Tulip Color Monitor / niet meer werkend (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 05-03-2025, 18:37 (8 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Vervelend Frans:-(

Ik weet niet of in jouw monitor je op de print kan zien welke onderdelen er in rook zijn op gegaan. Bij mijn ''knal'' anderhalve week geleden niets te zien, alleen aardlek er uit maar later toen ik de boel aan deed werkte alles weer gewoon (raadsel)

Wellicht zijn die verbrandde onderdelen die je ziet te vervangen, veelal C's en weerstanden denk ik maar of die ten gevolge van een ander defect zijn verbrand?? maar zou zomaar een door gelagen condensator kunnen wezen wat je in jouw geval moet kunnen zien als je zoveel rookontwikkeling hebt gehad.

;-)
Hans

Ik heb vandaag de kap er weer afgehaald en visuele inspectie gedaan, vooral op zoek naar verbrande componenenten..... maar kon niets vinden.

Besloot toen er toch maar even spanning op te zetten en .... toen was het duidelijk waar het geknetterd heeft en weer knetterde. Het is de lijntransformator, dat was op zicht duidelijk waar te nemen (vonken) en ook de reuk was overduidelijk.

Ben benieuwd of ik zo n lijntransformator nog ergens kan verkrijgen en of er uberhaupt een schema te vinden is van deze monitor.

mvg
Frans

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks