ETD44 trafo coaxiale wikkelkoker (Gezocht)

door Piet van der Pol @, 10-01-2025, 13:46 (8 dagen geleden) @ Harm

Hallo Harm,

Bedankt voor je aanbod, maar ik weet nog niet, of ik er gebruik van zal of kan maken.

De wikkelkoker waar het aansluitgedeelte op zit (links op mijn foto) komt het minst beschadigd uit de demontage. En is in principe opnieuw te gebruiken. Afzagen is hier niet aan de orde, en lost ook niets op. Dit is de eerste en tevens binnenste koker.
De (gewikkelde) koker (midden op mijn foto) is in feite de derde en buitenste koker.
Tussen deze eerste en derde koker behoort nog een tweede koker te zitten (niet op de foto). Deze is bij het uit elkaar halen geheel gesloopt.

Er zijn dus totaal 3 concentrische kokers, die samen met labyrint naden zorgen voor voldoende lucht en kruipwegen voor de functionele en veiligheidsscheiding. Het is dus een behoorlijk ingewikkelde koker.

Ik ben nu bezig een soort proeftrafo te maken, om te kijken of ik met alleen het gebruik van de eerste en derde wikkelkoker toch een geschikte trafo kan ontwerpen. Maar dat zal wel even duren, voor ik voldoende zeker weet of dat gaat lukken of niet. De vermogens (400W) en de spanningen (230V, 400V, 800V) zijn hoog en gevaarlijk. Dus voorzichtigheid is geboden.

Piet

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks