ETD44 trafo coaxiale wikkelkoker (Gezocht)

door Piet van der Pol @, 09-01-2025, 11:02 (20 dagen geleden)

Voor de bouw van een 400V/800V voeding zoek ik een coaxiale wikkelkoker voor een bij voorkeur ETD44 trafo. Ik heb zelf enkele complete ETD44 trafo's, bestemd voor hoogspanning voedingen in TV's. De kokers zijn prima geschikt voor mijn toepassing. Maar die zitten in elkaar gelijmd, en zijn eigenlijk niet te demonteren, zonder beschadigingen. Een nieuwe kern heb ik wel, maar de koker onbeschadigd demonteren is het probleem.

Wie heeft er dergelijk materiaal beschikbaar? Bij voorkeur ETD44, maar ETD34 of ETD39 is eventueel ook bruikbaar.

Piet

[image]

ETD44 trafo coaxiale wikkelkoker

door electron @, eindhoven, 09-01-2025, 17:43 (20 dagen geleden) @ Piet van der Pol

door Piet van der Pol @, 09-01-2025, 20:34 (20 dagen geleden) @ electron

Deze set heb ik zelf ook al. Maar ik zoek een coaxiale, min of meer zoals op mijn foto. Anders krijg ik, door de hoge spanning, problemen met de galvanische scheiding.
En ik koop alleen in Nederland, en niet in China.

Piet

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 09-01-2025, 21:00 (20 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Grote kans dat wat jij in Nederland koopt made in China is. :-D

door electron @, eindhoven, 10-01-2025, 00:14 (20 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Begrijp je-> tussenschotjes!.. Succes. Ben@
PS. Smartphone in China met warmte sensor- was er in 5 dagen!
[image]

door Otto @, Drenthe, 10-01-2025, 09:37 (19 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Otto, 10-01-2025, 09:38

Deze set heb ik zelf ook al. Maar ik zoek een coaxiale, min of meer zoals op mijn foto.

Hallo Piet,

Je bedoelt een verticaal type?

[image]

Als ik Google op "ETD44 coil former" (en dan kiezen voor "afbeeldingen") staat mijn hele scherm vol met die dingen, waarvan ook een flink aantal verticale.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Piet van der Pol @, 10-01-2025, 10:22 (19 dagen geleden) @ Otto

Het gaat niet om verticaal of horizontaal, maar om coaxiaal. Zie nog deze afbeelding, die het misschien duidelijker maakt.

[image]

Mijn vraag was: "Wie heeft er dergelijk materiaal beschikbaar?" Omdat kennelijk niemand zoiets in een laatje heeft liggen, mag dit onderwerp afgesloten worden. Maar bedankt voor het meedenken.

Piet

door Harm @, Enschede, 10-01-2025, 11:37 (19 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Beste Piet,
is het ook mogelijk de spoelkoker van het aansluitgedeelte te scheiden / door te zagen?
In dat geval zou ik een spoelkoker van POM voor je kunnen draaien voorzien van de gevraagde compartimenten. Daarna zou je de delen weer aan elkaar kunnen lijmen.
Groeten, Harm.

door Piet van der Pol @, 10-01-2025, 13:46 (19 dagen geleden) @ Harm

Hallo Harm,

Bedankt voor je aanbod, maar ik weet nog niet, of ik er gebruik van zal of kan maken.

De wikkelkoker waar het aansluitgedeelte op zit (links op mijn foto) komt het minst beschadigd uit de demontage. En is in principe opnieuw te gebruiken. Afzagen is hier niet aan de orde, en lost ook niets op. Dit is de eerste en tevens binnenste koker.
De (gewikkelde) koker (midden op mijn foto) is in feite de derde en buitenste koker.
Tussen deze eerste en derde koker behoort nog een tweede koker te zitten (niet op de foto). Deze is bij het uit elkaar halen geheel gesloopt.

Er zijn dus totaal 3 concentrische kokers, die samen met labyrint naden zorgen voor voldoende lucht en kruipwegen voor de functionele en veiligheidsscheiding. Het is dus een behoorlijk ingewikkelde koker.

Ik ben nu bezig een soort proeftrafo te maken, om te kijken of ik met alleen het gebruik van de eerste en derde wikkelkoker toch een geschikte trafo kan ontwerpen. Maar dat zal wel even duren, voor ik voldoende zeker weet of dat gaat lukken of niet. De vermogens (400W) en de spanningen (230V, 400V, 800V) zijn hoog en gevaarlijk. Dus voorzichtigheid is geboden.

Piet

door Piet van der Pol @, 15-01-2025, 13:38 (14 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Harm,

Inmiddels heb ik besloten om geen ETD44 te gebruiken, maar 2x ETD34. De ene ETD34 is coaxiaal, de andere is een standaard. Door 2 stuks 400V voeding te bouwen, waarbij de spanningen in serie gezet worden, kan ik toch met bestaande spoelkokers werken. De coaxiale koker wordt dan gebruikt voor de "bovenste" 400V. Dan heb ik toch genoeg lucht en kruipweg.
Elders heb ik reeds een oproep voor voedingskasten geplaatst.

Piet