Wel of geen luchtspleet in videokop (Toestel of techniek)
Beste forumleden,
ik probeer weer leven te krijgen in een Philips videorecorder EL3402.
Nu heb ik het vermoeden dat de videokop niet meer werkt. Als ik een signaal op de aansluiting na de roterende trafo zet, zie ik een reactie op een aangesloten monitor. Als ik een band afspeel, ik weet niet of er wat op staat, daarom ook een opname gemaakt, zie ik niets op de monitor.
Ik heb 2 recorders. Van beide koppen heb ik onder een microscoop een foto gemaakt.
Bij beide koppen zie ik geen luchtspleet. Mijn vraag is zou je die moeten kunnen zien?
Alvast bedankt voor een reactie.
Groeten,
Harm.
Wel of geen luchtspleet in videokop
door kris
, Gent, België, 04-03-2025, 22:47 (9 dagen geleden) @ Harm
die luchtspleet is er, maar verborgen onder de glasachtige substantie. Om ze echt te zien moet je rechtop de kop kijken, met een véél sterkere vergroting, het gaat om microns.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-03-2025, 23:11 (9 dagen geleden) @ kris
Je kunt wel een verschil in materiaalstructuur zien waar de spleet tussen de polen veel groter is.
door kris
, Gent, België, 04-03-2025, 23:22 (9 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door kris, 04-03-2025, 23:23
klopt, Maarten, maar het is de tip die belangrijk is., moet je goed/sterk voor uitvergroten om die te zien. Met een beetje geluk zit die magnetisch kortgesloten door bandmateriaal. reinigen met aceton en als dat niet helpt polijsten met "lapping tape".
door Harm , Enschede, 05-03-2025, 11:26 (9 dagen geleden) @ kris
Beste mensen,
N.a.v. de reactie van Kris heb ik de bandzijde van de koppen gefotografeerd. Helaas kon ik maar 50x vergroten.
Van een spleet is weinig te zien. Vervuiling?
Groeten,
Harm.
door Hans van Kampen , Voorhout, 05-03-2025, 12:10 (9 dagen geleden) @ Harm
Kan het niet zo zijn dat de luchtspleet is opgevuld met een harde compound om te voorkomen dat er slijtsel van de band de spleet op gaat vullen en daarmee geen (EMK ?) meer wordt opgewekt in het spoeltje van de kop door de magneetveldjes op de band?
Hans
--
Hans van Kampen
door Maurice
, Dordrecht, 05-03-2025, 15:46 (9 dagen geleden) @ Harm
Eerst maar eens schoonmken met aceton.
Had ook kop die niet aan gang te krijgen was met alcohol.
Tot de tip met aceton.
Werkte prima.
Q
Wel beetje oppassen.
Gebruik koffiefilter papier of de daarvoor bestemde zeemleren zwijpertjes.
Zit id. Kunsstof russen.
Bij gelegenheid zal ik zien of ik nog fotos heb van mijn EL3402 kop
door kris
, Gent, België, 05-03-2025, 22:52 (8 dagen geleden) @ Harm
Beste mensen,
N.a.v. de reactie van Kris heb ik de bandzijde van de koppen gefotografeerd. Helaas kon ik maar 50x vergroten.
Van een spleet is weinig te zien. Vervuiling?
om de spleet te zien moet je nog meer vergroten, het gaat om microns.
Maar de algemene toestand van de tips is niet ok.
het oppervlak moet glad zijn en blinken. Het lijkt alsof er krassen inzitten? Als dat zo is dan is innig contact tussen kop en band onmogelijk en krijg je 0, 0 signaal.
eerst maar eens goed proper maken met aceton en niet pluizig zeemlapje, of iets gelijkaardigs.
Daarna opnieuw foto maken.
Als er dan nog krassen zichtbaar zijn is polijsten de laatste mogelijkheid.
