Sansui 221 met sterke ruis op de ratio detector output (Toestel of techniek)

door paulvo @, Brakel (BE), 14-02-2025, 14:36 (6 dagen geleden)

Op mijn Sansui 221 bevat de ontvangst wat ruis, en ik heb het gevoel dat hij wat gevoeliger zou kunnen zijn. Terwijl ik op TP5 meet, is er nauwelijks een lijn waarneembaar in de S-curve. De lijn verdrinkt als het ware in een hoogfrequente ruis.
Ik heb T03 ietsje bijgeregeld om de doorgang van de vage lijn doorheen de 0 volt lijn te laten gaan bij precies 10,7 MHz.

Ik voer de sweep uit met een periode van 20ms en draaggolf amplitude 10mVpp, vertrekkend van 10,5MHz tot 10,9MHz; input op TP1 via 120pF (de handleiding specifieert 100pF, wat maar weinig verschilt), wat normaal gezien toch nog voldoende is om de FET01 en TR01 niet te belasten.
TP5 is verbonden met CH2 (paars) van mijn oscilloscoop, terwijl op CH1 (geel) de zaagtand met een periode van 20 ms getoond wordt; de tijdbasis is bijgeregeld zodat 1 periode van de zaagtand net past binnen de twee randen van het beeld. Daarmee is het midden exact 10,7 MHz.
Dit is het signaal op TP5:

[image]

Het maakt nauwelijks verschil uit of de ratio elco C27 losgesoldeerd is of niet.
Ik vraag me af of er iets mis kan zijn met IC01 = µPC555H ?
Alle DC spanningen schijnen normaal te zijn. Ietsjes meer, maar minder dan pak weg 5%.

Voor de volledigheid: ziehier het signaal op TP3:

[image]

En tenslotte nog het signaal op TP6:

[image]

De amplitude bij TP6 is veel scherper afgelijnd, met toch dezelfde schaal als voor TP5, behalve voor de DC-inhoud : 50mV/div , DC gekoppeld.

Een laatste opmerking:
Ik heb de "Detector Probe Block" precies gemaakt als beschreven bovenaan de "alignment procedure", maar als ik die gebruik, komt er nauwelijks enig signaal door. Dus heb ik eenvoudigweg een 1/10 probe gebruikt.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks