Laptop opnieuw installeren (Computertechniek)
door Rob Groningen , Den Andel, 02-02-2025, 18:15 (3 dagen geleden)
Ik heb een hp laptop, nieuw gekocht in 2014 met windows 10. Ik doe tegenwoordig eigenlijk alles met een tablet. De laptop gebruik ik o.a. om dingen te printen. Het opstarten gaat tergend langzaam (meerdere uren) en reageert dan ook nauwelijks op commando's. Ik wil eigenlijk de laptop helemaal leegmaken en weer bij nul beginnen, alleen heb ik geen windows 10 cd er bijgekregen. Hoe kan ik windows 10 weer op de lege laptop krijgen?
Laptop opnieuw installeren
door soundman2 , Wouw, 02-02-2025, 18:39 (3 dagen geleden) @ Rob Groningen
Volgens mij kun je de install file van het OS downloaden. In de bios staat ergens dat er een legale versie draait en dan installeert het gewoon. (Heb ik ooit ervaren)
door Hersteller , Haarlem, 02-02-2025, 19:48 (3 dagen geleden) @ soundman2
Als je Windows 10 ooit legaal geïnstalleerd hebt, staat er bij Microsoft geregistreerd dat je een legale Windows 10 licentie hebt voor het betreffende apparaat. Ook geldig voor Windows 11 indien aan de hardware eisen voldaan is. En het is allemaal te omzeilen .
door Ben
, Waddinxveen, 02-02-2025, 18:52 (3 dagen geleden) @ Rob Groningen
Heb je ooit wel eens schijfopruiming gedraaid inclusief vorige update bestanden?.
Groet, Ben
door Rijk , Veenendaal, 02-02-2025, 18:54 (3 dagen geleden) @ Rob Groningen
Zoek hier eens naar ( Windows 10 Media Creation Tool )dan kan je het zo installeren.
door Martijn , Groningen, 02-02-2025, 19:03 (3 dagen geleden) @ Rob Groningen
Laptops hebben vaak een verborgen partitie waarop de hele installatie staat zodat je de fabrieksinstellingen kunt herstellen. Hoe die partitie te vinden is, staat in de handleiding die ongetwijfeld bij HP te downloaden is.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 02-02-2025, 19:37 (3 dagen geleden) @ Rob Groningen
Ik zou beginnen met de SMART-status van de harddisk uit te lezen.
door bruno , Tienen ( Belgie ), 02-02-2025, 19:47 (3 dagen geleden) @ Rob Groningen
Rob,
Het zeer traag opstarten en de leeftijd van de laptop laat me vermoeden dat de HDD bijna aan het eind van zijn leven is. Persoonlijk zou ik de HDD uitbouwen en clonen naar een betaalbare SSD. Als dit gebeurd is kan je de laptop via de recovery mogelijkheid terugzetten naar fabrieksinstellingen. Je zal dan een behoorlijke snelheidswinst halen maar je moet dan terug alle updates uitvoeren, dit zal in meerdere stadia zijn (meerdere herstarts nodig ).
Groeten
Bruno
door Rob Groningen , Den Andel, 03-02-2025, 09:08 (2 dagen geleden) @ bruno
Bedankt voor de tips, maar hdd clonen naar ssd. Hoe doe ik dat?
door Hersteller , Haarlem, 03-02-2025, 11:51 (2 dagen geleden) @ Rob Groningen
Je hebt daar speciale software voor, die vaak gratis is te downloaden. Zoals Clonezilla en EaseUS Partition Master.
door Hersteller , Haarlem, 02-02-2025, 19:52 (3 dagen geleden) @ Rob Groningen
Gewijzigd door Hersteller, 02-02-2025, 19:58
Uit Wikipedia;"Windows 10 is een besturingssysteem ontwikkeld en uitgebracht door Microsoft als onderdeel van de besturingssysteemfamilie Windows NT. Het werd uitgebracht op 29 juli 2015" Sowieso HDD vervangen door SSD. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Ondersteuning Windows 10 in oktober dit jaar afgelopen.
door Rob Groningen , Den Andel, 03-02-2025, 17:08 (1 dag en 19 uur geleden) @ Hersteller
Nieuwe ssd besteld. Maar als ik deze in de laptop zet gebeurt er niets lijkt me. Moet ik voordat ik de oude harddisk verwijder een soort van opstart disk downloaden op bijv. een usb stick?
door electron , eindhoven, 03-02-2025, 19:31 (1 dag en 17 uur geleden) @ Rob Groningen
Gewijzigd door electron, 03-02-2025, 19:33
@Rob- zoek een fysieke PC-club in de buurt als je het niet zelf kunt.
