Vreemd gedrag bij Revox versterker A78 (Toestel of techniek)
Ik heb 2 A78 versterkers gereviseerd en de eerste die ik deed daar zijn geen problemen mee. Je zet de versterker aan en na een paar seconden komt er signaal uit de luidsprekers. Zet je hem uit dan dan zakt de voedingsspanning langzaam in elkaar en de speaker geven uiteindelijk geen geluid meer. Prima.
De 2de versterker dat gaat bijna hetzelfde maar als ik hem uitzet dan klinken er keiharde bromtoon knallen. Meestal uit het linker kanaal maar ook vaak uit beide luidsprekers.
Het vreemde is als ik het volume signaal zacht zet dan zijn er helemaal geen knallen en ook niet als het volume geheel uitstaat.
Nu dacht ik eerst, het zit dus voor de volume potmeter en om dat uit te zoeken heb ik de signaal toevoer, naar de potmeter, even losgehaald van beide kanalen en daar een ander signaal op aangeboden.
Volume zacht, geen knallen
Volume wat harder wel knallen.
Nu kan ik natuurlijk een muting maken met een relais zodat bij het uitschakelen het signaal er gewoon niet is maar...
Ik vraag me af wat het zou kunnen zijn.
Nu heb ik dus een ook versterker die keurig stil blijft en ik heb de eindversterker printen van beide versterkers omgewisseld. De versterker die het goed doet blijft het goed doen maar de versterken met de knallen blijft knallen met de goede printen er in.
Het moet dus iets met de bedrading zijn of met de eindtransistoren.
Die heb ik gecontroleerd en opgemeten en daar mankeert niets aan, gewoon goed. De versterker werkt ook perfect voor het versterken maar heeft dus wel de knalharde knallen.
Ruststromen zijn goed afgeregeld.
Kent iemand dit? Wat zou het kunnen zijn?
Ik weet het niet.
Vast bedankt voor het meedenken.
Jack Marotick