Onbekende bestanden op netwerkdrive (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 27-01-2025, 21:42 (9 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 27-01-2025, 22:12

Vandaag kon ik met een w10 en een W11 Pc niet naar mijn wat bejaarde netwerkdrive WD MYBOOK LIVE.
Twee andere PC's, beide met XP kunnen nog steeds naar de externe schijf en die verschijnt ook in de filemanager, Wincommander.
Ook kunnen de W10 en W11 pc's niet meer naar de XP pc's, ze verschijnen niet meer in de lijst.
De W10 en W11 pc's kunnen wel de webpage openen van de MYBOOK LIVE (verschijnt wel in de lijst} en ook via het IP nummer sis de ingebouwde webpage bereikbaar. Via die opening kan ik wel naar de opgeslagen bestanden kijken, maar niet mannagen.
Ik kan met de XP's normaal naar de ext. schijf .
In de map public van de externe schijf staan ineens directories die ik er nooit ingezet heb en waarin bestanden die een copie lijken van wat er op de externe schijf staat.
Dirs als AppleDouble, Apple DC, Apple Desktop, etc. In sommige dirs staat alleen een file PARENT, groot 741 bytes. Ik kan deze niet openen en zie alleen een patroon van zwarte blokjes. De datum is 14 jan jl
Voor de directorynamen staat in WinCommander normaal een geel blokje (een symbool van een mapje), maar nu staat er ook een uitroeptekentje in. De files zijn allemaal hidden. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
De XP pc's gaan nooit meer op het www en alleen de mailprogramma's worden gebruikt voor het uitwisselen van boeken met familie.
Ik heb de disk een half jaar geleden gekregen en die leek toch op de juiste manier schoongemaakt te zijn.

Onbekende bestanden op netwerkdrive

door Mans Veldman @, Leidschendam, 27-01-2025, 23:47 (9 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Mans Veldman, 27-01-2025, 23:49

Staat filesharing/network discovery aan?

Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen

[image]

door Martijn @, Groningen, 27-01-2025, 23:58 (9 dagen geleden) @ soundman2

door soundman2 @, Wouw, 28-01-2025, 11:00 (8 dagen geleden) @ Martijn

Tja, mijn exemplaar is ook van fabriekswege behept met fouten. Ga dus wat anders zoeken.

door PE9ZZ ⌂ @, 28-01-2025, 08:53 (8 dagen geleden) @ soundman2

Misschien gebruik je programma's van de fruitige speeltjesmaker (Apple). Die is notoir als veroorzaker van allerlei troep op windows fileshares. Berucht is iDeuntjes (iTunes) die dit soort rotzooi werkelijk overal neerkwakt. Stoppen met alles van Apple en alle troep gewoon weggooien is het enige wat helpt.

Tjerk

door soundman2 @, Wouw, 28-01-2025, 10:55 (8 dagen geleden) @ PE9ZZ

Ik zou niet weten welk programma van apple ik gebruik, ook niet het genoemde.
Het kan nog niet lang aanwezig zijn de files zijn van 14 januari en in mijn filemanager zijn alle files zichtbaar, dus ook de hidden files, anders had ik ze niet gezien.

door PE9ZZ ⌂ @, 28-01-2025, 12:03 (8 dagen geleden) @ soundman2

Je kan die files al krijgen als je die drive benadert met een fruitige veegtelefoon. Of misschien een Apple TV of iets anders fruitigs. Wellicht heb je twee weken geleden iemand op bezoek gehad die iets van Apple bij zich had en daarmee op die drive is geweest.

