Transistor voor voeding. (Algemeen)

door Pim @, 17-01-2025, 20:02 (10 uur en 14 minuten geleden)

Beste Forum Leden,

Deze vraag gaat over een transistor, en of deze geschikt is om een voeding aan te sturen van 215 volt uitgangsspanning, de ingang spanning is 255 volt.

Eerder werd door een Forum Lid van Het Forum over Oude radio`s aangegeven dat de transistor BUS11 die nu in de voeding zit bij die spanning van 225 volt maar 40 mA kan leveren.

Mijn directe vraag is kan een BUS13 transistor bij die opgegeven spanning wel meer stroom leveren?.

Hieronder de data van de BUS13.

Groet,
Pim

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
[image]

Transistor voor voeding.

door Piet van der Pol @, 17-01-2025, 22:40 (7 uur en 36 minuten geleden) @ Pim

Hallo Pim,

Deze transistor kan iets meer stroom leveren. Maar het zit allemaal op de grens. Dus de voeding blijft riskant.
Bij de sluiting is overigens de BUS11 niet defect geraakt. Maar de andere transistors wel. De BF337 is overigens maar 200V. Dus die gaan een volgende keer sluiting weer defect. Ik zie niet echt hoop voor dit ontwerp op deze hoge spanning. Dus ik haak nu maar even af.

Piet

Transistor voor voeding.

door Pim @, 17-01-2025, 23:01 (7 uur en 15 minuten geleden) @ Piet van der Pol

Dag Piet,

Bedankt voor je eerlijke reactie, zoals je het uitlegt is het wel duidelijk, dat dit niet betrouwbaar gaat zijn.

Het is beter als ik naar de versie van condensatoren en weerstanden overstap, deze voeding voelt niet goed.

Bedankt voor je hulp.

Groet,

Pim