welke isa ide controller card is dit (jumper info) (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 30-01-2025, 22:48 (5 dagen geleden)

Zoals in het onderwerp al staat heb ik een controller card maar kan er geen documentatie bij vinden. Natuurlijk heb ik gezocht maar wellicht kan iemand anders beter zoeken.
Mij is het in ieder geval tot op heden niet gelukt.

mvg

Frans

[image]
[image]

welke isa ide controller card is dit (jumper info)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-01-2025, 23:50 (5 dagen geleden) @ ffeilers

Misschien om de pc uit te breiden met 2 extra floppen drives naar totaal 4 stuks?

door hanswal @, Hoorn, 31-01-2025, 11:33 (5 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door hanswal, 31-01-2025, 11:59

Misschien om de pc uit te breiden met 2 extra floppen drives naar totaal 4 stuks?

en welke drive letters krijgen drive 3 en 4 dan?

Hans

Edit
IDE is pas in 1990 norm geworden en deze kaart is uit 1987

--
scoper apestaart quicknet punt nl

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-01-2025, 12:02 (5 dagen geleden) @ hanswal

Geen idee nooit gebruikt.
Dacht manuals IBM PC of XT dat daar in staat.
Die konden in bios wel 4 floppen aan.
Jumpers mogelijk iets van wel of niet activeren en of 360
1,2 en 720
Denk niet 1,4

Eprom eens uitlezen.
Misschien staat er regeltje in wat t is.
Maar aan stekkers te zien denk ik floppendrive.
Alleen uitbreiding dan.

We missen de aansturing op deze print.

Eprom dan alleen tbv signalen herkennen 3e en 4e drive.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-01-2025, 12:41 (5 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-01-2025, 12:42

De printplaat is gefabriceerd in 1992, zo te zien en het lijkt erop dat IDE al in 1986 ontwikkeld is [wikipedia]. Ik ken het zelf van rond 1988/1989; 8-bits IDE was rond eind jaren '80 enigszins populair op XT clones van onder andere Philips. Er waren ook CD-ROM interfaces met 40 pennen, maar die zaten meestal op specifieke kaarten of op geluidskaarten.

Vraag aan Frans is of er elders op de print ook nog teksten op staan. De tekst op de foto zijn de gegevens van de fabrikant waar de kale print is gefabriceerd en komen in tientallen zoekresultaten van verschillende samenstellingen voor.

door hanswal @, Hoorn, 31-01-2025, 15:38 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De printplaat is gefabriceerd in 1992

ik lees op de tweede foto een wazige 87 in rode letters.

Hans

--

door ffeilers @, Breda, 31-01-2025, 15:49 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De printplaat is gefabriceerd in 1992, zo te zien en het lijkt erop dat IDE al in 1986 ontwikkeld is [wikipedia]. Ik ken het zelf van rond 1988/1989; 8-bits IDE was rond eind jaren '80 enigszins populair op XT clones van onder andere Philips. Er waren ook CD-ROM interfaces met 40 pennen, maar die zaten meestal op specifieke kaarten of op geluidskaarten.

Vraag aan Frans is of er elders op de print ook nog teksten op staan. De tekst op de foto zijn de gegevens van de fabrikant waar de kale print is gefabriceerd en komen in tientallen zoekresultaten van verschillende samenstellingen voor.

Ik had ook al geoogled op die tekst en had ook inderdaad zoekresultaten van verschillende prints. Ik ben pas maandag weer thuis, maar ik meen dat ik toch al gelijk had gekeken naar andere kenmerken en .... deze niet ben tegengekomen.

Wel fijn dan iedereen zo meedenkt.
(en dat voor dat oude spul, vind ik echt leuk)

mvg
Frans

door Hersteller @, Haarlem, 31-01-2025, 15:24 (5 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 31-01-2025, 15:27

Even graven in het geheugen.... Een floppy connector is 36 pins en een IDE CD/HDD controller is 40 pins. Echter is op deze print geen controllerchip te vinden, hooguit een stukje software in de EPROM en wat eenvoudige 74XXXX chips (voor een deel voor de adressering). Zoals Maurice zegt, EPROM uitlezen.

door ffeilers @, Breda, 31-01-2025, 15:56 (5 dagen geleden) @ Hersteller

Even graven in het geheugen.... Een floppy connector is 36 pins en een IDE CD/HDD controller is 40 pins. Echter is op deze print geen controllerchip te vinden, hooguit een stukje software in de EPROM en wat eenvoudige 74XXXX chips (voor een deel voor de adressering). Zoals Maurice zegt, EPROM uitlezen.

Dan moet ik daar wel de beschikking over hebben (en de ervaring).
Ergens heb ik willem s eprom programmar liggen die dat moet kunnen,, ik heb er nooit mee gewerkt. Afijn nu niet thuis dus dat wordt pas begin volgende week ergens (als ik de programmer dan weer makkelijk terug kan vinden)

door hanswal @, Hoorn, 31-01-2025, 15:44 (5 dagen geleden) @ ffeilers

Frans,

Even gegoogled op Kalex K368. Daar komt een mobo tevoorschijn en diverse k368 uitbereidingskaarten. Het mobo heeft zo te zien geen headers en dus is er voor gegevensopslag een kaart nodig. Geen floppy 2 en 3, maar floppy 0 en 1.

Hans

--