Tjerk

door soundman2 @, Wouw, 28-01-2025, 12:40 (8 dagen geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door soundman2, 28-01-2025, 13:10

De zaak is toch al zo lek als een mandje.
Komt een leverancier aan huis voor werkzaamheden aan het huis. De man belt met zijn eigen mobiel naar een leverancier van afvalcontainers om een afspraak te maken.
Wie schetst mijn verbazing dat mijn eega op haar mobiel ineens aanbiedeingen krijgt van containers. Er is op dat moment geen pc of wat dan ook aan te pas gekomen en er is gebeld via het openbare gsm netwerk.
Hoogstens is de lokatie van de bezoeker gebruikt uit de gegevens van de telefoon, of misschien wel het gesprek........
Verder:
De W11 computer heeft pas een update gekregen, dus dat kan instellingen veranderen, maar de W10 computer daaqr is niets (door mij) veranderd. Kan natuurlijk wel een automatische ongemerkte update gehad hebben, maar ook de W10 computer ziet de XP's niet meer.
Beide hebben een wifi verbinding, maar een bekabelde verbinding met de W10 pc verandert niets
Bedenk dat het jaren goed heeft gewerkt.........

door PA2JAN @, Marknesse, 28-01-2025, 14:41 (8 dagen geleden) @ soundman2

Tja, Micro$ofts wegen zijn ondoorgrondelijk...

door soundman2 @, Wouw, 28-01-2025, 14:46 (8 dagen geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door soundman2, 28-01-2025, 15:18

Het heeft iets te maken met SMB 1. volgens het www.
Hoe stel ik dat veilig in?
edit:
op de w10 computer staan de vinkjes nog steeds aan, maar de XP pc's zie ik nog steeds niet meer.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 28-01-2025, 17:12 (8 dagen geleden) @ soundman2

Het heeft iets te maken met SMB 1. volgens het www.
Hoe stel ik dat veilig in?

- Windows toets + X
- Kies Apps en onderdelen
- Klik rechtsboven Programma's en functies
- Klik linksboven Windows-onderdelen-in-of-uitschakelen
- scroll naar beneden naar NFS en SMB

[image]

door soundman2 @, Wouw, 28-01-2025, 20:31 (8 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door soundman2, 28-01-2025, 20:34

Ik had dat inmiddels gevonden en gemeld, maar kennelijk niet niet op de verzendknop gedrukt..
Ik heb het gecontroleerd op de W10 computer en daar staan de vinkjes gewoon goed.
Wat ik verder lees, is dat het wellicht om veiligheidsredenen niet mer beschikbaar is.
De W10 computer kon eigenlijk altijd gewoon naar de externe drive en naar de beide XP computers. Nu zie ik ze niet meer. De webpage van de externe schijf is via het ip nummer op alle PC's bereikbaar.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 29-01-2025, 01:47 (7 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Anton van den Oever, 29-01-2025, 01:48

De webpage van de externe schijf is via het ip nummer op alle PC's bereikbaar.

Dat is al een goed begin.
Je hebt Total Commander op je PC staan, toch? Doe dan het volgende:

[image]

Klik in Total Commander op een willekeurige map en schuif die naar je menubalk waar de pictogrammetjes in staan.
Vervolgens ga je er op staan met de muis en klik je op de rechter muisknop, er verschijnt dan een menuutje:

[image]

selecteer "wijzigen" en vul op de bovenste regel in: cd \\(ip adres van je nas) LET OP!! vergeet niet de spatie tussen cd en de dubbele backslash!

Vul in bij pictogrambest.: %COMMANDER_PATH%\TOTALCMD64.EXE
kies een pictogrammetje,
Bij Tooltip geef je de naam in van je NAS, b.v. Nas van Henk
Sla vervolgens op door op OK te klikken.
Als je er nu op klikt opent de Nas in total commander en vraagt hij naar de gebruiker en het password, vul deze in en vink het vakje voor onthouden aan.
Zou moeten werken.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door soundman2 @, Wouw, 29-01-2025, 08:42 (7 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door soundman2, 29-01-2025, 09:01

Het werkt:) Dankje!
Ga dat ook proberen met de XP computers. Die zal ik dan eerst een vast IP adres geven of kan ik die een eigen naam geven die niet verandert?

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 29-01-2025, 22:35 (7 dagen geleden) @ soundman2

De opdracht regel verwijst naar een specifiek ip adres, dus moet inderdaad wel een vast ip adres zijn.
Of het ook met een XP machine werkt durft ik niet te voorspellen, maar het kost tenslotte geen dagen om het even uit te proberen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever