Canon EOS 300D (digital) no power on (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 21-02-2025, 13:05 (4 dagen geleden)

Zoals in het onderwerp beschreven: camera gaat niet aan.
Wat geprobeerd: CR2016 (memory battery), nieuwe geplaatst.
Accu Lithium: volledig opgeladen, gemeten dc onbelast: 8V
Batterij contacten gereinigd met isapropanol.
Nieuwe accu gekocht: is echter nog niet gearriveerd.
Helaas geen enkel resultaat.

Ik zie niet veel camera gerelateerde problemen hier, maar wel sommige camera enthousiasten.
Wellicht is er iemand die ondersteuning kan bieden.
Het is natuurlijk al een gedateerde camera, maar waarom toch niet geprobeerd.

groet
Frans

[image]
[image]
[image]

Canon EOS 300D (digital) no power on

door Martina @, 21-02-2025, 17:10 (4 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Martina, 21-02-2025, 17:12

Je zou kunnen proberen om de nieuwste firmware te installeren, kan je van de Canon-site afhalen.

https://www.canon.nl/support/consumer/products/cameras/eos/eos-300.html?type=manuals

door ffeilers @, Breda, 21-02-2025, 18:38 (4 dagen geleden) @ Martina

Je zou kunnen proberen om de nieuwste firmware te installeren, kan je van de Canon-site afhalen.

https://www.canon.nl/support/consumer/products/cameras/eos/eos-300.html?type=manuals

volgens de site: De firmware op uw apparaat is de nieuwste versie en er is geen update nodig.

mvg
Frans

door henk vdb @, Breda, 21-02-2025, 18:18 (4 dagen geleden) @ ffeilers

Voor wat het waard is; hier kan je de service documentatie downloaden:
EOS300D (ElektroTanya)

door ffeilers @, Breda, 21-02-2025, 18:42 (4 dagen geleden) @ henk vdb

Voor wat het waard is; hier kan je de service documentatie downloaden:
EOS300D (ElektroTanya)

Dank voor de tip
Ik heb dan in ieder geval de service manual.
Of IK er wat mee kan, .... nu doet hij het ook niet, maar even afwachten of er wellicht iemand is met kennis van camara s (en hun defecten)

mvg
Frans

door ffeilers @, Breda, 22-02-2025, 21:05 (3 dagen geleden) @ ffeilers

Onder andere een tip was om de camera langdurig zonder lithium accu en cr2016 backup batterij te houden. Helaas ..... ook dit heeft niet geholpen.

Ik hoop nog op een andere tip of een ervaren liefhebber, maar ..... weinig reacties helaas.

mvg
Frans

door henk vdb @, Breda, 23-02-2025, 00:10 (3 dagen geleden) @ ffeilers

Wat ik nog gelezen heb: kontakten zowel in de camera als van de accu NOGMAALS grondig reinigen.
Verder moeten de klepjes voor de opslagkaart EN de accu beide gesloten zijn, anders gaat de camera ook niet opstarten. Misschien deze klepjes een aantal keer open en dicht doen, mogelijk daar slecht kontakt in de schakelaars.

Verder helaas niet veel aan te doen vrees ik.

door ffeilers @, Breda, 23-02-2025, 15:13 (2 dagen geleden) @ henk vdb

Henk, zie mijn opmerking bij het bericht aan Ad. Nogmaals alles gereinigd en geprobeerd, maar tot op heden geen enkel teken van leven.
gr
Frans

door Ad Zijlmans @, Made, 23-02-2025, 10:23 (2 dagen geleden) @ ffeilers

Frans,

Ik heb hier een EOS 1000D met meerdere accu's waarvan 1 defecte. Als ik die defecte meet geeft hij ook 8V onbelast dus dat zegt niet alles. Bij gebruik in de camera schakelt die wel in maar na een paar sec. houdt het op.

Je zou eens kunnen testen wat de accuspanning doet als je er een kleine belasting op aansluit (losse weerstand of lampje).

Gr.
Ad

door ffeilers @, Breda, 23-02-2025, 15:12 (2 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Frans,

Ik heb hier een EOS 1000D met meerdere accu's waarvan 1 defecte. Als ik die defecte meet geeft hij ook 8V onbelast dus dat zegt niet alles. Bij gebruik in de camera schakelt die wel in maar na een paar sec. houdt het op.

Je zou eens kunnen testen wat de accuspanning doet als je er een kleine belasting op aansluit (losse weerstand of lampje).

Gr.
Ad

Hoi Ad,
Ik heb gedaan wat je zegt, had het je vorige keer bij jou thuis zien doen. Nu zelf twee kerstlampjes in serie , prachtig helder licht en de spanning blijft stabiel zo n 7,6v en zakt net verder. Het probleem kan dus haast niet in de accu zitten. Weliswaar heb ik een nieuwe besteld , maar deze is nog niet binnen.

Ook de contacten nogmaals gereinigd en ook extra aandacht (kontaktspray) voor het schakelaartje wat moet constateren of het batterijcmompartiment gesloten is.

Overigens ook een body van een canon eos 1000d heb ik liggen (werking onbekend). Jammer dat ik niet wist dat je deze had. Inmiddels bij Alie een accu besteld.

Groet
Frans

door henk vdb @, Breda, 24-02-2025, 19:42 (1 dag en 3 uur geleden) @ ffeilers

Inmiddels bij Alie een accu besteld.

En daar gaan we weer....helaas.