Aardverspreidingsmeter (Algemeen)

door F2ride2001 @, 03-03-2025, 16:17 (11 dagen geleden)
Gewijzigd door F2ride2001, 03-03-2025, 16:23

Ik heb via via een prachtige aardverspreidingsmeter verkregen. NIEAF AN-72
Bouwjaar 1965 (volgens de sticker binnenin)

Enigste wat er mee mis was, was de kruisspoelmeter.
Het glas lag er los in. Deze heb ik gelijmd. De meter is zelf puntgaaf.

De overige componenten, zijn er niet veel, heb ik nagemeten en zijn allemaal in orde.

Het ding weegt, voor zo'n klein iets, ontzettend zwaar en is super degelijk uitgevoerd.
Ik vind het geweldig.

Nu heb ik een meetset (Drie sets draden met 2 aardpinnen) erbij gekocht om te kunnen meten.
Dat laatste lukt me niet echt want telkens als ik knop E indruk springt de aardlek?

[image]

[image]

[image]

De instructies in de deksel heb ik opgevolgd.
Heeft iemand praktijk ervaring met deze meter?
Voor mij gevoel doe ik iets fout en is er geen fout met de meter.

Zou wel leuk zijn als ik hem gewoon kan gebruiken.

Aardverspreidingsmeter

door Marbel @, Hoorn N-H, 03-03-2025, 16:57 (11 dagen geleden) @ F2ride2001

Mss werden deze meetinstrumenten vroeger gebruikt toen er nog geen aardlekschakelaars bestonden?
Het is vrij logisch dat je met dit instrument de aardlekschakelaar activeert.
Tegenwoordig worden de installaties "gemeggerd" op weerstand.
En voor de aardlekschakelaar is er een test knopje gemaakt!

Verder een leuk nostalgisch meetinstrument!

Aardverspreidingsmeter

door willem kombi @, badhoevedorp, 04-03-2025, 15:37 (10 dagen geleden) @ Marbel

Gemeggerd wordt er nog steeds, zelfs verplicht. gedaan met 500 volt gelijkstroom en de weerstand moet 220 meg zijn bij 220 volt.
Zelf heb ik nog de machine met een slinger; mag je draai-orgel spelen.
Aardings weerstanden meet je ZONDER tussenschakeling van een ALS (aardlekschakelaar) dus b.v. op de wasmachineaansluiting. Tegenwoordig staat de was en vaatwasser vaak achter een ALS , dit kan omdat ook deze machines beter zijn geworden . Gevaar blijft bij optellen van alle (kleine) lekstroompjes het totaal van 30 ma overtreden wordt met als gevolg uitschakelen van de ALS, waarna het zoekplaatje begint naar de oorzaak. willem kombi.

Aardverspreidingsmeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-03-2025, 17:24 (11 dagen geleden) @ F2ride2001

een mogelijkheid is dat er ergens een koppeling zit tussen de N en de aarde.

deze meter jaagt een stroompje door de aardaansluing, in principe reageert de verliesstroomschakelaar daar helemaal niet op, tenzij er ergens een verbinding is met de N.

deze meter wordt zelf gevoed door de netspanning? (met als gevolg dat je niet meer kan meten eens de verliesstoomschakelaar er uit gaat)

Aardverspreidingsmeter

door Martijn @, Groningen, 03-03-2025, 20:08 (10 dagen geleden) @ F2ride2001

Je zult de te meten aardelectrode los moeten maken van het net. Zodat je alleen de aardweerstand van die electrode meet.

Aardverspreidingsmeter

door Goldline @, Oranjedorp, 03-03-2025, 20:46 (10 dagen geleden) @ F2ride2001

Ik heb de zelfde meter tot volle tevredenheid.`
Maar meten lukt alleen indien je voor de aardlek van een groep meet.
Die foutstroom die de aardlek doet uitslaan ontstaat omdat de meter de weerstand tussen aarde en nul wilt meten.

--
Cees PA1DBA

Aardingsweerstandmeter

door verbeek @, Zutphen, 04-03-2025, 19:06 (9 dagen geleden) @ F2ride2001
Gewijzigd door verbeek, 04-03-2025, 19:43

Zelf meet ik de aardingsweerstand met een uitgeschakelde huisinstallatie.
Het grote voordeel daarvan is, dat er geen al kleine lopende lekstromen de meting van de aardingsweerstand kan verstoren.

