Een droge knal... (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 17:25 (4 dagen geleden)

de aardlek er uit en bleek het mijn mooie GRUNDIG VG-1100 testbeeldgenerator te zijn die stonk.

Open gemaakt, beetje brandlucht links bij voedingsboard en verder NIETS te zien, geen enkele elco ook of iets anders wat heeft gevonkt of is geexplodeerd, ook op de overige boards niet:-( , wat nu???

Ik heb verder niets meer aan het apparaat.

--
Hans van Kampen

Een droge knal...

door Marbel @, Hoorn N-H, 21-02-2025, 17:31 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Even zoeken op de voeding print naar een plat schijfje, meestal een PTC.

Een droge knal...

door Ad Zijlmans @, Made, 21-02-2025, 17:38 (4 dagen geleden) @ Marbel

Of een ontstoringscondensator tussen netspanning en aarde (type Y2).
Met name de RIFA condensators zijn berucht.

Kan ook zijn dat er een ontstoringsfilter met defecte condensator in het chassideel zit waar het netsnoer in gaat.

Beste even meten met een megger op 250 Vac of desnoods netspanning weer aansluiten met een serie-lamp en een multimeter op stand AC-mA.

Gr.
Ad

Dank Bram en Ad zover...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 17:44 (4 dagen geleden) @ Marbel

voor deze tips alvast. Ik zal in het weekeinde kijken naar deze onderdelen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank Bram en Ad zover...

door henk vdb @, Breda, 21-02-2025, 18:03 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 21-02-2025, 18:08

Heb je misschien een schema van het netspannings ingangscircuit?

Toevallig had ik van de week een scope die (in bedrijf, dus niet tijdens inschakelen) uitviel met eveneens stank. Dacht eerst aan defecte ontstoringscondensator maar bij nader onderzoek was één van de vier gelijkrichtdiodes defect geraakt (sluiting), maar aan de diode zelf niets te zien. Aan de bovenkant van de print niets te zien maar wel aan de onderkant, spoor weg en connector deels gesmolten. De 3,15A glaszekering in de netsnoer ingang was defect maar heeft de gevolgschade aan de print dus niet kunnen voorkomen.

Print dus aan beide kanten goed inspecteren en als de condensator over de netaansluitingen NIET de magische rook heeft laten ontsnappen toch even uitsolderen en controleren of de capaciteit nog voldoende is, als het een verdacht exemplaar is (Wima of Rifa X2 papiercondensator) dan inieder geval vervangen door een goed moderner X2 exemplaar. Een te lage capaciteit beschermt niet goed tegen pieken op het net. Na vervangen van defecte onderdelen ALTIJD opstarten met gloeilamp in serie om te zien of er geen sluiting meer aanwezig is en het toestel weer normaal opstart.

Als je genoemde schemadeel hebt kunnen we misschien meer tips geven om zaken te controleren.

Dank Bram en Ad zover...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 19:03 (4 dagen geleden) @ henk vdb

Dank voor de tip Henk, ook punten om naar te kijken. Ik heb overigens geen schema.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank Bram en Ad zover...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 21:12 (4 dagen geleden) @ henk vdb

Ik heb de C uitgesorteerd die over de netaansluiting zat en meet keurig 150nF en ziet er nieuw uit jammer genoeg.

[image]

--
Hans van Kampen

Een droge knal...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-02-2025, 18:32 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Geen paniek vast gewoon t netfilter

Kijk eens onder dat karton.
[image]

Een droge knal...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 19:04 (4 dagen geleden) @ Maurice

Ga ik doen Maurice, zit inderdaad kartonnetje daar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onder dat kartonnetje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 20:06 (4 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-02-2025, 20:08

Onder het kartonnetje ziet het er in ieder geval voor het oog goed uit Maurice. Niets wat die knal zou hebben veroorzaakt, niets van zwarte aanslag. Ben nu toch maar gaan kijken eerst.

[image]

--
Hans van Kampen

Onder dat kartonnetje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 20:45 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De enige C van 150nF onder dat kartonnetje uitgesoldeerd meet OK, wat er onder die 2 zwarte stukjes ''krimpkous'' zitten lijken wel spoeltjes. die meten door.

--
Hans van Kampen

Wat witte aanslag…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 20:19 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen

rechts aan de soldeerzijde van het voedingsboard maar lijkt rook van soldeerbout geweest, stinkt daar ook niet naar die lucht die ik rook.

Trouwens, als er voorbij de trafo iets mis gaat, spreekt dan in de meterkast iets aan zoals vanmiddag de aardlek?

Wat Maurice aan gaf moet dat dan die blauwe C zijn onder kartonnetje bij de net entree die er gaaf uit ziet na die knal.

[image]

Hier onder de andere kant van de print, alles op het oog in orde maarja.

