probleempje ESP32 AM/FM transmitter (Algemeen)

door Erik @, 01-02-2025, 17:23 (4 dagen geleden)

Hoi,

Ik ben eindelijk toegekomen aan de bouw van de ESP32 AM/FM transmitter van Otto.
Helaas loop ik bij het compile van de sketch vast op een error "error: #endif without #if"

Nu zie ik in deze file verwijzingen naar de TV modulator optie.
Ik gebruik echter nog de 1.5 versie PCB zonder deze optie.
De sketch die ik gebruik is van de github: https://github.com/Gloeidraad/AMFM-modulator-with-ESP32-module

Weet iemand wat hier mis gaat? onderstaand nog enkele relevante regels uit de compile log:

Line 57: Error while detecting libraries included by C:\Users\erik\AppData\Local\arduino\sketches\46904E8D76E1694E65D6E25290280844\sketch\GUI.cpp

Line 115: C:\ESP32-AM-FM-Modulator\GUI.cpp:350:2: error: #endif without #if

Alvast bedankt

probleempje ESP32 AM/FM transmitter

door Otto @, Drenthe, 01-02-2025, 21:31 (4 dagen geleden) @ Erik

Weet iemand wat hier mis gaat? onderstaand nog enkele relevante regels uit de compile log:

Line 57: Error while detecting libraries included by C:\Users\erik\AppData\Local\arduino\sketches\46904E8D76E1694E65D6E25290280844\sketch\GUI.cpp

Line 115: C:\ESP32-AM-FM-Modulator\GUI.cpp:350:2: error: #endif without #if

Hallo Erik,

Oeps, dat is mijn fout geweest. Je moet die #endif op regel 350 in GUI.cpp even weghalen.

Af en toe maak ik "verbeteringen" aan in de software. In dit geval was dat een uitbreiding voor het kiezen van een MP3 track of een webstation. In de oude software kon dat enkel met de up/down knoppen. Nu kan het ook via een menu, waardoor het kiezen een stuk makkelijk wordt. Ergens is er blijkbaar iets misgegaan en is die #endif blijven hangen.

Overigens kun je bij problemen altijd proberen om een oudere versie van de software te compileren. Dan weet je zo of je zelf een fout hebt gemaakt, of dat er iets door ondergetekende is verprutst. Klik op het "klokje" van het aantal Commits:

[image]

Dan krijg je een lijst van vorige versies:

[image]

Klik je op <> dan kom je in de bijbehorende versie. (In dit geval heb ik de laatste versie van 23 september gemarkeerd).

Succes,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Erik @, 01-02-2025, 22:29 (3 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,
Dankje voor het bericht.
Ik wist niet dat het terughalen van voorgaande versies in Github zo werkt.
Morgen pas ik de regel even aan en probeer opnieuw.
Bedankt.
Mvg,
Erik

door Erik @, 02-02-2025, 10:27 (3 dagen geleden) @ Erik

Hoi Otto,

Na het verwijderen van de endif werkt de code perfect!
Ik zag dat de github ook al aangepast is.
Bedankt voor de service :-)

grtz, Erik.

door Otto @, Drenthe, 02-02-2025, 11:38 (3 dagen geleden) @ Erik

Na het verwijderen van de endif werkt de code perfect!

Doet de FM en de AM het ook? Ik heb de aanpassingen gedaan met een vrij kale print, d.w.z. een print met enkel de knoppen, display, ERS32 module, en de SD kaart. Heb even geen volledige print bij de hand, maar ik heb ook niet aan de HF-code gezeten, maar je weet maar nooit.

Ik zag dat de github ook al aangepast is.

Zekers. Was ook vreemd, wand de werkende code zat gewoon in mijn bovengenoemde testprint. Blijkbaar had ik voor publicatie nog wat ongebruikte code opgeruimd zonder te checken. Zal de volgende keer sowieso eerst compileren, voordat ik het op internet zet :-)

Otto

Bedankt voor de service :-)

grtz, Erik.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Erik @, 02-02-2025, 19:55 (3 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,
AM/FM heb ik niet kunnen testen de print is op dit moment nog deels opgebouwd

Erik-

door Filip @, 02-02-2025, 21:39 (3 dagen geleden) @ Erik

Ik heb de print volledig gebouwd.
De AM en FM werken goed met versie 1.7. De geluidskwaliteit is zeer goed.
Het endif probleempje had ik ook gezien en de regel verwijderd waarna succesvol gecompileerd. Ik heb er verder geen aandacht meer aan geschonken en vergeten te melden…
Verder problemen gehad veroorzaakt door een defecte D/A converter(PT8211), het geluid was sterk vervormd en vol met gekraak.
Op de scoop zag een sinus er verkapt uit vol met naaldpulsen. Na vervangen van het ic’tje werkte de zender perfect. Wel vreemd want ik heb maar zeer kort gesoldeerd aan deze SMD. Gelukkig worden die per 10 geleverd door ALI.
Heel mooi project Otto! Hartelijk bedankt hiervoor.

Vriendelijke groet,
Filip

door Otto @, Drenthe, 03-02-2025, 19:23 (1 dag en 15 uur geleden) @ Filip

Hallo Filip,

Ik heb de print volledig gebouwd.
De AM en FM werken goed met versie 1.7. De geluidskwaliteit is zeer goed.

Dank voor de bevestiging dat de huidige software goed werkt.

Verder problemen gehad veroorzaakt door een defecte D/A converter(PT8211), het geluid was sterk vervormd en vol met gekraak. Op de scoop zag een sinus er verkapt uit vol met naaldpulsen. Na vervangen van het ic’tje werkte de zender perfect. Wel vreemd want ik heb maar zeer kort gesoldeerd aan deze SMD.

Vreemd inderdaad, die dingen heb ik regelmatig gebruikt, en nog een defecte tegengekomen. Wat ik wel heb gemerkt, is dat er ook (nog) goedkopere alternatieven bestaan, zoals de TM8211. Volgens datasheet helemaal gelijk. Ik had er één gebruikt, en zag een vervormde sinus, en veel ruis. Geen spijkers zoals bij jou, maar niet goed. Vervangen door een PT8211, en probleem weg. Altijd opletten met de onderdelen bij de goedkope leveranciers...

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]