Donkere balk langzaam lopende van boven... (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-02-2025, 13:52 (1 dag en 10 uur geleden)

naar beneden opgelost van een video distributie kastje die ik ooit van Dick Zijlmans heb overgenomen. Die had een maal video 75 Ohm in en 10 maal 75 Ohm video uit.

Alles electrolyten waren na meting onverwacht toch OK maar heb over de voeding een dikke van 2200uF erbij gezet alsmede in de netvoeding een ferrietkraal en aan de secundare van de voedingstrafo eveneens.

Ik weet per saldo niet wat uiteindelijk de oplossing was, beiden of een van maar omdat ik het kastje open had maar allebei toegepast.

Er zat een print in met voeding en versterker op een boardje plus los trafotje.

Die langzaam lopende balk was toch 'n een of andere 50 Hz.brom.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Donkere balk langzaam lopende van boven...

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2025, 14:57 (1 dag en 9 uur geleden) @ Hans van Kampen

Dat is netbrom uit de voeding. De balk loopt, omdat de gebruikte TV zender niet gelocked is op de netfrequentie.
De brom moet toch wel zichtaar zijn op de scope, zowel in het video als op de voedingsspanning. Lock je de scope op de netfrequentie, dan zie je de brom langzaam over het scopebeelsd lopen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-02-2025, 15:20 (1 dag en 8 uur geleden) @ soundman2

Lock je de scope op de netfrequentie, dan zie je de brom langzaam over het scopebeelsd lopen.

mmm... als je de scoop synct met het net, dan zie je de brombalk niet lopen.. (dan staat hij stil en valt daardoor niet of minder op).

Overigens kan die balk morgen evengoed naar boven lopen. zowel de vertikale frequentie als de netfrequentie zijn 50Hz, maar die laatste schommelt erwat omheen in functie van vraag en aanbod..

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2025, 16:48 (1 dag en 7 uur geleden) @ kris

Lock je de scope op de netfrequentie, dan zie je de brom langzaam over het scopebeelsd lopen.

mmm... als je de scoop synct met het net, dan zie je de brombalk niet lopen.. (dan staat hij stil en valt daardoor niet of minder op).

Overigens kan die balk morgen evengoed naar boven lopen. zowel de vertikale frequentie als de netfrequentie zijn 50Hz, maar die laatste schommelt erwat omheen in functie van vraag en aanbod.

Lastig fenomeen. De brombalk in beeld loopt die doordat de TV zender juist niet of juist wel is gelocked aan het lichtnet? De TV krijgt een syncpuls, dus dat tijdstip ligt vast aan de zender
bij een patroongenerator vermoedelijk niet..:-|

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-02-2025, 22:00 (1 dag en 2 uur geleden) @ soundman2

In tegenstelling tot op een scope, heb ik op een generator eigenlijk nog nooit een knopje gezien om hem te locken op het net.

Ik denk eigenlijk dat het met echte zenders net hetzelfde is. Er is een voordeel om op dezelfde frequentie te lopen, maar er is geen voordeel om willen te locken.

door Marinus J @, 25-02-2025, 08:46 (15 uur en 14 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Echte professionele generatoren hebben een mogelijkheid om deze
extern te locken.
Vroeger met externe horizontale en vertikale sync.
Vanaf kleur burst erbij.
Daarna samengevoegd black burst en tegenwoordig tri lock voor HD .
Alle tv zenders zijn al aan elkaar gelockt.
Vroeger als je van de ene naar de andere zender overschakelde sprong de zender
even .
Dat zie je tegenwoordig al lang niet meer.
Na overschakelen meteen een strak stilstaand beeld.

Gr. René D.

door Ad Zijlmans @, Made, 25-02-2025, 11:47 (12 uur en 13 minuten geleden) @ Marinus J

Dat klopt René, dat springen bij overschakelen. Bij het omschakelen met de kanalenkiezer viel dat misschien wat minder op. Maar ik herinner me dat effect in ieder geval van de vroege uitzendingen van het Eurovisie Songfestival.

Die begonnen met het Eurovisie-logo en de -tune, waarna men in Hilversum moest omschakelen naar het signaal uit het land van uitzending. Daarbij raakte het beeld onvermijdelijk even uit sync.

De Nederlandse zenders waren wel gelockt aan elkaar. Zelfs bij uitzendingen vanaf locatie.
Daartoe zat er in de reportagewagens van de NOS een TV-ontvanger, verbonden met de ext. genlock ingang van de syncgenerator aan boord. Daarmee kon de gehele reportagetrein gelockt worden aan het signaal dat van bijv. Lopik werd opgevangen.

Als er dan een live uitzending vanaf locatie werd gedaan (via een PTT straalzender), bijv. via Ned2, dan werd die ontvanger op Ned1 afgestemd. Het signaal op locatie was dan gelockt met de studio in Hilversum zodat men zonder sync te verliezen, kon overschakelen van studio naar live.

