Medion Akoya E1232T dood. (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2025, 10:46 (3 dagen geleden)

Mijn laptopje Medion Akoya E1232T heeft zijn diensten gestaakt.Een tijd geleden Viel het DC stekkertje van de voeding eruit en daarna werkte de pc niet meer. Alleen het accu laadlampje ging nog aan.
Afgelopen 14 dagen werkte de pc bij verassing gewoon weer als vanouds. Gisteren weggezet zonder aangesloten voeding. Nu doet de pc het niet meer, ook het lampje gaat niet meer aan. Ik heb tot op het moederbord gemeten en daar staat nog steeds 19 Volt. Het lijkt dus niet aan de DC connector te liggen. Een andere adapter van eenzelfde pc geeft geen verandering.

Wellicht is er wat mis met de interne voeding van de PC. Overigens doet de accu het al lang niet meer. Dat kan komen door dat het ding altijd op netstroom werkt. De andere PC heeft hetzelfde euvel.
Ik heb op het www gezocht naar iets van een schema, maar niets gevonden. Heeft iemand ervaring met dergelijke fouten. Is het verwijderen van de DC steker, zonder de adapter uit te schakelen funest?

Medion Akoya E1232T dood.

door Hersteller @, Haarlem, 15-01-2025, 21:29 (2 dagen geleden) @ soundman2

Accu intern loskoppelen helpt soms.

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2025, 23:26 (2 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door soundman2, 15-01-2025, 23:46

Accu intern loskoppelen helpt soms.

Ik heb het meteen getest en de pc werkt weer. Mag de accu constant afgekoppeld blijven?
Het ding staat altijd op lichtnet en wordt eigenlijk nooit elders gebruikt.
Nu maar hopen dat de pc blijft werken, want de vorige maal kreeg ik hem aanvankelijk ook niet aan de gang.

door Hersteller @, Haarlem, 16-01-2025, 00:08 (2 dagen geleden) @ soundman2

Als hij werkt zonder accu kan hij altijd afgekoppeld blijven.

door ruudam @, Utrecht, 16-01-2025, 00:19 (2 dagen geleden) @ Hersteller

De accu lijkt dus defect, waarschijnlijk door het steeds maar doorladen.
Bij mijn laptop die altijd op net werkt heb ik meteen de accu er uit gehaald, geen probleem en de accu doet het ook nog als je m nodig hebt.

door Hersteller @, Haarlem, 16-01-2025, 01:10 (2 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door Hersteller, 16-01-2025, 01:12

De accu wordt niet doorgeladen, in elke laptop zit een geavanceerd laadcircuit. Accu´s gaan maar een aantal jaren mee en dan zijn ze op. De degeneratie begint op het moment van assemblage. Komen de Tesla rijders op een gegeven moment ook achter.

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2025, 09:05 (1 dag en 17 uur geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door soundman2, 16-01-2025, 09:07

Ik weet niet precies hoe oud de Medion is, maar zou best 10 jaar kunnen zijn. Het apparaat draait evenwel toch op W10.
Vroeger zag je dat wel bij het opstatarten, maar dat scherm zie je niet meer.

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-01-2025, 09:31 (1 dag en 17 uur geleden) @ soundman2

die Akoya E1232T is intussen 10 jaar, das lang voor een netbookje.

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2025, 12:02 (1 dag en 14 uur geleden) @ kris

Ik heb me nooit zo verdiept in hetgeen er in zo'n plat accupack zit. Ik heb nog een recent pack van een collega gekregen uit een Lenovo laptop, waarvan het mb definitief stuk was. Het past niet in de medion.
Er komen acht draadjes uit, waarvan de twee paren aan de buitenkant van de connector + en - zijn.De pc communiceert met het pack, is er ergens een beschrijving van de elektronica in het pack. Het medion pack is wat kleiner, dus het lenovo pack past niet.
Ook lees ik dat een pack stopt met werken, als de accuspanning onder een bepaalde waarde komt. Betekent dat altijd het einde, of is dat in bepaalde gevallen te resetten.

door Hersteller @, Haarlem, 16-01-2025, 19:25 (1 dag en 7 uur geleden) @ soundman2

Beter niet experimenteren met Li-ion accu´s.

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2025, 19:56 (1 dag en 7 uur geleden) @ Hersteller

Ik wil er niet mee experimenteren, maar eerde ween hoe het werkt. Zoals ik al schreef heb ik weinig info over de schakelingen.
Overigens ben ik mijn leven lang werkzaam in de elektronica en repareer apparaten op componenten niveau. Ik heb daar ook de apparatuur voor.

door Hersteller @, Haarlem, 16-01-2025, 21:31 (1 dag en 5 uur geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hersteller, 16-01-2025, 21:37

door WalterH @, Den Haag, 16-01-2025, 22:31 (1 dag en 4 uur geleden) @ Hersteller

Lithium accu die geen lading meer hebben zijn relatief ongevaarlijk.
Opgeladen kunnen deze bij beschadigingen een thermische reactie doormaken die zeer snel in een ontbranding resulteert.

De accu’s uit deze netbook zullen zeer leeg zijn, wat waarschijnlijk de reden was dat de netbook niet meer wilde opstarten.
In sommige laptops zitten extra knop cellen, die de schakeling van de cmos instellingen onder spanning houden, als de accu word verwisseld. Zonder de accu kan deze batterij snel leeg raken..

--
W. Heemskerk

door Hersteller @, Haarlem, 16-01-2025, 22:53 (1 dag en 4 uur geleden) @ WalterH

In vele laptops zit een CR2032 cel voor de BIOS instellingen en klok. De laatste jaren wordt deze weggelaten. De accu is toch vast gemonteerd. Bij verwisseling van de accu dient de BIOS opnieuw ingesteld te worden, maar meestal zijn de default waarden voldoende.