Onderstaande de foto van een situatie hoe de aardlekautomaat situatie was in mijn cammper.
Na problemen met de koelkast die steeds in storing ging kwam ik er vandaag (eigenlijk toevallig) achter dat de situatie gewijzigd is.
De gewijzigde situatie is de tweede foto hieronder geplaatst.
Wie kan mij de verschillen uitleggen, als die er zijn.
mvg
Frans
(oude situatie)
nieuwe situaite
Techniek vraag
door Maurice , Dordrecht, 26-01-2025, 18:21 (10 dagen geleden) @ ffeilers
Gacia L30M B16 is een dubbelpool 16A zekering automaat, tevens 30mA aardlek
De E.T.N Z-sch230/25-31 is een 25A dubbelpool Relais van 25A
De relais spoel is 230V.
2x NO en 2x NC. Schakel contacten.
Hoe de boel geschakeld staat zal je in een schema moeten zien
of gaan uittekenen.
Techniek vraag
door ffeilers , Breda, 26-01-2025, 19:37 (10 dagen geleden) @ Maurice
Gacia L30M B16 is een dubbelpool 16A zekering automaat, tevens 30mA aardlek
De E.T.N Z-sch230/25-31 is een 25A dubbelpool Relais van 25A
De relais spoel is 230V.
2x NO en 2x NC. Schakel contacten.Hoe de boel geschakeld staat zal je in een schema moeten zien
of gaan uittekenen.
Doordat je de ETNZ uitlegt denk ik het te begrijpen.
De storing van de koelkast , hier in het forum behandelt, werd niet opgelost door het vervangen van het mainboard van de koelkast. Na een dag in Haaksbergen vertoefd te hebben keerden wij met de camper weer naar huis terug. Het probleem was alleen maar erger geworden. De koelkast aangesloten op 220v ging na een bepaalde tijd in storing.
De camper is toen weer terug gegaan naar Haaksbergen en verbleef daar wat langere tijd.
De mededeling kwam: het is gerepareerd.
Op mijn vraag over hoe en wat: kwam o.a. ter sprake dat er een extra relais was geplaatst en dat het uiteindelijk zo was opgelost.
Afijn, camper gehaald (tijdje geleden). Nog niet aan toegekomen om te testen omdat hij voor wat andere werkzaamheden nog elders stond.
Afgelopen zaterdag camper opgehaald.
Omdat ook het bedieningspaneel nog steeds niet goed functioneert, gaat het bedieningspaneel morgen onder garnantie naar een bedrijf in Lettele.
Bij het verwijderen van het bedieningspaneel besloot ik de aardlekschakelaars uit te zetten. Daarbij viel mij dus op dat het er anders uitzag dan ik in mijn hoofd had.
In het verleden had ik er al foto s van gemaakt, zodoende constateerde ik dus dat de installatie gewijzigd was.
Afijn, nu maar hopen dat alles uiteindelijk werkt , en vooral: blijft werken.
Nu het bedieningspaneel nog.
Begin januari bij ophalen in Haaksbergen, power on lampje werkt.
Bij aankomst in Wychen: power on lampje werkt niet
Afijn : garantie, laat maar repareren
Afgelopen zaterdag : camper opgehaald. Power on lampje werkt niet
Vandaag: panel gedemonteerd om morgen mee te nemen: power on lampje werkt weer wel.
Op zicht kan ik zie dat er twee "normale" leds aanwezig zijn op de print, en dat de andere led aanduidingen smd s zijn.
Omdat ik toch veel lees over niet functionerende leds laat ik in ieder geval toch de twee normale leds vervangen.
Vreemd blijft het echter wel
power on lampje werkte vandaag bij demonteren
achterzijde van het paneel, het is eigenlijk niet echt moeilijk om bij de led s te komen (omcirceld) afijn ik laat het nu maar onder garantie verangen en dan maar zien of het blijft werken
de leds zichtbaar, de witte blokken zijn blijkbaar smd led modules oid
Techniek vraag
door F2ride2001 , 27-01-2025, 07:22 (9 dagen geleden) @ ffeilers
De LED's zijn zeer zeker niet kapot.
Er is wat anders aan de hand
Techniek vraag
door ffeilers , Breda, 27-01-2025, 22:06 (9 dagen geleden) @ F2ride2001
De LED's zijn zeer zeker niet kapot.
Er is wat anders aan de hand
De led s die ik had omcirceld zijn inderdaad niet kapot.
Het bedrijf wat hem repareerde liet mij weten dat 3 smd led s defect waren, en dat ze die vervangen hebben. De led s zitten in het witte gedeelte op de foto hieronder
(dus niet de rode omcircelde led, maar in het witte blokje, ik heb daar verder geen afbeelding van, weet ook eigenlijk niet hoe het onderdeel er compleet uit ziet
Het bedrijf reparareert dergelijke led s, naar zeggen, ook in display s van tellerunits in auto, en in televisies.
Afijn bij thuiskomst gemonteerd en .... alles werkt weer.
mvg
Frans