Vreemd gedrag bij Revox versterker A78 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 05-01-2025, 16:54 (1 dag en 16 uur geleden)

Ik heb 2 A78 versterkers gereviseerd en de eerste die ik deed daar zijn geen problemen mee. Je zet de versterker aan en na een paar seconden komt er signaal uit de luidsprekers. Zet je hem uit dan dan zakt de voedingsspanning langzaam in elkaar en de speaker geven uiteindelijk geen geluid meer. Prima.
De 2de versterker dat gaat bijna hetzelfde maar als ik hem uitzet dan klinken er keiharde bromtoon knallen. Meestal uit het linker kanaal maar ook vaak uit beide luidsprekers.
Het vreemde is als ik het volume signaal zacht zet dan zijn er helemaal geen knallen en ook niet als het volume geheel uitstaat.
Nu dacht ik eerst, het zit dus voor de volume potmeter en om dat uit te zoeken heb ik de signaal toevoer, naar de potmeter, even losgehaald van beide kanalen en daar een ander signaal op aangeboden.
Volume zacht, geen knallen
Volume wat harder wel knallen.

Nu kan ik natuurlijk een muting maken met een relais zodat bij het uitschakelen het signaal er gewoon niet is maar...

Ik vraag me af wat het zou kunnen zijn.

Nu heb ik dus een ook versterker die keurig stil blijft en ik heb de eindversterker printen van beide versterkers omgewisseld. De versterker die het goed doet blijft het goed doen maar de versterken met de knallen blijft knallen met de goede printen er in.
Het moet dus iets met de bedrading zijn of met de eindtransistoren.
Die heb ik gecontroleerd en opgemeten en daar mankeert niets aan, gewoon goed. De versterker werkt ook perfect voor het versterken maar heeft dus wel de knalharde knallen.
Ruststromen zijn goed afgeregeld.

Kent iemand dit? Wat zou het kunnen zijn?
Ik weet het niet.

Vast bedankt voor het meedenken.

Jack Marotick

Vreemd gedrag bij Revox versterker A78

door Marbel @, Hoorn N-H, 05-01-2025, 17:25 (1 dag en 15 uur geleden) @ Marotick

IK denk dat je net schakelaar een "vlamboogje" trekt bij het uitschakelen.
Probeer de versterker maar een uit te schakelen met de net stekker, als je dan geen knal hoort, is het de schakelaar.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 05-01-2025, 18:19 (1 dag en 14 uur geleden) @ Marbel

Dat zou best een kunnen. De netstekker was al wat gammel en heb ik, zover het lukte, uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, Waarschijnlijk niet voldoende.
Ik ga het morgen proberen,

Bedankt voor de reactie.

Jack

Helaas niet opgelost. Vreemd gedrag bij Revox versterker A78

door Marotick ⌂ @, Huizen, 06-01-2025, 12:13 (21 uur en 1 minuten geleden) @ Marotick

Helaas het uittrekken van de netspanning laat ook die enorme knallen horen, het lijken wel elektronische scheten.
Hopelijk weet iemand wat het is en mooier nog hoe het opgelost kan worden.

Jack Marotick

door Frans Hamer @, 06-01-2025, 20:12 (13 uur en 1 minuten geleden) @ Marotick

hallo Jack, probeer eens een condensator over de netspanning.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06-01-2025, 21:08 (12 uur en 6 minuten geleden) @ Marotick

Heb je de voedingsprint al omgewisseld?, als het probleem zich verplaatst weet je meer.
Groet, Ben

door franc @, Loosbroek, 06-01-2025, 22:28 (10 uur en 45 minuten geleden) @ Marotick
Gewijzigd door franc, 06-01-2025, 22:32

Hoi Jack,

Dit kan echt vanalles zijn!
Is het in beide kanalen tegelijk?
Dan idd de voeding.

Maar zelf ik dacht aan het lokaliseren door kortsluiten van de eindversterker ingang.
En dan voor de ingangscondensator.
Dan weet je of het in de voor of eindversterker zit, kan zomaar ook een tor zijn die kraakt!
Verder kunnen er uiteraard elkootjes moeilijk doen , maar dat weet je vast als ik je eerdere berichten lees.

Mvg Frank

door henk vdb @, Breda, 06-01-2025, 23:38 (9 uur en 35 minuten geleden) @ Marotick
Gewijzigd door henk vdb, 06-01-2025, 23:52

Jack,

ik heb ook een A78 en die had (al wat jaren geleden) last van variabele ruis en "popcorn noise" (ruis en gekraak).
De oorzaak waren tantaaltjes die niet goed meer waren. Ik heb ze vervangen door Philips solid aluminium condensatoren (de oranje graankorrels vaak gebruikt in professionele apparatuur) omdat ik daar toevallig een aantal van had liggen. Problemen waren daarna opgelost. Zoek die druppel tantaaltjes dus op en zoek het daar, grote kans dat dat bij jouw probleemexemplaar ook de storingen veroorzaakt.

Aan de buitenkant zien de tantaaltjes er meestal nog goed uit, dus toch proberen of vervangen de oplossing is.

Hieronder een stukje uit de servicegegvens van de A78:

[image]