ATTENUATOR 48 steps LADDER type (Toestel of techniek)

door Pim @, 10-03-2025, 12:35 (4 dagen geleden)

Beste Forum Leden,

Deze stappen Potmeter 100K (ATTENUATOR 48 steps LADDER type) gebruik ik in mijn transistor voorversterker, nu heb ik deze even over gezet in mijn buizenvoorversterker, dat is een enorme verbetering t.o.v. een TDK 2SP2511, die ook niet slecht klinkt.

Nu is de vraag, de ATTENUATOR 48 steps LADDER type 100K, wordt niet meer gemaakt, er is alleen nog de 10k versie te krijgen, gaat er iets mis als i.p.v. een 100k een 10K stappen potmeter in de transistor voorversterker wordt gezet, wat is het effect?.

Groet,
Pim

[image]

ATTENUATOR 48 steps LADDER type

door Pim @, 10-03-2025, 14:06 (4 dagen geleden) @ Pim

Beste Forum Leden,
Ik vergat te vermelden dat er voor de volume potmeter, nog een potmeter zit om de balans te regelen zn. preset potmeter, die is 50K Lin, dan wordt deze samen met de 100K volume potmeter 33,3K, als er een 10K volume potmeter in wordt gezet dan wordt de combinatie met de 50K Lin, 8,3K, dat is wel een groot verschil.
Groet,
Pim

door Goldline @, Oranjedorp, 10-03-2025, 18:22 (4 dagen geleden) @ Pim

Dat zal zeker afhangen van de ingangstrap van je voorversterker.
Zonder een stukje schema is deze vraag niet te beantwoorden.

--
Cees PA1DBA

door Pim @, 10-03-2025, 19:25 (3 dagen geleden) @ Goldline

Dag Cees,

Hierbij het schema van de voorversterker.

Ingang Fet's 2SK389 en 2SJ109.

Groet,
Pim

[image]

door Onno-I @, 11-03-2025, 08:04 (3 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door Onno-I, 11-03-2025, 08:25

Een bijzonder schema. Streven naar Supersymmetrie.
Overigens zijn volgens mij de onderste twee FETs ondersteboven getekend.

door Goldline @, Oranjedorp, 11-03-2025, 11:32 (3 dagen geleden) @ Onno-I

Lijkt er op dat daar de drain en source zijn verwisseld, waarschijnlijk een beperking van het tekenprogramma ?

--
Cees PA1DBA

door Goldline @, Oranjedorp, 10-03-2025, 23:13 (3 dagen geleden) @ Goldline

Gezien de 20 k ingangsweerstand verwacht ik dat 8 k geen probleem is.
trouwens de gates van de fets liggen veel hoger.
fetjes worden ook gebruikt op mc elementen in de orde van 20 ohm :-)

--
Cees PA1DBA

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-03-2025, 11:30 (3 dagen geleden) @ Pim

Ik vergat te vermelden dat er voor de volume potmeter, nog een potmeter zit om de balans te regelen zn. preset potmeter, die is 50K Lin,

Met de potmeter van 10k ipv 100k zal de ingangsimpedantie van je versterker afnemen. Voor de meeste bronnen zal dat niet zo'n probleem zijn want die kunnen ook wel aan 10k signaal geven. Maar je balansregeling van 50k zal misschien door de lage weerstand van de potmeter teveel belast worden waardoor je opeens veel volume verliest en je balans niet meer soepel regelt. Misschien ook de balanspot vervangen door een lagere waarde?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-03-2025, 18:25 (4 dagen geleden) @ Pim

Ligt er maar aan of echt signaal moet verzwakken of dat er iets digitaals mee geschakeld wordt
en meer een spanningsdeler is.

Laatste veranderd alleen de opgenomen stroom.

Kwestie van even schema pakken en gaan rekenen.

door Pim @, 10-03-2025, 19:28 (3 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,
Hier het schema van de voorversterker.
Ingang Fet's, 2SK389 en 2SJ109.

Groet,
Pim

[image]

door henk vdb @, Breda, 10-03-2025, 22:17 (3 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door henk vdb, 10-03-2025, 22:32

dat is een enorme verbetering t.o.v. een TDK 2SP2511, die ook niet slecht klinkt.

Omschrijf wat je precies bedoelt met een ENORME verbetering en wat is een TDK 2SP2511 ( Datasheet)?

Zonder de potmeters is de ingangsimpedantie van de versterker ongeveer de waarde van R1 volgens mij.

Is die balanspotmeter een speciale (specifiek voor balans) of een gewone potmeter?

Meten is weten, sluit een sinusgenerator aan vóór je potmeters en vergelijk wat er over R1 overblijft aan amplitude met volumepot max open in beide situaties.

Maar je bent meer van je eigen beleving, dus als je er zelf tevreden mee bent, ook met het regelgedrag, waarom dan meten....:-|

door soundman2 @, Wouw, 11-03-2025, 16:49 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Als een ATTENUATOR 48 steps LADDER type, gewoon een schakelaar is met weerstanden, dan is de gelijkloop beter als van een gewone potentiometer, hoewel dat bij de betere merken meestal niet zo heel slecht is.
Sterkte verschillen van minder dan 3dB zijn voor het oor nauwelijks waarneembaar. Verder zou ik niet weten wat een dergelijke ATTENUATOR toevoegt aan de klank van een versterker..
48 stappen is ook rijkelijk veel. Ik vraag me af hoe groot de stapjes dan zijn.
Voor een meetinstrument kan ik me nog voorstellen dat het handig is als elke stap precies gedefinieerd is, maar voor een audioversterker???

door PA2JAN @, Marknesse, 11-03-2025, 17:13 (3 dagen geleden) @ soundman2

Ja Henk, dat is High End. Voor mij met m'n tinnitus is dat overbodige luxe, maar je zal het in de meetresultaten wel kunnen zien.
Groet, Jan

door Pim @, 11-03-2025, 14:29 (3 dagen geleden) @ Pim

Beste Forum leden,

Bedankt voor alle reacties, heb inmiddels een 100K Ladder Potmeter gevonden.
Groet,
Pim