Tulip Color Monitor of geen color monitor (Computertechniek)
Ik heb onderstaande tulip monitor.
Op het front staat Color Monitor en ook op de achterzijde staat rgb color monitor.
Maar op het front staat ook Green/Amber (en dat zijn natuurlijk ook kleuren).
Ik ben dus denk ik eigenlijk een beetje op het verkeerde been gezet, of snap het niet.
Dacht dat het een echte kleuren monitor zou zijn.
Aan de achterzijde de keus uit twee aansluitingen
Keuze 1 , din plug (in mijn bezit)
Keuze 2 , ??? plug , nog nooit gezien
Waar zou deze dan voor nodig zijn? (voor color aansluiting ?)
op het internet heb ik het zelf niet uit kunnen zoeken.
mvg
Frans
Tulip Color Monitor of geen color monitor
door F2ride2001 , 03-03-2025, 19:53 (56 dagen geleden) @ ffeilers
Op de achterkant staat RGB, dus dat is kleur.
Denk dat ie een aparte stand heeft waarmee je hem op Amber kunt zetten
(rustiger voor de ogen)
door soundman2 , Wouw, 03-03-2025, 20:04 (56 dagen geleden) @ F2ride2001
Eer regelaar voor de kleurintensiteit ontbreekt, dus of het een echte kleurenbuis is.
door kris
, Gent, België, 03-03-2025, 20:18 (56 dagen geleden) @ soundman2
Eer regelaar voor de kleurintensiteit ontbreekt, dus of het een echte kleurenbuis is.
bij gebruik van een RGB ingang kan je kleuren niet zomaar even regelen, dus het feit dat die ontbreekt spreekt het niet tegen dat het toch een kleurenmonitor is.
door soundman2 , Wouw, 03-03-2025, 20:02 (56 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 03-03-2025, 20:06
Op de beeldbuis staat vast een typenummer. Anders kun je altijd nog naar de voet kijken. Een echte kleuren beeldbuis heeft veel meer pootjes.
Met een loepje kun je bij een kleurenbuis de aparte tripletjes rood groen en blauw terugvinden.
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-03-2025, 20:04 (56 dagen geleden) @ ffeilers
Als je naar het grijze fosfor kijkt Frans wat aan de binnezijde van het scherm zit kan je het ook zien. Bij monochome monitoren is dat zeg maar egaal van structuur en bij een full color monitor zie je een rasterpatroon. Desnoods even loepje gebruiken en goed licht er op.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 03-03-2025, 20:05 (56 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-03-2025, 20:22
Als hij groen en amber allebei kan weergeven, dan kan hij ook alle andere kleuren aan. De middenstand van die knop zal wel RGB zijn. Achterop staat ook dat het een echte RGB monitor is.
Het modelnummer van Tulip is 7030H-ET wat me een OEM type lijkt (ze hebben niet de moeite genomen om hem zelf om te nummere), de fabrikant is vermoedelijk Nanao (Eizo). Zie bijvoorbeeld ook een soortgelijke monitor op https://www.board-repair.com/?Ticket=012820100070
De connector die je niet kent, is een EIA-J videoconnector die wel op (professionele) (Japanse) videomonitoren, videorecorders e.d. zat.
door doktordirk , Noordbeemster, 04-03-2025, 10:02 (55 dagen geleden) @ ffeilers
Misschien is het een EGA-monitor.
Heb er hier een staan van het merk TVM, of hoe je het ook noemt met die stipjes boven de letters.
Hier zit ook een knopje voor een groen, amber of kleurenbeeld op (16 of 64 kleuren)
Dacht dat in de beginjaren sommige mensen liever met een groen beeld (of amber) werkten omdat ze dat gewend waren van de eerdere computerschermen.
Je zou hem eens kunnen aansluiten op een computer met een ega kaart, cga lijkt me niet zo voor de hand liggend.
Zal alleen wel even puzzelen worden wat de juiste aansluitingen zijn.
door doktordirk , Noordbeemster, 04-03-2025, 10:15 (55 dagen geleden) @ doktordirk
Gevonden (denk ik)
door ffeilers , Breda, 04-03-2025, 11:53 (55 dagen geleden) @ doktordirk
Misschien is het een EGA-monitor.
Heb er hier een staan van het merk TVM, of hoe je het ook noemt met die stipjes boven de letters.
Hier zit ook een knopje voor een groen, amber of kleurenbeeld op (16 of 64 kleuren)
Dacht dat in de beginjaren sommige mensen liever met een groen beeld (of amber) werkten omdat ze dat gewend waren van de eerdere computerschermen.
Je zou hem eens kunnen aansluiten op een computer met een ega kaart, cga lijkt me niet zo voor de hand liggend.
Zal alleen wel even puzzelen worden wat de juiste aansluitingen zijn.
Dirk, dank voor je bericht.
Ik heb helaas geen ega kaart om dat te kunnen testen.
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-03-2025, 12:27 (55 dagen geleden) @ ffeilers
Het zal geen multisync monitor zijn, dus dan is 15kHz alsnog het waarschijnlijkst gezien de aansluitingen. Je kunt hem dus op CGA of op een homecomputer uitproberen. Mocht dat niet werken dan zou je op zoek kunnen gaan naar EGA of soortgelijke kaarten.
Tulip Color Monitor / Foto s beeldbuis e.d.
door ffeilers , Breda, 04-03-2025, 11:57 (55 dagen geleden) @ ffeilers
monitor open gemaakt en foto s gemaakt
door Roland Huisman , Zwolle, 04-03-2025, 12:09 (55 dagen geleden) @ ffeilers
Overduidelijk een kleurenmonitor
door Hans van Kampen , Voorhout, 04-03-2025, 12:30 (55 dagen geleden) @ Roland Huisman
Inderdaad, kan je hier al aan zien die magneet correctieringen en 3 dikke torren op het
neckboard plus de regelpotmeters en staat al duidelijk op de sticker COLOR display tube.
Hans
--
Hans van Kampen
Tulip Color Monitor / niet meer werkend
door ffeilers , Breda, 04-03-2025, 17:18 (55 dagen geleden) @ ffeilers
Helaas.... na een half uur spelen: sissend geluid en veel rook.
monitor niet meer werkend
door Hans van Kampen , Voorhout, 04-03-2025, 18:59 (55 dagen geleden) @ ffeilers
Vervelend Frans
Ik weet niet of in jouw monitor je op de print kan zien welke onderdelen er in rook zijn op gegaan. Bij mijn ''knal'' anderhalve week geleden niets te zien, alleen aardlek er uit maar later toen ik de boel aan deed werkte alles weer gewoon (raadsel)
Wellicht zijn die verbrandde onderdelen die je ziet te vervangen, veelal C's en weerstanden denk ik maar of die ten gevolge van een ander defect zijn verbrand?? maar zou zomaar een door gelagen condensator kunnen wezen wat je in jouw geval moet kunnen zien als je zoveel rookontwikkeling hebt gehad.
Hans
--
Hans van Kampen
door ffeilers , Breda, 04-03-2025, 19:38 (55 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Vervelend Frans
![]()
Ik weet niet of in jouw monitor je op de print kan zien welke onderdelen er in rook zijn op gegaan. Bij mijn ''knal'' anderhalve week geleden niets te zien, alleen aardlek er uit maar later toen ik de boel aan deed werkte alles weer gewoon (raadsel)
Ik heb de hele story van jou gevolgd. Het mooie is dat het bij jou nu weer werkt. Ik verwacht niet dat dat bij mij ook het geval zal zijn.
Wellicht zijn die verbrandde onderdelen die je ziet te vervangen, veelal C's en weerstanden denk ik maar of die ten gevolge van een ander defect zijn verbrand?? maar zou zomaar een door gelagen condensator kunnen wezen wat je in jouw geval moet kunnen zien als je zoveel rookontwikkeling hebt gehad.
![]()
Hans
Ik heb de monitor na het uitvallen niet open gemaakt. Was juist bezig om een tulip pc tot leven te brengen en dan komt zoiets niet echt gelegen (komt het natuurlijk nooit).
Want ... ook de aanwezige miniscribe hd gaf geen teken van leven (geen spin).
Andere mfm hd er bij gepakt, heel heel heel veel slechte sectors.
Kortom het zit niet altijd mee.
Ik ga later de monitor wel weer openen om te kijken of ik inderdaad op zicht kan zien waar e.e.a. geknetterd heeft. Voor nu even een andere monitor ingezet.
Laat het weten op het forum.
