Audio via PC- Hoe werkt dat? (Computertechniek)

door electron @, eindhoven, 24-02-2025, 01:25 (1 dag en 15 uur geleden)

Ik probeer uit te vogelen hoe dat geluids traject verloopt van analoog naar digitaal en vice versa.
Als iemand daar meer over weet- dan hoor ik het graag.;-)
Het zijn allemaal computers- PC, Laptop, Smartphone, etc.

Dit ivm. die andere thread 'slecht geluid op PC'.
Die TERRATEC usb geluids"kaart" waar PA2JAN het over heeft gaat dus via USB.
Persoonlijk heb ik dan graag een goed werkende RealTek driver. Dan werkt dat tenminste.

Ik vindt in Windows software nergens info die mij vertelt welke Audio chipset wordt gebruikt.
Bij Linux wel- via de terminal: aplay --list-devices. antwoord: RealTek ALC256 Analog.
Misschien interesseert het anderen ook.
Groet, Ben@
[image]

Audio via PC- Hoe werkt dat?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-02-2025, 01:41 (1 dag en 15 uur geleden) @ electron

Bij Windows typ je "apparaatbeheer" in het startmenu om een lijst van alle geïnstalleerde apparaten te krijgen.

door electron @, eindhoven, 24-02-2025, 02:20 (1 dag en 14 uur geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten,
Probeer maar eens de fysieke audio chipset te achterhalen daarmee.. lukt niet.
Ben@

door maarten van dijk @, 24-02-2025, 14:55 (1 dag en 2 uur geleden) @ electron

Het probleem waar ik al een paar weken mee worstel:geluid zwaar vervormd en gesproken woord niet te verstaan.Dat kwan in eens opzetten.Wat ik nu wel weet is, dat de realtek sound kaart niet de boosdoener is, maar de up date van Microsoft.De update KB 505009Wat ik nu weet,is dat Microsoft van het probleem afweet en er mee bezig is, dus zal er binnenkort wel weer een update van de update komen.Advies om die update te verwijderen doe ik maar niet,want ik heb de ervaring dat dan de problemen alleen maar groter worden:-( Ik heb het advies van Jan gevolgd en op MP een externe USB sound card gekocht.Ben dan ook benieuwd of het dan wel goed is.
Wordt vervolgd.

door Hersteller @, Haarlem, 24-02-2025, 15:54 (1 dag en 1 uur geleden) @ electron

https://www.hwinfo.com/ weet je alles

door electron @, eindhoven, 24-02-2025, 16:25 (1 dag en 0 uur geleden) @ Hersteller

@Hersteller- je was me voor- mee-eens!:) zie plaatje onderrrrr.
Tip: Driver_Hub_Free om drivers te updaten (als je zin hebt).
@Maarten v.D. zo'n externe USB kaart is nooit weg, maar helpt niet in dit geval
omdat die Realtek driver KaPuut:-( is (zie blokschema).
Dus driver roll-backen- of wachten.. wachten.. op nieuwe update van MS.
Ben@
[image]