:56 (1 dag en 13 uur geleden) @ Matthias Meijer

Het betreft hier een Alps schakelaar zo te zien aan het logo,
Ik denk dat je alleen het sierkokertje mist en dat die zo overgezet kan worden.
tevens ook de zwarte viltschijf die stof en vuil tegenhoud.
De schakelaar lijkt in orde.

--
Cees PA1DBA

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 05-01-2025, 23:34 (1 dag en 9 uur geleden) @ Goldline

Het betreft hier een Alps schakelaar zo te zien aan het logo,
Ik denk dat je alleen het sierkokertje mist en dat die zo overgezet kan worden.
tevens ook de zwarte viltschijf die stof en vuil tegenhoud.
De schakelaar lijkt in orde.

De schakelaars zelf zijn alle 3 werkend, enkel is dus van de voorste schakelaar op de foto het gehele kunststof hefboompje inclusief aluminium sierkokertje afgebroken en verdwenen.
Van de middelste schakelaar heb ik voor de foto (en om zelf te kijken hoe de constructie is) dat aluminium kokertje even eraf gehaald.

Viltschijfjes zijn allemaal aanwezig.

Groeten,
Matthias

door Robin van Grunsven @, Melle, België, 06-01-2025, 13:59 (19 uur en 5 minuten geleden) @ Matthias Meijer

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 06-01-2025, 15:56 (17 uur en 8 minuten geleden) @ Robin van Grunsven

Hi Robin,
Bij Ali had ik nog niet gezocht. Bedankt voor de link ik ga daar vanavond eens in meer detail naar kijken.
Groeten, Matthias

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 07-01-2025, 01:36 (7 uur en 28 minuten geleden) @ Matthias Meijer

Bij Ali had ik nog niet gezocht. Bedankt voor de link ik ga daar vanavond eens in meer detail naar kijken.

En heb er ondertussen wat besteld. Eens zien of het bruikbaar is als ik ze binnen heb.
Het aluminium kapje is niet helemaal hetzelfde, maar daar is met wat draaiwerk wel iets voor te maken.

Wordt binnenkort vervolgd.

door Peter1952 @, Almere, 06-01-2025, 21:51 (11 uur en 13 minuten geleden) @ Matthias Meijer

Kijk eens bij MFBFreaks.com. Die hebben vervangingsschakelaars voor de 586 en 587.

Groeten,
Peter

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 07-01-2025, 01:34 (7 uur en 30 minuten geleden) @ Peter1952

Had ik al gekeken, helaas zijn ze volgens de website uitverkocht.

Groeten,
Matthias