Lang geleden heb ik eens een FM modulator gebouwd die aangestuurd werd door het videosignaal.(3,8MHz , zwaai 1 MHz, het was voor VHS)
door een antenneplaat boven de drum te houden met dit gemoduleerde signaal kreeg je beeld in weergave als de drum en de kopversterker goed waren en de kop niet. Zo kon ik bij vele toestellen erachter komen dat de videokop hemelen was, zelfs zonder het toestel open te maken.. (ja, liever lui dan moe )
schakeling was rond een TTL VCO chip, ik kan het typenr eens opzoeken, het is een leuk experiment.
door Maurice
, Dordrecht, 06-03-2025, 01:41 (8 dagen geleden) @ kris
Er zijn ook Video kop test kastjes.
Dan wel voor de diverse koppen alleen geschikt.
Ervaringen met dergelijke zijn wisselend.
door BenM
, Bunschoten, 05-03-2025, 09:00 (9 dagen geleden) @ Harm
Jouw type recorder ken ik niet, maar bij een N1500 serie zie de kop er zo uit:
In jouw foto lijkt het of dat het gedeelte, waar de luchtspleet zit, wat afgeplat is, ik vraag me af of dat echt zo is want dat zou op een probleem van band-kop contact kunnen wijzen op het punt van de luchtspleet.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben
door Leo Snoeren
, Dongen, 05-03-2025, 13:19 (9 dagen geleden) @ Harm
Dag Harm,
Of je de luchtspleet nu wel of niet kan zien: zonder luchtspleet werkt de kop niet. aangezien ferriet niet vanzelf naar elkaar toe beweegt, moet er een luchtspleet zijn. Maar om vervuiling te voorkomen kan deze zijn opgevuld met een kunsthars of zo.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
door BenM
, Bunschoten, 05-03-2025, 15:31 (9 dagen geleden) @ Harm
Misschien is dit bekend voor je maar op het video gedeelte van het MFBfreaks forum zitten mensen, die ervaring hebben met de EL3402. Mogelijk kan één van hun je hier meer over vertellen.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben
door Maurice
, Dordrecht, 05-03-2025, 18:18 (9 dagen geleden) @ Harm
Beste foto's van mijn kopje.
Je ziet als kopje schoon is , zie je aan kopse kant dat ferriet als een "><" er uit moet zien.
Met inderdaad gegoten helder kunststof.
door Hans van Kampen , Voorhout, 05-03-2025, 18:24 (9 dagen geleden) @ Maurice
Ja, dus toch. Ik vroeg het me al af of er geen kunststof compound in de spleet zit om ophopen slijtage van de band te voorkomen.
Hans
--
Hans van Kampen
door Harm , Enschede, 05-03-2025, 18:46 (8 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Heren, allen dank voor jullie reactie.
@ Ben: ik heb alle info over de EL3402 bij MFB al doorgenomen, maar vond weinig info over de kop.
@ Maurice: onderstaand zie je een foto van mijn kop. Deze heb ik met aceton schoongemaakt (was bijna geen vuil te zien) en daarna met schuurlinnen korrelgrootte 12000 licht gepolijst. Ook daar was na afloop niets te zien op het schuurlinnen. Ik heb ook korrelgrootte 8000, 6000 en 4000, maar die durf ik niet te proberen.
Na de kop weer gemonteerd te hebben, zag ik alleen ruis op de monitor. Ook van een opname van een testbeeld was alleen ruis te zien.
Groeten,
Harm
door Maurice
, Dordrecht, 05-03-2025, 20:33 (8 dagen geleden) @ Harm
Om te beginnen heb je dan niet gewoon een lege band?
Je had dan wel een opname gemaakt, maar mogelijk door defecten is er niets op die band
gekomen.
door Harm , Enschede, 05-03-2025, 21:01 (8 dagen geleden) @ Maurice
Beste Maurice,
ik ken de historie van mijn banden niet. Weet ook niet of er iets op staat.
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat er door defecten van de opname niets op de band komt.
Ik zoek nog maar even verder in de schakeling.
Groeten,
Harm.
door Mick , 05-03-2025, 20:55 (8 dagen geleden) @ Harm
Harm, zo te zien is het ferriet goed. Niet meer aankomen! Je kunt nog even nagaan of de spoel intact is. Deze moet een vrij lage weerstand meten. Als dat goed is denk ik niet dat het probleem in de kop zal zitten. Dan de sleepcontacten controleren (als de EL3402 die nog heeft) en dan meten op de kopversterker.
Succes & groeten, Mick
door Harm , Enschede, 05-03-2025, 22:10 (8 dagen geleden) @ Mick
Beste Mick,
bedankt voor je bijdrage aan de discussie. Bij het inschakelen van opname van een videosignaal, zie ik onderstaand signaal voor de roterende koptrafo (paneel 300, aansluiting 303 en 304):
Na de trafo meet ik het volgende signaal op de kopaansluitingen (kop tijdelijk verwijderd):
Het ziet er naar uit dat de videokop voldoende signaal krijgt.
Groeten,
Harm.
door Maurice
, Dordrecht, 05-03-2025, 22:29 (8 dagen geleden) @ Harm
Stomme vraag, heb je wel een video band te pakken?
Die 1 inch zijn er ook in Audiotape.
"...Ik heb 2 recorders. Van beide koppen...."
Je hebt de luxe van 2 recorders, probeer eens de andere recorder.
Mogelijk dat er wat mis is met deze.
Tip is start eerst eens met beschreven in de manual de test mode in te schakelen.
Hiermee sla je de videokop over incl de band.
Dan zien of je wel beeld hebt.
Je linkt dan ingang uitgang met elkaar.
Linker bord linkje vinden was ook voor mij even zoeken eerst.
Vandaar foto bij gevoegd.
door Harm , Enschede, 05-03-2025, 22:56 (8 dagen geleden) @ Maurice
Beste Maurice,
bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Goede vraag of ik wel een videoband ipv. een audioband heb.
Ik weet het niet. Hoe kun je die van elkaar onderscheiden?
Zo zien mijn spoelen er uit. Is dit type spoel ook in audiorecorders gebruikt? Ik heb banden met een bruine gladde kant en een band met een grijze glimmende kant. Zaten in een doos waar video op staat:
De E-E faciliteit heb ik uitgeprobeerd: testbeeld in en testbeeld uit. Werkte prima.
Wat de 2e recorder betreft: een en al snarendrek. Dus die laat ik voorlopig het liefst onaangeroerd.
Groeten,
Harm.
door ruudam , Utrecht, 06-03-2025, 00:48 (8 dagen geleden) @ Harm
Gewijzigd door ruudam, 06-03-2025, 01:08
Er zijn 1 inch videobanden in soorten en maten.
Met gevoelige laag binnen of buiten, voor B systeem (BCN, Bosch Fernseh)) aan de buitenkant, voor C systeem (Sony) aan de binnenkant. Was wel dezelfde tape, chrome.
Is voor een 3402 is Ijzertape nodig. Gevoelige laag binnenkant.
Is 3400 en 3402 zelfde systeem? Bandloop is wel anders.
door Maurice
, Dordrecht, 06-03-2025, 00:53 (8 dagen geleden) @ Harm
Lijkt me een videoband.
E-E stand is goed, ben je al heel eind.
Dan toch in die kop zoeken.
Zou gehele kop unit over zetten uit de andere, weet je t zo.
door Harm , Enschede, 06-03-2025, 22:18 (7 dagen geleden) @ Maurice
Beste Maurice,
Omdat ik niet zeker wist of de band op de juiste kant gemagnetiseerd wordt, heb ik met de grijze band een geluidsopname geprobeerd te maken: de doffe kant tegen de koppen. Bijna niets te horen.
Vervolgens de band omgedraaid, waardoor de glimmende kant tegen de koppen kwam. En ja hoor: perfect geluid.
Daarna de bruine band op dezelfde manier getest. Daarvan bleek dat de doffe kant tegen de koppen moest lopen.
Vervolgens op de videoprinten 100 en 200 alle instelpotmeters gecontroleerd. Er bleek 1 defect: viel uit elkaar toen ik er met een schroevendraaier bij kwam.
Potmeter vernieuwd en een opname gemaakt. Nu kwam er ook beeld. D.w.z. een testbeeld met veel ruis en een niet werkende synchronisatie.
Ga nu de andere kop proberen. Wordt vervolgd.
Groeten,
Harm.
door ruudam , Utrecht, 07-03-2025, 04:23 (7 dagen geleden) @ Harm
Ah kijk, dat was t dus toch, los van slechte videokop wellicht, kant van de band.
Bij 3400 gevoelige laag buiten, bij 3402 binnen volgens mij, wel een rommeltje.
Ik heb in een studio gewerkt met zowel B als C systeem, altijd opletten, vandaar mijn opmerking.
door Maurice
, Dordrecht, 07-03-2025, 08:55 (7 dagen geleden) @ Harm
Heb net ook even mijn banden bekeken.
De bruine Philips band inderdaad gladde kant aan buitenzijde.
De drager van magnetisme is gewoon heel glad.
Echter trap er niet in bij de zwart/grijze chrome banden, daar hoort echt de gladde kant
aan binnen kant.
De drager van magnetische laag is wat ruwer.
Waar Ruud het over heeft is het type video systeem waardoor gehele manier van inrijgen band
er voor zorgt dat de tape "verkeerd om" op de spoel moet zitten.
Ik heb enkele dergelijke tapes.
EL3400 hoort gewoon net als een normale audio spoelen recorder de magnetische laag aan de binnen kant te zitten.
Instinker is dat bij de bruine Philips band het lijkt alsof de gladde kant de magneet laag is.
Even goed, mooi dat er resultaat al is.
door Marinus J , 07-03-2025, 16:56 (7 dagen geleden) @ Maurice
Heb hier nog een paar Philips koppen gevonden.
Bij een staat het er op nl BCR dat is de voorloper van de BCN,
Verder twee andere nl een rode en blauwe waarvan ik van de rode
een nummer heb.
3922 981 82801.
Denk dat deze koppen waarschijnlijk van de LDH 1250 en/of de 1251 zijn.
Zijn nog nieuw en zitten in de originele zwarte doosje.
Gr. René D.
door Harm , Enschede, 07-03-2025, 18:45 (6 dagen geleden) @ Marinus J
Beste René,
bedankt voor jouw reactie.
De kop die in mijn EL3402 zit (pos.nr. 304) heet in de doc. K300, heeft als nummer 4822 249 10046
en zie er als volgt uit:
Wellicht kun je jouw koppen vergelijken met de mijne. Als jouw koppen er op lijken, heb ik er zeker belangstelling voor.
Ps. Ik heb ook nog een Philips LDL 1002 videorecorder. De daarin zittende videokoppen hebben als nummer 4822 691 20037. Deze koppen (2 stuks) zitten (dacht ik) vast op een schijf.
Groeten,
Harm.
door Maurice
, Dordrecht, 07-03-2025, 22:15 (6 dagen geleden) @ Harm
LDL1002 zitten ze er vast op.
Heb mijn LDL1002 kop zelf stuk gemaakt door de tape er af te spoelen toen de plastic kap er af was,
door Marinus J , 08-03-2025, 09:52 (6 dagen geleden) @ Harm
Zijn helaas helemaal anders.
Deze worden erin geschoven, zitten dus in een houder op de
koppentrommel.
Gr. René D.
door ruudam , Utrecht, 09-03-2025, 01:10 (5 dagen geleden) @ Maurice
Bij 3400, bij gevoelige laag binnen komt deze bij de koppentrommel naar buiten, is Omega vorm, band wordt niet als bij 3402 om kop geslagen.
Wat zie ik verkeerd?