Wat nog wel grappig was, toen hij het nog deed, met de schakelaar kan je kiezen tussen amber , groen en ...... wit. Dat vond ik wel weer verrassend.
Als er iemand op het forum is die een ega video card voor een 8 bit isa slot heeft houd ik mij aanbevolen net zoals een mfm harddisk.
groet Frans
door ffeilers , Breda, 05-03-2025, 18:37 (54 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Vervelend Frans
![]()
![]()
Hans
Ik heb vandaag de kap er weer afgehaald en visuele inspectie gedaan, vooral op zoek naar verbrande componenenten..... maar kon niets vinden.
Besloot toen er toch maar even spanning op te zetten en .... toen was het duidelijk waar het geknetterd heeft en weer knetterde. Het is de lijntransformator, dat was op zicht duidelijk waar te nemen (vonken) en ook de reuk was overduidelijk.
Ben benieuwd of ik zo n lijntransformator nog ergens kan verkrijgen en of er uberhaupt een schema te vinden is van deze monitor.
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 05-03-2025, 19:19 (54 dagen geleden) @ ffeilers
Meestal het makkelijkst zoeken aan de hand van de codes op de trafo.
door ffeilers , Breda, 05-03-2025, 19:32 (54 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Meestal het makkelijkst zoeken aan de hand van de codes op de trafo.
Dank voor de info, even over nadenken, want het geheel zit behoorlijk ingebouwd.
Een schema zou voor mij handiger zijn.
Dan op zoek naar het onderdeel en dan kan ik demonteren en gelijk weer monteren.
Begrijp ook dat het nog maar de vraag is of je zo n oude lijntrafo nog kan vinden.
Heb nog een foto gemaakt waarop te zien is waar het knettert en heeft geknetterd.
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-03-2025, 20:26 (55 dagen geleden) @ ffeilers
Dat klinkt als een RIFA of andere papiercondenator. En daardoor de zekering eruit.
door Roland Huisman , Zwolle, 04-03-2025, 22:03 (55 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Jep, veelal Rifa of soms ook Wima netfilter condensatoren. Veelal makkelijk te repareren.
Tulip Color Monitor / niet meer werkend/ LIJNTRAFO DEFECT
door ffeilers , Breda, 20-04-2025, 20:23 (8 dagen geleden) @ ffeilers
Helaas.... na een half uur spelen: sissend geluid en veel rook.
monitor niet meer werkend![]()
![]()
Inmiddels is duidelijk dat de monitor niet meer werkt door een defecte lijntransformator (zie foto).
Dus ...... op zoek naar een lijntransformator,het merk zou MuRata zijn
voor de afbeeldingen van de defecte lijntransormator zie hier onder:
Er is geprobeerd de scheur met siliconenkit te dichten, maar helaas netatief resultaat.
Wie oh wie kan helpen, anders dreigt helaas de stort
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 20-04-2025, 22:26 (8 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-04-2025, 22:32
Het relevante nummer is MSH1FBU57. Als ik daarop zoek kom ik helaas niet verder dan dat hij toegepast is in de Nanao 7030H en 7073H monitoren. Dus een extra modelnummer om op te zoeken, maar of je daar veel mee opschiet?
Nou is weggooien alsnog zonde, want dit zijn van die onderdelen die binnen een week nadat je hem hebt weggegooid, alsnog opduiken en het is alsnog een vrij zeldzame monitor denk ik.
door ffeilers , Breda, 21-04-2025, 15:31 (7 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Het relevante nummer is MSH1FBU57. Als ik daarop zoek kom ik helaas niet verder dan dat hij toegepast is in de Nanao 7030H en 7073H monitoren. Dus een extra modelnummer om op te zoeken, maar of je daar veel mee opschiet?
Nou is weggooien alsnog zonde, want dit zijn van die onderdelen die binnen een week nadat je hem hebt weggegooid, alsnog opduiken en het is alsnog een vrij zeldzame monitor denk ik.
Maarten , heb jij de exacte specificaties van de MSH1FBU57 ???
zoals:
Inductantie
Wikkelverhouding (turns ratio)
Isolatiespanning
Maximale stroom en spanning
Fysieke afmetingen en montagewijze
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 21-04-2025, 15:48 (7 dagen geleden) @ ffeilers
Al zou je de egevens weten, dan kun je er weinig mee. De trafo's zijn meestal specifiek per serie monitoren. Overwikkelen gaat niet lukken. De indeling van de aansluitingen moet eender zijn van een vervangende trafo etc.
Ik heb het lek zoals je weet gedicht met siliconen kit. Maar de trafo vonkt nog steeds. Dat houdt in dat hij feitelijk nog goed werkt, maar sproeit door een lek in de behuizing. Er is nog een mogelijkheid, om een groter gedeelte van een laag siliconen kit te voorzien, maar of je het hele lek kan dichten blijft de vraag.
door ffeilers , Breda, 21-04-2025, 15:58 (7 dagen geleden) @ soundman2
Al zou je de egevens weten, dan kun je er weinig mee. De trafo's zijn meestal specifiek per serie monitoren. Overwikkelen gaat niet lukken. De indeling van de aansluitingen moet eender zijn van een vervangende trafo etc.
Ik heb het lek zoals je weet gedicht met siliconen kit. Maar de trafo vonkt nog steeds. Dat houdt in dat hij feitelijk nog goed werkt, maar sproeit door een lek in de behuizing. Er is nog een mogelijkheid, om een groter gedeelte van een laag siliconen kit te voorzien, maar of je het hele lek kan dichten blijft de vraag.
Zou je de trafo niet kunnen (laten) onderdompelen in een "bad" , zodat hij als het ware een nieuw huis krijgt ? (ik probeerook maar mee te denken)
door soundman2 , Wouw, 21-04-2025, 17:14 (7 dagen geleden) @ ffeilers
Zou je de trafo niet kunnen (laten) onderdompelen in een "bad" , zodat hij als het ware een nieuw huis krijgt ? (ik probeerook maar mee te denken)
Ik zou niet weten wie dat kan doen. Een poging om het lek verder te dichten zou nog kunnen als het niet tamelijk veel werk was om de trafo weer uit te solderen. Ik heb ook geen siliconenkit. Een kennis had nog een beetje. Als het (krimp-) scheurtje tot onder de kern door loopt kom je er slecht bij....
door Marinus J , 21-04-2025, 17:45 (7 dagen geleden) @ soundman2
Misschien twee met componenten lijm, niet geschoten
altijd mis.
Goed schoonkrassen en dan flink wat lijm erop.
René D.
door soundman2 , Wouw, 21-04-2025, 18:25 (7 dagen geleden) @ Marinus J
Misschien twee met componenten lijm, niet geschoten
altijd mis.
Goed schoonkrassen en dan flink wat lijm erop.René D.
Ik heb jarenlang in de TV service gezeten. Tot nu toe was het enige wat goed bleef isole3ren, het siliconenkit. Ik heb er destijds wel wat trafo's mee kunnen redden maar zeker niet allemaal.
De zichtbare doorslagschade heb ik bedekt met een laagje siliconenkit, maar achteraf blijkt dan weer dat het krimpscheurtje toch langer is als gedacht en nu treed sproeien daar op.
Met dompelen heb ik geen ervaring en heb ik ook de materialen niet voor.
door Maurice
, Dordrecht, 21-04-2025, 18:16 (7 dagen geleden) @ soundman2
Marcel heeft er mooi artikel aan gewijd op zijn website
Zou ook goed warm maken dat goed dun is.
Moet in die kieren lopen.
Kit smeer je alleen wat aan de oppervlakte , denk ik.
door ffeilers , Breda, 22-04-2025, 14:52 (6 dagen geleden) @ Maurice
Marcel heeft er mooi artikel aan gewijd op zijn website
Zou ook goed warm maken dat goed dun is.
Moet in die kieren lopen.
Kit smeer je alleen wat aan de oppervlakte , denk ik.
via het repair cafe waar ik als vrijwilliger deelneem heeftiemand hoogst waarschijnlijk oxan olie voor mij. Dus dat experiment wil ik wel aangaan.
groet
Frans
door Hans van Kampen , Voorhout, 22-04-2025, 17:12 (6 dagen geleden) @ ffeilers
Als ik ook een stem in het kapittel mag brengen lijkt oxan olie mij geen goed idee om het sproeien tegen te gaan. Daar zal toch naar mijn mening echt een dikke isolerende (kunstof) laag voor nodig zijn zoals de behuizing van de hoogspannings spoel die gebarsten is.
De ''vette'' wikkeling die verder niet afgeschermd is zal naar mijn idee blijven sproeien. Hoogspanning is een raar iets en onderschat het niet.
Zoveel mensen, zoveel ideeen maar goed.
Hans
--
Hans van Kampen
door soundman2 , Wouw, 22-04-2025, 18:33 (6 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 22-04-2025, 18:59
De wikkwlruimte is niet gebarsten, maar het stuk waar o.m. de focus pot zit en de HSP kabel naar buiten komt. De HSP spoel is dus nog intact. .Het laagje siliconenkit wat ik aangebracht heb heeft voldoende isolatiedikte om het sproeien te voorkomen. Evenwel is het lek in de behuizing langer dan ik kon waarnemen. De spanning zoekt dus een andere uitweg.
De groene ellips geeft aan waar nu een dikke laag siliconenkit zit. Daar was eerst overslag.
De rode pijl geeft aan waar nu overslag plaats vind. Om verder te isoleren moet de trafo weer uitgebouwd worden.
De siliconenkit is hier nog niet aangebracht
door ffeilers , Breda, 22-04-2025, 18:38 (6 dagen geleden) @ soundman2
De wikkwlruimte is niet gebarsten, maar et stuk waar om de focus pot zit.Het laagje siliconenkit wat ik aangebracht heb heeft vildoende isolatiedikte om het sproeien te voorkomen, Evenwel is het lek in de behuizing langer dan ik kon waarnemen. De spanning zoekt dus een andere uitweg.
Via het repair cafe krijg ik toch de oxan olie aangeboden, dus ga ik het zeker proberen.
mvg
Frans
door soundman2 , Wouw, 22-04-2025, 19:08 (6 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 22-04-2025, 19:27
De oxan werkt alleen als vochtscherm. Nadat de transformator geheel van vocht is ontdaan, door lang te drogen, kun je de trafo dompelen en heeft dan minder kans om zich weer vol te zuigen. Onder normale condities is dompelen feitelijk niet nodig. Ik denk dat het spul weinig isolatiewaarde heeft.
In het verleden heb ik ook wel eens een proef gedaan met plexiglas onder een doorgeslagen voetje van een DY gelijkrichtbuis. Het plexiglas sloeg gewoon door. Siliconenkit isoleert dus gewoon veel beter.
Met het Oxan, loopt via de scheurtjes ook de ruimte vol waarin zich de G2 en focusregelaar zit Die ruimte is lek en sproeit daardoor. Als de ruimte vol zit betekent dat het einde van de regelaars.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 22-04-2025, 20:07 (6 dagen geleden) @ soundman2
Ik neem aan dat je ook wat hebt weggevijld van de behuizing, want daar zaten zo te zien ook koolsporen in.
door Maurice
, Dordrecht, 22-04-2025, 20:40 (6 dagen geleden) @ soundman2
Kunststof verbrand en wordt koolstof en dus weerstand.
Eerst verbrande kunststof uitfrezen, dan weer je laag silicone aanbrengen.
Kleine scheurtjes kun je ook met je soldeerbout dicht smelten.
door soundman2 , Wouw, 22-04-2025, 21:17 (6 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 22-04-2025, 21:19
Kunststof verbrand en wordt koolstof en dus weerstand.
Eerst verbrande kunststof uitfrezen, dan weer je laag silicone aanbrengen.
Kleine scheurtjes kun je ook met je soldeerbout dicht smelten.
Ik heb wel wat weggekrabt, maar een freesje heb ik niet. Ik kan wel aan een drmeltje komen. Punt is dat ik niet weet hoever de scheur doorloopt. Dan zou ik de ferrietkern moeten demonteren. Ik denk dat de kans groter is dat je een andere trafo vindt, dan dat je deze betrouwbaar in orde kunt krijgen. Ik heb er best al wat werk in gestoken. Bij het desolderen bleek dat er een soort laagje bisonkit over de soldeerpunten was gesmeerd. Het desolderen (met mijn weller) desoldeerstation was daardoor ook lastig. Je moet ook een aantal schotten van het frame verwijderen, je bent dus zo een paar uur verder, maar je krijgt daar geen enkele zekerheid voor terug. Dat is een van de reden dat ik (nog) geen tweede poging heb ondernomen. Frezen in iets waarvan je niet weet wat erachter zit is ook al niet zonder risico.
De siliconenkit is overigens beter te verwijderen als bijvoorbeeld een dompelmiddel. Een tweede kans is derhalve niet onmogelijk.
door ffeilers , Breda, 22-04-2025, 22:33 (6 dagen geleden) @ soundman2
Ik denk dat de kans groter is dat je een andere trafo vindt, dan dat je deze betrouwbaar in orde kunt krijgen.
Dat zou inderdaad de mooiste en makkelijkste oplossing zijn, maar tot op heden heb ik hem niet kunnen vinden.
mvg
Frans
door Maurice
, Dordrecht, 22-04-2025, 22:40 (6 dagen geleden) @ soundman2
Kan ook met een 1mm of 1,5mm boortje
Veel gebruikt zo om verbrande printen te ontdoen van kool.
Vaak rond de HV trafo of andere hoogspanning.
Of gebruik die boortjes om printen wat corrosoe te verwijderen.
Kortom gebruik die als frees
Je hebt ook electronica isolatie lak.
Jaren lang zo'n blik gehad, maar op geven moment na jaren is dat natuurlijk ook stuk.
Was speciaal om printen te lakken.
Goed spul omdat gecertificeerd was voor printen welke als barrier werden gebruikt
op tankvaart schepen.
Ivm metingen.
Even goed als je goede ervaring hebt met jouw type silicone is dat prima.
Echter als je smeert over plastic dat al verbrand is..
Tja blijft lastig dit soort hoogspanning problemen.
Ook in die trafo;s kan een condensator zitten die veel al problemen geeft.
Heb zo al eens een HV trafo weer aan de gang gekregen om die oude er uit te pulliken.
en buiten om een verse.
Te herkennen aan de wat halfronde bulten in die trafo's.
Kan die foto's niet vinden nu. dacht dat ik daar foto's van had.
Bij jouw kan ook nog een spoor probleem zijn op die print van Focus en screen.
of wel die verbindingen.
Maar ja dat onderzoeken is de kans dat de trafo helemaal stuk gaat.
Idee is eens wat trafo's open slopen.
Ik doe, nu ja deed, dat nog wel eens om er wat van te leren hoe die dingen in elkaar zitten.
door doktordirk , Noordbeemster, 23-04-2025, 14:55 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Met TAXAN7039H komje wel wat verder.
Daar zou dit model trafo in zitten
Uiterlijk van een plaatje lijken ze veel op elkaar, maar of het dan ook werkt zoals bedoeld?
Via een site van een BBC-computerclub kwam ik op dat model terecht.
Bij TEDSS.COM onder nummer F-310053 verkrijgbaar.
Vermoedelijk vanuit Amerika, kan dus wat problemen geven met douane of importheffingen.
Maar misschien is er dichter bij ook nog wel een adres te vinden.
Dirk.
door ffeilers , Breda, 23-04-2025, 15:37 (5 dagen geleden) @ doktordirk
Met TAXAN7039H komje wel wat verder.
Daar zou dit model trafo in zitten
Uiterlijk van een plaatje lijken ze veel op elkaar, maar of het dan ook werkt zoals bedoeld?
Via een site van een BBC-computerclub kwam ik op dat model terecht.
Bij TEDSS.COM onder nummer F-310053 verkrijgbaar.
Vermoedelijk vanuit Amerika, kan dus wat problemen geven met douane of importheffingen.
Maar misschien is er dichter bij ook nog wel een adres te vinden.Dirk.
Ik plaats de foto s die ik van de defecte heb hieronder, hij is nu weer in de monitor gesoldeerd, dus anders dan deze heb ik op dit moment niet. Misschien zijn er mensen met ervaring die hier iets zinnigs over kunnen zeggen of dit een optie is?
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 23-04-2025, 18:32 (5 dagen geleden) @ ffeilers
Taxan 7039H klinkt als een aanverwant door Nanao geproduceerd model, dus zou zomaar kunnen.
door ffeilers , Breda, 23-04-2025, 15:52 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De monitor is weer bij mij terug.
Iom Henk toch maar niet besloten om Oxan te gebruiken.
Staat nu werkloos te wachten op betere tijden cq een werkende lijntransformator.
Het weer desolderen daarna met oxan oxan bewerken heeft volgens Henk ook niet zo n zin omdat dan ook de potmeters niet meer functioneel zullen zijn.
Eigenlijk heeft dus alleen een goede vervanger een positief resultaat..
Maar.... niet naar de stort.
mvg
frans