De meter sluit je aan op de 25mm2 aardelektrode, en liever niet op een wcd, ivm allerlei onnodige overgangsweerstanden (lasdoppen, steekklemmen etc.)
Dat je aardlek eruit vliegt komt doordat de meetstroom vele malen groter is dan de 30mA van de aardlekschakelaar (bij mijn meter ca. 125Vac). EDIT: moet zijn: 20mA bij 125Hz. Excuses.

In België hebben de huisinstallaties een apart stripje, waarmee je de aarde los kan koppelen van de installatie. Is nog beter.

Gr. Paul

Aardingsweerstandmeter

door F2ride2001 @, 04-03-2025, 19:24 (9 dagen geleden) @ verbeek

Ik heb ook een strip waarin de aarde binnenkomt en gaat dan verder naar de installatie.
Dus zal hem daar eens los halen en op de meter zetten.
Ik laat het weten hoe het afloopt.

Groetjes MArc

Aardingsweerstandmeter

door Goldline @, Oranjedorp, 04-03-2025, 19:26 (9 dagen geleden) @ F2ride2001

Maar dan nog meet je over een aardlekschakelaar, en zal die er weer uitgaan.

--
Cees PA1DBA

Aardingsweerstandmeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-03-2025, 23:03 (9 dagen geleden) @ Goldline

Maar dan nog meet je over een aardlekschakelaar, en zal die er weer uitgaan.

die strip zit sowieso vlak na de fysieke aarde, aardlek heeft bij open strip geen invloed meer.

Aardingsweerstandmeter

door verbeek @, Zutphen, 04-03-2025, 19:52 (9 dagen geleden) @ F2ride2001

Hier is de gebruiksaanwijzing van mijn (ondertussen ook oude NIEAFF-) meter. Zie pag.10 e.v. voor de aardingsweerstand meetprincipes. Dat werkt verhelderend.

Gr. Paul

Aardingsweerstandmeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-03-2025, 23:01 (9 dagen geleden) @ verbeek

Dat je aardlek eruit vliegt komt doordat de meetstroom vele malen groter is dan de 30mA van de aardlekschakelaar (bij mijn meter ca. 125Vac). EDIT: moet zijn: 20mA bij 125Hz. Excuses.

aangezien de aardedraad NIET door de aardlekschakelaar gaat zou het niet mogen uitmaken hoe groot die stroom ook is. Er zal ergens een ongewenste koppeling zijn met de N.

Aardingsweerstandmeter

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 05-03-2025, 00:14 (9 dagen geleden) @ kris

aangezien de aardedraad NIET door de aardlekschakelaar gaat zou het niet mogen uitmaken hoe groot die stroom ook is. Er zal ergens een ongewenste koppeling zijn met de N.

Zet er gewoon een klein scheidings-transformatortje voor, is het gelijk opgelost.;-)

Ik weet niet precies hoe het in België is maar hier in Nederland levert de netbeheerder de laatste pakweg 30 jaar de aarde aan, al dan niet via PEN leiding.
De aardelektrode (in vaak oudere woningen) zit er dan nog maar voor spek en bonen.
Alleen de grotere, industriële aansluitingen hebben dan nog een eigen aardelektrode.

Overigens heb je bij het meten tegenwoordig nog wel eens last van het probleem met zerfstromen in de aarde, reden dat er bij het meten met dergelijke ouderwetse instrumenten die op de netfrequentie werken aanmerkelijke meetfouten kunnen ontstaan.
En dat moderne meetapparatuur (installatie testers) gebruik maakt van een meetfrequentie die behoorlijk afwijkt van de netfrequentie en bovendien geen harmonische daarvan is.
Bij de meest uitgebreide apparaten kun je zelfs kiezen uit meetmethoden met verschillende frequentiemethoden: enkele frequentie, frequentiesweep van 55 Hz tot 15 kHz, HF-methode met 25 kHz en pulsmethode om blikseminslag te simuleren.
De aanwijzing (de "voltmeter") is gekoppeld via een meelopend filter.
m.vr.gr.
Anton van den oever