Bel eens met HCC-Emmen of iemand je helpen wil.
1) begin bij het begin: welke laptop is het- merk, cpu, ram, etc.!!! ik hou niet van dit soort raadsels!
2) je doet het helemaal verkeerd- je moet die rotzooi erop niet clonen!! , maar opnieuw w10
of 'wat dan ook' vers installeren na 11 jaar!
3) zet die hd weer terug. exporteer de drivers, noteer de product key (op sticker?), etc.
-download de w10 iso van MS. en zet deze op CD of USB. check die oude hd op SMART.
5) monteer de nieuwe hd. start op via bios en initialiseer hd en installeer w10. en de rest!
Ben@
door Hersteller , Haarlem, 03-02-2025, 20:38 (1 dag en 16 uur geleden) @ electron
key niet nodig, is geregistreerd bij MS.
door Rob Groningen , Den Andel, 03-02-2025, 20:40 (1 dag en 15 uur geleden) @ Hersteller
Dan moet het gaan lukken.
door Rob Groningen , Den Andel, 03-02-2025, 20:39 (1 dag en 15 uur geleden) @ electron
Ik wil inderdaad helemaal vanaf nul beginnen met de nieuwe ssd. Een iso downloaden en een cd van maken zal ik doen. Hij doet het immers nog. Het enige is dat ik geen product/activeringscode heb. Ik heb de laptop (HP 725) nieuw met reeds geïnstalleerde W10 gekocht en er zat geen windows cd bij...
door Ben
, Waddinxveen, 03-02-2025, 20:48 (1 dag en 15 uur geleden) @ Rob Groningen
Maak dan vooral een kopie van "mijn documenten" voordat je ermee aan de slag gaat.
Heb zo'n voorgevoel dat dit niet goed afloopt, zonder kennis van zaken.
Succes en laat maar wat weten.
Groet, Ben
door Hersteller , Haarlem, 03-02-2025, 20:56 (1 dag en 15 uur geleden) @ Ben
Als hij met een nieuwe SSD begint blijft de oude HDD ongemoeid en kan hij later, met een USB interface, de data van de HDD plukken.
door BenM
, Bunschoten, 03-02-2025, 21:26 (1 dag en 15 uur geleden) @ Rob Groningen
Hier kun je zien hoe je de product key op je huidige installatie kunt opvragen : https://www.youtube.com/watch?v=cCaJwzMKi9I
--
Met vriendelijke groeten,
Ben
door electron , eindhoven, 03-02-2025, 21:30 (1 dag en 15 uur geleden) @ Rob Groningen
dat activeren komt later- dacht dat je 30 dagen hebt. goede voorbereiding spaart hoop ellende!
de oude hd heeft een recovery partitie die ook de hp drivers bevat voor jou laptop.
die ben je kwijt met een nieuwe drive- moeten opnieuw opgezocht als nog te vinden na 11 jaar bij hp.?
als die oude drive nog goed is (zoek dat uit!), dan kan hij terug naar fabrieksinstelling.
dan is de hd schoon en kun je eventueel clonen en upgraden of niet. Maar goed- succes verder.
Ben@
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-02-2025, 12:42 (23 uur en 56 minuten geleden) @ Rob Groningen
Als hij oorspronkelijk geleverd is met Windows 10 dan zou hij bij herinstallatie automatisch geactiveerd moeten worden zonder de key opnieuw in te geven.
door Goldline , Oranjedorp, 04-02-2025, 19:44 (16 uur en 53 minuten geleden) @ Maarten Bakker
lukt dat niet koop je een W10 pro key voor 8,95€
--
Cees PA1DBA