[image]

--
Hans van Kampen

Wat witte aanslag…

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-02-2025, 21:31 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen

had toch verwacht dat die was.
verder zoeken

Wat witte aanslag…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 21:35 (4 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad Maurice. Je zou ook verwachten dat het voor de primaire wikkeling mis moet zijn dat de aardlek er uit lag. Daar zit alleen maar die C van 150nF die OK is, 2 (ontstoor) spoeltjes die OK zijn en een zekering die eveneens OK is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ik soldeer voeding weer in elkaar en...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-02-2025, 21:38 (4 dagen geleden) @ Maurice

sluit die met gloeilamp in serie aan op het lichtnet. De 2 secundaire draden laat ik nog los van het voedings boardje.

Ga ik morgen doen, ik stop er nu mee voor vandaag.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Wat witte aanslag…

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21-02-2025, 21:42 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Soms wil een netsnoer ook wel eens vervelend doen en dan blijf je zoeken.
Even controleren kan geen kwaad.
Groet, Ben

Wat witte aanslag…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 18:38 (3 dagen geleden) @ Ben

Is niet het netsnoer Ben.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Een droge knal...

door Goldline @, Oranjedorp, 21-02-2025, 23:07 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Goldline, 21-02-2025, 23:23

Als de aardlek er uit klapt ,zal je vermoedelijk een lekspanning van het lichtnet naar het chassis hebben.
Indien dit apparaat een schakelende voeding heeft zou je het kunnen zoeken in een condensator tussen primair en secundair (massa) meestal een Y1 type.
Ook wel mee gemaakt een doorgeslagen isolatieplaatje tussen een primaire Fet of transistor.
Indien TR1 een ringkerntrafo is zou je die kunnen meten met de voedingsprint verwijderd.
secundair zou je spanning moeten hebben, maar bij en trafo in wikkeling sluiting spreekt je aardlek niet aan,

--
Cees PA1DBA

Een droge knal...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 18:36 (3 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-02-2025, 18:38

Die genoemde condensator kan ik niet vinden Cees. Het zal geen schakelende voeding zijn ook met die grote ringkern voedingstrafo. De voedingsprint heb ik afgebeeld.

Wat de isolatieplaatjes betreft die bij jouw door geslagen waren, ik zie er in deze voeding 5, 3 aan één kant (afgebeeld) en 2 aan de andere kant. Er zitten mica plaatjes tussen maar het metalen deel van de torren meten allemaal door naar het koellichaam (0 Ohm)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Voeding verder OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 18:02 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-02-2025, 18:06

dat wil zeggen het gedeelte waar de trafo zich bevind.

Met het voedingsboard ontkoppeld heb ik secundair van de trafoprint met wat passieve componenten 22Volt wisselspanning. De fout moet zich dus op het voedingsboard. Ik durf trouwens de zaak zo weer niet aan te steken maar vervelend is en blijft dat je werkelijk NIETS ziet wat die knal veroorzaakte alsmede die stank.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Voeding verder OK

door henk vdb @, Breda, 22-02-2025, 18:21 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb je die glaszekering op de voedingsprint al getest? Als die stuk is zit er mogelijk een probleem op die print, anders misschien niet...:-)

Voeding verder OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 18:29 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Ja, die is OK.

--
Hans van Kampen

Voeding verder OK

door henk vdb @, Breda, 22-02-2025, 18:53 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Kijk zo worden we steeds wat wijzer!:-D

Nog even terug naar de net-entree. Is dat alleen een connector of zit daar een filter in?

De netschakelaar: zijn de kontakten als de schakelaar op AAN staat voldoende laag-ohmig? Uiteraard meten zonder netspanning erop...;-)

Kontroleer ook connectors en pennen van de voedingsprint. Nergens tekenen van te heet geworden (door overgangsweerstand)?

Je blauwe condensator is niet van een verdachte soort voor wat betreft "produceren van rook". Als de capaciteit nog o.k. is kan je die blijven gebruiken.

Voeding verder OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 19:00 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Kijk zo worden we steeds wat wijzer!:-D

Nog even terug naar de net-entree. Is dat alleen een connector of zit daar een filter in?

De net-intree is alleen een connector met een zekering die eveneens OK is en verder naar de primaire van de trafo die eerder genoemde C die OK is.

De netschakelaar: zijn de kontakten als de schakelaar op AAN staat voldoende laag-ohmig? Uiteraard meten zonder netspanning erop...;-)

Dat zal ik even nameten, kom er zo op terug

Kontroleer ook connectors en pennen van de voedingsprint. Nergens tekenen van te heet geworden (door overgangsweerstand)?

Heb ik na gekeken, geen verkleuring van de goudkleurige pennen.

Je blauwe condensator is niet van een verdachte soort voor wat betreft "produceren van rook". Als de capaciteit nog o.k. is kan je die blijven gebruiken.

Heb ik weer in gesoldeerd.

Zoals ik schreef heb ik spanning gehad op trafoprint en meet 22 Volt wissel op de aansluiting naar voedingsprint.

--
Hans van Kampen

Voeding verder OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 19:04 (3 dagen geleden) @ henk vdb

De schakelaar moet OK zijn want zit op de trafoprint en heb ik bediend met testen waarbij ik 22 Volt wissel meette aan secundair. Die schakelaar gaat met een lang stangetje naar de frontplaat waar de button zit.

--
Hans van Kampen

Wat voor wonderen zijn dit?? hij doet het weer!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 19:15 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Brutaal als ik ben de print er in. Wel op scheidingstrafo aangesloten de prik er op en hij doet het, wat is dit??? :-) :-)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-02-2025, 20:04 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Gewoon wachten op de volgende knal, zou hem/haar maar in de gaten houden.(-:
Groet, Ben

door henk vdb @, Breda, 22-02-2025, 20:13 (3 dagen geleden) @ Ben

Fijn dat ie het weer doet Hans!

Verder met Ben eens, wel tijdje streng in de gaten houden. Misschien heeft hij/zij gewoon behoefte aan wat aandacht...:-)

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2025, 20:37 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Voor speciale doeleinden bestaan er zichzelf herstellende condensatoren, wel wordt de capaciteit steeds kleiner. Dergelijke condensatoren worden m.i. gebruikt voor voedingen met condensator serievoeding, maar of dat hier ook zo is??

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 21:04 (3 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-02-2025, 21:05

Heeft 2 uur aan gestaan en ik was met de tekst aan het spelen in testbeeld, geen problemen verder. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt en heb de boel uit gedaan, morgen weer.

Blijft een groot raadsel wat die pets was en stank, zoals eerder geschreven nergens wat te zien.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henkk56 @, 22-02-2025, 21:24 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Lijkt mij dat er dan iets anders dan je VG1100 geknald is maar wel vlakbij.
Door de stoorimpuls hiervan kan de logica van de VG1100 tijdelijk in lockup raken waardoor de
VG1100 schijndood is.
Maar het kan ook een verborgen tantaal elco geweest zijn,die kunnen ook flink knallen en
stinken en met hetzelfde tijdelijke gevolg.
Deze zorgen meestal voor ontkoppeling van de voedingsspanningen maar daar kan je er wel een paar van missen.

Henk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 21:45 (3 dagen geleden) @ henkk56

Weet je Henk, ik verdacht later die SONY monitor die er naast stond en heb hem open gemaakt en ook niets te zien zover het oog rijkte want zit nogal vol boards. Bij de net invoer zie ik geen filter en verder geen verdachte C. Ik zou verder niet weten wat er aan de hand geweest kon zijn, er stond verder niets aan. Een raadsel blijft het.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Peter1952 @, Almere, 22-02-2025, 21:25 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Toen je hem opnieuw testte had je de voeding op een scheidingstrafo aangesloten en was waarschijnlijk ook niet geaard.
Als onder die conditie aardsluiting optreedt zul je er niets van merken.
Heb je hem hierna ook rechtstreeks op het net op een geaard stopcontact aangesloten?
Het feit dat de aardlek uitschakelde wijst in feite op aardsluiting, bij kortsluiting gaat de aardlek ee niet uit.

Groeten,
Peter

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2025, 21:51 (3 dagen geleden) @ Peter1952

Toen je hem opnieuw testte had je de voeding op een scheidingstrafo aangesloten en was waarschijnlijk ook niet geaard.

Ik heb hem na voeding in elkaar zetten via een scheidingstrafo op het net aan gesloten wel geaard.

Als onder die conditie aardsluiting optreedt zul je er niets van merken.
Heb je hem hierna ook rechtstreeks op het net op een geaard stopcontact aangesloten?

Nee, dat heb ik nog niet.

Het feit dat de aardlek uitschakelde wijst in feite op aardsluiting, bij kortsluiting gaat de aardlek er niet uit.

Moet haast wel ja, met die “knal” was ie geaard aangesloten zonder scheidingstrafo.

Groeten,
Peter

--
Hans van Kampen

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2025, 17:10 (1 dag en 7 uur geleden) @ Hans van Kampen

Heb je personeel?
In de meetkamer waar ik ooit gewerkt heb deden ze bij niewelingen ook wel eens een slangetje naar een af te regelen camera, of een elco op een voeding, om flink wat rookontwikkeling te verkrijgen.
De schrik was groot bij de nieuwkomer, tot vermaak van de collega's.
Ook bij mij hebben ze dat geprobeerd. Een slangetje en dan sigarettenrook er door heen blazen. Maar ja, als je daarvoor jarenlang reparatiewerk hebt gedaan, schrik je niet van een rookwolkje en kijk je snel waar het vandaan komt. Ik gaf dus snel een flinke ruk aan het slangetje......
Bij een andere meettafel stoof iemand weg.