Bandrecorder Philips N4502 (Toestel of techniek)
door jditsel, 27-01-2012, 08:45 (4687 dagen geleden)
Ik heb van de week een gebruikte bandrecorder Philips N4502 gekocht. De banden (een verhuisdoos vol) zijn opgenomen met een AKAI 220 GX. Nu blijkt bij het afspelen de afspeelsnelheid te hoog is. Wat kan ik daar aan doen?
H.G. Joop
Bandrecorder Philips N4502
door Willem.H.N. , Enschede, 27-01-2012, 08:56 (4686 dagen geleden) @ jditsel
Je kan 2 dingen doen,het zo laten en de banden opnieuw opnemen
met je eigen favorite muziek of de snelheid afregelen van het deck
tot je denkt dat het goed is.
Er zitten namelijk 2 regelaars in de rec. om de snelheid af te stellen
maar dan moet het uit de kast en eerst een manual er bij zoeken op google.
Op blz.8 van documentatie staat een schema'tje R24 is voor de hoge snelheid
van stand 19 om af te regelen en R23 voor de lage snelheid stand 9.5
Ik kan helaas niet het betr. stukje doc. hier plaatsen
m.v.g. willem.
door ruudtx , Utrecht, 28-01-2012, 18:12 (4685 dagen geleden) @ jditsel
Het is maar de vraag of de afspeelsnelheid van de Philips te hoog is.
Kan ook zijn dat de Akai te langzaam liep bij opname.
Je kan hoe dan ook gewoon opnemen en weergeven met de Akai banden op de Philips. Vanzelf wordt de inhoud dan gewist.
Als je de inhoud van de banden wil bewaren, kan je deze het best digitalseren. Dus opnemen op de computer, dan zijn er programma's die de snelheid weer goed kunnen krijgen.
Wel veel werk.
door Ed van der Weele † , Zeist, 29-01-2012, 00:10 (4685 dagen geleden) @ jditsel
Is de afspeelsnelheid iets te hoog of veel te hoog?
De Philips heeft 2 verschillende snelheden, 9,5 en 19 cm per seconde en de Akai heeft 3 verschillende snelheden, 4,75 - 9,5 - 19 cm per seconde.
Als de afspeelsnelheid veel te hoog is, het dubbele, kan de opname gemaakt zijn met 9,5cm/sec terwijl het wordt afgespeeld met 19cm/sec. Dan is het simpel, de afspeelsnelheid ook op 9,5cm/sec zetten.
Als de afspeelsnelheid van de Philips al op 9,5cm/sec staat kan de opname zijn gemaakt met 4,75cm/sec. Dan moet er of een andere recorder worden gebruikt met de juiste bandsnelheid, of digitaliseren zoals Ruud voorstelt en digitaal de snelheid corrigeren.
Als de snelheid maar een beetje te hoog is, loopt of de Philips iets te snel of de Akai iets te langzaam. Dan is de simpelste oplossing digitaliseren en de snelheid aanpassen totdat het goed klinkt.
Onder andere de gratis software 'Audacity" is in staat de snelheid aan te passen.
door Gaston , Halle, België, 29-01-2012, 10:56 (4684 dagen geleden) @ jditsel
Hallo,
Sommige (Akai, Teac,...)recorders hebben ook nog de mogelijkheid om afzonderlijk mechanisch of electrisch de netfrekwentie om te schakelen(50 / 60 Hz).
In de stand '60 Hz' wanneer aangesloten op een 50 Hz net, gaat de kapstanmotor te traag lopen. (-20%)
Zo opgenomen banden lopen op een correct ingestelde recorder te snel (+20%)!
Dit kan niet gecorrigeerd worden met de 9.5 / 19 cm/s omschakeling.
Enige mogelijkheid ... deze banden laten afspelen op een verkeerd ingestelde recorder (60 Hz ipv 50 Hz)!
Groetjes
Gaston
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 29-01-2012, 13:27 (4684 dagen geleden) @ Gaston
Als ik zo eens naar een plaatje van de GX-220 kijk, dan zit daar zo te zien inderdaad zo'n stelschroefje op. In het midden tussen de spoelschotels. De oorzaak is dus mogelijk gevonden.
door ruudtx , Utrecht, 29-01-2012, 22:05 (4684 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik heb ook een Akai waar de instelling steeds naar 60 Hz terugschiet, dus alles loopt te langzaam. Een keer goed gezet gaat het goed, tot je m weer uit en aanzet.