Gr.
Ad Zijlmans

door Marinus J @, 25-02-2025, 12:34 (11 uur en 27 minuten geleden) @ Ad Zijlmans

Hallo Ad, dat gebeurde niet altijd in het verre verleden.
Kan me nog herinneren dat met een life uitzending van het achteruitrijden met Dafjes in
Aalst-Waalre waarbij de reortage wagen met LDK 3's gelockt hing aan de draagbare camera een LDK 14 die in een betonnen ring stond ter bescherming van de cameraman aangereden werd door een van de voertuigen en de hele zaak uit locking ging omdat de camera er mee ophield.
Was een grappig gezicht voor de toeschouwers ,maar niet voor de cameraman. Mankeerde niets !
De reportage wagens hadden daar de zogenaamde off-air ontvangers in de wagen maar hier was dat niet. Als ik het me nog goed herinner was dat toen een reportage wagen van Video Hilversum.
Deze wagen was in 1971 te bezichtigen in Montreux Zwitserland tijdens de daar toen broadcast show. Was nog in Eindhoven op Strijp gebouwd.

Gr. René D.

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2025, 15:03 (8 uur en 58 minuten geleden) @ Marinus J

Heb jij toevallig bij camera's in Breda gewerkt?

door Marinus J @, 25-02-2025, 16:28 (7 uur en 32 minuten geleden) @ soundman2

Toevallig heb ik daar GEWERKT ha ha .
Service afdeling, Bert de Ruiter was onze hoofdman.
Zaten toen voor de kantine in dat nieuwe gebouw.

Gr. René D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-02-2025, 17:10 (6 uur en 50 minuten geleden) @ Marinus J

Meer in de kantine denk ik dan in het gebouw ervoor René:-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2025, 18:06 (5 uur en 55 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Van de hele plant in Breda is niets meer over, staat nu een groot gebouw van Sligro.

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2025, 17:57 (6 uur en 3 minuten geleden) @ Marinus J

Ben daar in 1980 begonnen bij Cees Beckers.

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-02-2025, 22:42 (1 uur en 18 minuten geleden) @ Ad Zijlmans

Dat klopt René, dat springen bij overschakelen. Bij het omschakelen met de kanalenkiezer viel dat misschien wat minder op. Maar ik herinner me dat effect in ieder geval van de vroege uitzendingen van het Eurovisie Songfestival.

Die begonnen met het Eurovisie-logo en de -tune, waarna men in Hilversum moest omschakelen naar het signaal uit het land van uitzending. Daarbij raakte het beeld onvermijdelijk even uit sync.

TV studio's die op enige afstand van elkaar liggen, heeft geen zin die te gen-locken, je zit met Einstein opgescheept :-). Die Euroviseomschakelsprong werd uiteindelijk uit de wereld geholpen dmv van framesynchronisers, die het buitenlands binnenkomende signaal in de pas brengen met de studiosync.

De Nederlandse zenders waren wel gelockt aan elkaar. Zelfs bij uitzendingen vanaf locatie.
Daartoe zat er in de reportagewagens van de NOS een TV-ontvanger, verbonden met de ext. genlock ingang van de syncgenerator aan boord. Daarmee kon de gehele reportagetrein gelockt worden aan het signaal dat van bijv. Lopik werd opgevangen.

Als er dan een live uitzending vanaf locatie werd gedaan (via een PTT straalzender), bijv. via Ned2, dan werd die ontvanger op Ned1 afgestemd. Het signaal op locatie was dan gelockt met de studio in Hilversum zodat men zonder sync te verliezen, kon overschakelen van studio naar live.

Ook dit zal wat meer voeten in de aarde gehad hebben, gezien de afstanden . Waarschijnlijk liep de reportagewagen op een "advanced" sync (hoeveel hangt af van de afstand), zodanig dat het signaal in de pas in Hilversum aankwam.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-02-2025, 11:59 (12 uur en 1 minuten geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-02-2025, 12:25

Ohja, genlock natuurlijk. Ik dacht alleen maar aan locken op de netfrequentie en ik verwacht niet dat dat "een ding" is?

(achtergrond: ik repareer moderne professionele monitoren maar ik heb in de praktijk nooit met genlocking te maken - het dichtste bij interferentie van lage frequenties dat ik gezien heb waren artefacten van een ongelukkig gekozen PWM frequentie van de backlight dimming - zolang die ruim buiten het bereik van het ook PWM gedimde omgevingslicht ligt, heb je daar geen last van)

door soundman2 @, Wouw, 25-02-2025, 12:11 (11 uur en 49 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 25-02-2025, 12:16

Ohja, genlock natuurlijk. Ik dacht alleen maar aan locken op de netfrequentie en ik verwacht niet dat dat "een ding" is?

Genlock is m.i. vooral ook belangrijk bij kleuren televisie. Met name de fase van het burst signaal moet voor alle camera's op een locatie gelijk zijn, om hinderlijke kleursprongen te vermijden.