Ruststroom Pioneer A8 versterker (Toestel of techniek)
Van deze versterker kan ik alleen een service manual vinden dat alleen uit schema,s bestaat.
Weet iemand misschien waar de ruststroom bij deze versterker op ingesteld moet worden?
Henk
Ruststroom Pioneer A8 versterker
door soundman2 , Wouw, 21-01-2012, 14:43 (4692 dagen geleden) @ henkk56
Vaak wordt 1mA per watt genomen, maar met de scope kan het ook. Voer een signaal van 10KHz toe aan de versterker en draai de volumeregelaar op een vrij kleine output. Sluit de scope aan op de luidsprekeruitgang en vergroot de nuldoorgang lekker uit. Draai de ruststroom zover op, dat de cross-over juist verdwijnt. Controleer daarna nog wel hoe groot de ruststroom is en of deze geen extreme waarde heeft.
Soundman2
door henkk56 , 21-01-2012, 15:19 (4692 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henkk56, 21-01-2012, 15:22
Wel bedankt voor de raad maar bij deze versterker werkt dit niet omdat er een cicuit in zit dat er voor zorgt dat de eindtransistoren nooit helemaal stroomloos worden,dat noemen ze non-switching amp.
Voorlopig stel ik de ruststroom wel op 90 mA in,want 90 Watt per kanaal.
Ik zal ook nog wel met de scoop en toonfiets kijken,misschien gaat het ook wel.
Henk
door soundman2 , Wouw, 23-01-2012, 10:42 (4690 dagen geleden) @ henkk56
Wel bedankt voor de raad maar bij deze versterker werkt dit niet omdat er een cicuit in zit dat er voor zorgt dat de eindtransistoren nooit helemaal stroomloos worden,dat noemen ze non-switching amp.
Voorlopig stel ik de ruststroom wel op 90 mA in,want 90 Watt per kanaal.
Ik zal ook nog wel met de scoop en toonfiets kijken,misschien gaat het ook wel.Henk
De ruststroom dient uitsluitend en alleen om cross-over uit te bannen. Er is bij complementaire eindtrappen een gebied van ca. 2x 0,7 volt waarin transistoren niet geleiden en dus ook geen versterking geven (of meer, maar dat hangt af hoe de stuurtrappen zijn geconfigureerd). Het signaal is daar vervormd, Om toch kleine signalen te kunnen versterken, worden de (eind-)transistoren zo ingesteld, dat ze altijd een beetje geleiden en dat ze werken in het rechte deel van de karakteristiek.
Tenzij het een heel ander concept is, zal de afregeling met de scope gewoon mogelijk zijn. De naam die de fabrikant er aan geeft zegt ditmaal niet zoveel, het kan gewoon van alles inhouden. Overigens zijn er wel ruststroomloze versterkers. In dat geval worden de kleine signalen geleverd door een klasse A trapje, dat geen cross-over kent en doen de powertransistoren pas mee als er veel energie geleverd moet worden.
Ik heb het hier niet over schakelende eindtrappen, dat is een heel ander principe.
Soundman2
door henkk56 , 18-02-2012, 09:46 (4664 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb toch nog de documentatie gevonden,de ruststroom blijkt 100 mA te moeten zijn dus de vuistregel voor ruststroom slaat hier met 90 mA helemaal geen gek
figuur.
Henk
door Arjan Havelaar , 18-02-2012, 11:39 (4664 dagen geleden) @ henkk56
Hallo Henk,
Zou je de documentatie dan ook naar Paul kunnen sturen? Dan kan hij het in de schematheek zetten. Zeker handig in dit geval omdat de documentatie erg moeilijk te vinden bleek.
Met vriendelijke groet,
Arjan