Reparatie Tektronix oscilloscoop type 454A (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 23-01-2025, 19:48 (12 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 23-01-2025, 19:54

Hallo Forum lezers,
Hierbij het reparatie verslag van de Oscilloscoop Tektronix 454A. Na eerst de langdurige reparatie uitgevoerd te hebben aan de Philips oscilloscoop type PM 3340 kon ik eindelijk beginnen aan de Tektronix 454A.
[image]

Deze scoop heb ik, op de laatste NVHR beurs in 2024, meegenomen op verzoek van een mede hobbyist of ik hem wilde repareren. De eigenaar was zeer gehecht aan deze oscilloscoop het was een geschenk van een kennis van hem.
Bij het aanzetten kwam er geen beeld en de oorzaak was dat er geen hoogspanning (en ook geen gloeispanning ) op de beeldbuis stond. Er was een zekering defect in de voeding van de hoogspanning generator. Meestal komt dit door een defecte driver transistor in dit geval Q1430 zie schema.

[image]

[image]

Dit is een 2N3055 en had inderdaad sluiting. Na vervangen en voorzichtig met een variac de spanning opdraaien zag je wel , via een test scoop, dat de oscillatorkring starten maar weer afschakelde en inschakelen (hikken). Dat duid er op dat er meer defecten ergens zijn.
Overigens dat langzaam opdraaien van de netspanning kan bij deze scoop omdat er geen geschakelde voeding in zit. Was dat wel het geval dan kan je de spanning niet voorzichtig verhogen.
Nu is het controleren van componenten in een hoogspanning schakeling wat lastiger. De meeste onderdelen zijn zeer hoogohmig. En eventuele lek metingen doen aan condensatoren of gelijkricht dioden is ook bijna niet mogelijk met een gewone ohm meter. De spanning is veel te laag om een eventuele lekstroom te meten.
Ik gebruik in dat geval deze meter.

[image]

Op twee klemmen staat een DC-spanning van 1300 V als er geen stroom loopt door deze klemmen dan staat op het display de open spanning dus 1300. Bij het geringste lek zal dan de aanwijzing lager worden. En dat is dan de indicatie dat het component lekt.
Als eerste heb ik de condensator C1460 getest. Deze heeft een capaciteit van 500 pF en een werkspanning van 20 KV. Deze meting was snel uit te voeren omdat er twee schroef contacten aan zaten waarvan één aan aarde en de ander kon makkelijk losgehaald worden. En ja hoor deze was lek de meter gaf ongeveer 450 aan.
Ik had nog een sloop scoop maar daarvan was de condensator ook lek. De vraag is dan komt dat na al die jaren door veroudering of door gebruik?
Op internet was het originele onderdeel wel te koop maar voor 200 dollar en kan komen de verzendkosten er nog bij. De firma Mouser verkocht dit onderdeel ook van een bekend merk nieuw alleen waren de maten iets anders maar dat paste wel in de bestaande behuizing. Na weken levertijd kon ik dit onderdeel plaatsen. Op onderstaande foto zie je de nieuwe rode gemonteerde condensator .

[image]

Maar nog steeds kwam de hoogspanning niet op gang. Dus weer gaan testen met de speciale meter op lek van verschillende condensatoren. En het controleren van de hoogspanning dioden zoals CR1453. Dit type dioden welke in spanning multiplexer zit kunnen een spanning hebben van 10KV. Met de tester meet ik bij één dioden een lek in sper richting. De overige dioden zijn goed. Na het loshalen van deze dioden meet ik toch nog een lek bij een condensator C1453. Deze is 0,001 uF bij 5KV. De hele hoogspanning voorzienig is zeer compact gebouwd een aantal onderdelen zit op een tweede laag in een plastic doos. En natuurlijk zat daar ook de lekkende condensator. Op onderstaande foto zie je de plastic lagen in de hoogspannings doos

[image]

[image]

[image]

De vervangende dioden en condensator kon ik uit de sloop scoop halen. Dit waren dus alle defecte onderdelen.
[image]

Hierna alles weer in elkaar zetten en dat is echt een vreselijk gefriemel. En vergeet niet de plastic deksel op de doos te doen anders vliegen de vonken naar het chassis.

[image]

Nu weer een poging en de spanning langzaam opdraaien en ja hoor er komt beeld en ik kan de hoogspanning naar 12KV afregelen.
Reparatie geslaagd .

Met vriendelijke groet, Loek

Reparatie Tektronix oscilloscoop type 454A

door Onno-I @, 23-01-2025, 19:58 (12 dagen geleden) @ loek

Complimenten Loek!
vakkundig foutzoeken en goed verhaal.

door gertjanrhe @, Het Gooi, 23-01-2025, 20:00 (12 dagen geleden) @ loek

alweer een leuk verslag van een mooi instrument! Mooie foto's :-)
Dank, Gertjan

door Marotick ⌂ @, Huizen, 24-01-2025, 00:05 (12 dagen geleden) @ loek

Ja Loek weer mooi gedaan. Maar al die hoge spanningen? Niets voor mij.
Mooi verslag, ik lees graag verslagen van mede hobbyisten.

Jack

door electron @, eindhoven, 24-01-2025, 01:36 (12 dagen geleden) @ loek

Tek-453/454 zijn goede scoops- ik werkte er eind jaren '70 al mee.:)
Die DY294 schijnt populair te zijn- goede tip.
Was van plan om een Isolatie Testertje (250-1000v bereik) te bestellen
voor een soortgelijk bedragje. Je hebt me aan het twijfelen gebracht.:-|
Ben@

door ThomasBoon @, 24-01-2025, 13:24 (12 dagen geleden) @ electron

knap werk loek

door PE9ZZ ⌂ @, 24-01-2025, 07:00 (12 dagen geleden) @ loek

Bijzonder leerzaam!

Vandaag komt mijn vintage scoop (BEM-016). Die is als het goed is niet stuk. Moet alleen een mooi knoppie vinden in mijn bakje.

Tjerk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-01-2025, 22:31 (9 dagen geleden) @ PE9ZZ

Wat voor knopje zoek je Tjerk? Ik heb knoppen liggen van een gesloopte BEM-016 scoop.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-01-2025, 22:28 (9 dagen geleden) @ loek

Mooi Loek dat dit ook weer gelukt is en petje af voor je doorzettingsvermogen en reparatie verslag. Jammer dat die TEKTRONIX waveform monitor zo’n vervelend speciaal geval is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 27-01-2025, 09:33 (9 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb je een speciaal probleem met die wave form die uit Lopik komt?
Je kunt me ook een apje sturen Hans.

René D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-01-2025, 16:05 (9 dagen geleden) @ Marinus J

Neen hoor René, het gaat om een andere maar ik heb die mooiere tek die jij bedoeld en die werkt prima voor zover die niet ge-eikt is dus Loek hoeft hem niet zo nodig persé te repareren.

:-)
Hans

--
Hans van Kampen