Ruststroom Pioneer A8 versterker (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2012, 10:42 (4690 dagen geleden) @ henkk56

Wel bedankt voor de raad maar bij deze versterker werkt dit niet omdat er een cicuit in zit dat er voor zorgt dat de eindtransistoren nooit helemaal stroomloos worden,dat noemen ze non-switching amp.
Voorlopig stel ik de ruststroom wel op 90 mA in,want 90 Watt per kanaal.
Ik zal ook nog wel met de scoop en toonfiets kijken,misschien gaat het ook wel.

Henk

De ruststroom dient uitsluitend en alleen om cross-over uit te bannen. Er is bij complementaire eindtrappen een gebied van ca. 2x 0,7 volt waarin transistoren niet geleiden en dus ook geen versterking geven (of meer, maar dat hangt af hoe de stuurtrappen zijn geconfigureerd). Het signaal is daar vervormd, Om toch kleine signalen te kunnen versterken, worden de (eind-)transistoren zo ingesteld, dat ze altijd een beetje geleiden en dat ze werken in het rechte deel van de karakteristiek.
Tenzij het een heel ander concept is, zal de afregeling met de scope gewoon mogelijk zijn. De naam die de fabrikant er aan geeft zegt ditmaal niet zoveel, het kan gewoon van alles inhouden. Overigens zijn er wel ruststroomloze versterkers. In dat geval worden de kleine signalen geleverd door een klasse A trapje, dat geen cross-over kent en doen de powertransistoren pas mee als er veel energie geleverd moet worden.
Ik heb het hier niet over schakelende eindtrappen, dat is een heel ander principe.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks