Revisie Panasonic NV-8610 (Algemeen)
Beste Forummers, hierbij een verslagje van de revisie van mijn NV-8610.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor oude Japanse mechanische techniek (ook cassettedecks), maar video is nog wat complexer en meer uitdagend. De NV-8610 is het tweede VHS-model van Panasonic, mijn exemplaar heeft een datumstempel van 1979. Op de kopschijf is nauwelijks slijtage te zien en het lampje voor de optische afslag was nog goed. Ik heb het idee dat deze ondanks zijn leeftijd weinig uren gemaakt heeft. Een prachtig en oerdegelijk gebouwd apparaat, loodzwaar ook. En erg leuk om aan te werken!
Wat moest er gebeuren: eerst de boven- en onderplaat verwijderd. Toen schoonmaken van het mechanisme: veel stof, vuil en allemaal haren verwijderd. De unit met de pianotoetsen zat vast, deze uitgebouwd en voorzien van wat druppeltjes olie, daarmee was alles weer soepel beweegbaar. De recorder heeft maar liefst 8 snaren! De meeste zagen er nog goed uit en hadden ook nog wel wat spanning, maar toch alles maar vervangen (eBay setje). Pulleys schoongepoetst, een druppeltje olie op de diverse assen, capstan gepolijst en van nieuwe olie voorzien en uiteindelijk de nieuwe snaren gemonteerd. Van de tussenwielen het rubber afgenomen, licht geschuurd met waterproof korrel 800, ontvet en weer teruggeplaatst.
Op youTube zag ik een filmpje van iemand die een NV-8600 had gereviseerd. Hij liet corrosie op de pootjes van diverse elco's zien, die volgens hem een noodzaak voor vervanging waren. Hij had alle elco's vervangen ("recapping"), dat moet een flinke klus geweest zijn! Ook ik zag corrosie op diverse pootjes van elco's en heb er een paar uit gesoldeerd om te meten. Wat bleek: de capaciteit was steeds zo'n 20% groter dan aangegeven en de weerstand bedroeg 12 MOhm. Daarom de elco's weer teruggeplaatst in de hoop op een goede afloop.
Eerste test: heen en terugspoelen goed. Inrijgen goed, maar de band wilde niet lopen en reeg na enkele seconden weer uit. De oorzaak: ik was vergeten de olie van de capstan te verwijderen. Deze draaide wel, maar de aandrukrol slipte en nam de tape niet mee. Na ontvetten liep de band mooi door de machine. Monitor aangesloten: scherp en stabiel beeld en prima geluid!
Al met al een klusje van een paar avonden, maar erg leuk om te doen. Ik bewonder dit soort oude apparaten zeer, als je nagaat dat na ruim 45 jaar praktisch alles nog werkt!
Wat ik ook bijzonder vind is de "evolutie" van de videorecorder. Voor het vergelijk had ik er een moderne Panasonic recorder bij gepakt. Een apparaat van nog geen kilo met een super lichtgewicht mechaniekje met veel minder onderdelen, een schakelvoeding en een paar grote IC's op de onderkant van de print. Wat een verschil met de apparaten uit de begintijd. En ze kunnen precies hetzelfde!
Tot zover. Groeten, Mick
Complete draad:
- Revisie Panasonic NV-8610 -
Mick,
05-03-2025, 21:27
- Revisie Panasonic NV-8610 - Onno-I, 05-03-2025, 22:08
- Revisie Panasonic NV-8610 - Maurice, 05-03-2025, 22:15
Hans van Kampen,
05-03-2025, 22:37
Frans Hamer,