BTS LDK-90 broadcast camera opgeknapt. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-03-2025, 12:50 (16 dagen geleden)

Hallo forumlezers.

Bijna 5 jaar geleden alweer (waar blijft de tijd?) na een inbraak bij mij alwaar er 10 videocamera's waren gestolen en ondermeer een PHILIPS LDK-90.

Dankzij Marcel van Grinsven heb ik weer een LDK-90 in de collectie uit de BTS stal (Bosch/Philips) waarvan aanvankelijk het blauw niet mee deed maar na het scanning board er uit getrokken te hebben en er weer in gestoken weer volledig kleur, perfcect beeld:-) maar dat terzijde.

De afneembare back van de camera betreft een recorder mij nog even onbekend voor wat voor tapes en die was ooit door een onverlaat zwart geschilderd met een kwastje en zag er uit of het een schoolbord was onderstaande foto.

[image]

Evenals een dekplaat aan de achterzijde heb ik de zaak met heel fijn schuurpapier dof geslepen, schoon gemaakt, alle delen zorgvoldig af geplakt en gespoten in de originele kleur van de recorderback. Ook het BOSCH merkplaatje is mee genomen (onderstaande foto.)

[image]

Ook het schouderkussen is gerestaureerd en ziet er als nieuw uit, het enige wat ik nog zoek is een rubberen eyecup van de viewfinder die nogal groot van omvang is.

Onderstaand even een kijkje onder de motorkap en is toch wel mooie techniek wat tegenwoordig wel bijna op een chip zou passen denk ik.

[image]
Naast de rechter zijkap is hier ook even een blik verwijderd. De uiterst 3 rechtes boards zijn de scanningboards van de CCD chips waarvan de meest rechtse voor het blauw die aanvankelijk slecht contact maakte.

[image]
Hier de linker zijkap verwijderd.

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

BTS LDK-90 broadcast camera opgeknapt.

door Michiel @, Ottersum, 15-03-2025, 15:52 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,
Die is mooi geworden

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-03-2025, 16:57 (16 dagen geleden) @ Michiel

Dank je Michiel.

De gestolen camera was dus een PHILIPS LDK-90 alsmede met recorder en was dus ook een ENG uitvoereing, deze dus van BTS met BOSCH recorder ook een ENG uitoering. Wat hebben die jongens destijds moeten zeulen want 'n enorm gewicht.

De gestolen camera kwam uit het radio/tv museum in Rotterdam.

Ik heb hier de camera weer even aan gedaan en gericht op een tablet (links) met onderwaterfilmpje van YOUTUBE en rechts weer gegeven op een van mijn vele SONY prof monitors.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 15-03-2025, 19:18 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 15-03-2025, 19:22

... mij nog even onbekend voor wat voor tapes...

Betacam en/of Betacam SP

Oh al die minipanelen in de camerahead... er waren toen nog niet veel dedicated IC's die geschikt waren voor de professionele videowereld...:-D

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-03-2025, 20:23 (16 dagen geleden) @ henk vdb

Zal zo zijn Henk maar er staat niets van op. bij andere camera's met recorder en de losse machines die ik heb staat het er immers op.

Ja, vele boardjes aan boord bij dit oude beestje. Was geloof ik een van de allereerste CCD camera na het buizen tijdperk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 16-03-2025, 10:47 (15 dagen geleden) @ henk vdb

De recorder komt van Sony en is Beta SP.
Voordat er een prototype van de LDK 90 was ,was er alleen proefmodel met CCD's in het Nat Lab
gemaakt van een LDK 14.Heb daar nog met veel plezier aan meegewerkt in het Nat Lab.
Buizen en scanningboard eruit en verder aangepast voor de CCD's.
Was nog wel half inch want dat waren de eerste CCD's .
LDK 90 was mede door 10 bekende cameramensen uit de gehele wereld ontworpen in Breda.
Is ook nog een LDK 491 geweest , waarvan het CCD blok met elektronica die erbij hoorde van BTS
was en de rest van Sony.

René D.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-03-2025, 20:26 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je hebt zeker je best er op gedaan.
Ziet er fantastisch uit weer.

Net de video van BTS LDK-900 en LDK-90 promo video, Marcel gezien.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-03-2025, 20:34 (16 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice, ga ik zo ook even kijken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 17-03-2025, 10:22 (14 dagen geleden) @ Maurice

Leuke opnamen vanaf het dak in Breda. Flats vlakbij zijn nog duidelijk zichtbaar.
In dit nu verbouwde gebouw zit nu de Sligro.
In de aftiteling staat een foutje, wordt geschreven over Pal Bilsen
moet zijn Paul Bilsen.

René D.

door henk vdb @, Breda, 17-03-2025, 12:31 (14 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door henk vdb, 17-03-2025, 12:43

Kleine nuance: geen verbouwde gebouwen, ALLES is volledig gesloopt en verwijderd, inclusief fundamenten en kelders. De Sligro doos is volledig nieuwbouw. Het enige dat nog over is van de oude gebouwen is het transformator/gas huisje.
Ik heb tijdens de sloopperiode vele foto's gemaakt die nog nooit gepubliceerd zijn.
Eigenaardig vind ik dat de sloop-aannemer op zijn website een aantal sloopprojecten met foto's op zijn website heeft staan maar dat genoemd project in Breda nergens vermeld wordt. Ik denk dat het tegengevallen is voor hun en dat ze een aantal tegenslagen gehad hebben die niet ingecalculeerd waren.....

door soundman2 @, Wouw, 17-03-2025, 17:03 (14 dagen geleden) @ henk vdb

Kleine nuance: geen verbouwde gebouwen, ALLES is volledig gesloopt en verwijderd, inclusief fundamenten en kelders. De Sligro doos is volledig nieuwbouw. Het enige dat nog over is van de oude gebouwen is het transformator/gas huisje.
Ik heb tijdens de sloopperiode vele foto's gemaakt die nog nooit gepubliceerd zijn.
Eigenaardig vind ik dat de sloop-aannemer op zijn website een aantal sloopprojecten met foto's op zijn website heeft staan maar dat genoemd project in Breda nergens vermeld wordt. Ik denk dat het tegengevallen is voor hun en dat ze een aantal tegenslagen gehad hebben die niet ingecalculeerd waren.....

DE dode kamers, waren volgens mij ook nogal speciaal.

door henk vdb @, Breda, 15-03-2025, 21:33 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 15-03-2025, 21:50

Alleen de head is in Breda gemaakt, de recorder niet.

Wat de head betreft; op je laatste foto zie je helemaal rechts een subboard, met het blauwe resetdrukknopje. Op dat bordje zit de sofware-EPROM, op een voet. De EPROM is voorzien van een sticker met het softwarecodenummer en de revisie. De EPROM is een 27C512, of mogelijk zelfs nog een 27C256. Zou je mogelijk eens een foto van die sticker kunnen maken? Het bordje zit met twee schroefjes op het Mon/Autoboard vast.
Met de acht pinnen die uitsteken kan je een jumper en een terminal aansluiten waarmee je dan een aantal interne controller functies kan testen.

Als ik mij goed herinner op de laatste foto de printen van rechts naar links:

* Mon(itoring) Auto(matics) board;
* Contourprocessing board
* Video Processor 2
* Video Processor 1

Heel de videoprocessing is hier nog analoog.

Een advies (maar ik denk niet dat dat echt nodig is voor jou): ga NIET proberen aan de instelpotmeters te draaien, ook niet met het idee dat je ze terugzet in de oorspronkelijke stand, sommige zaken zijn kritisch!

Ja, het is een deel van mijn verleden....:-)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-03-2025, 21:36 (15 dagen geleden) @ henk vdb

Ga ik morgen voor je doen Henk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 15-03-2025, 21:51 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Geen haast hoor Hans!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-03-2025, 19:54 (15 dagen geleden) @ henk vdb

Ik heb geprobeerd Henk het genoemde boardje er uit te trekken maar ik krijg het slecht tussen mijn vingertoppen te pakken omdat ook de componenten nogal ook op de rand zitten, het boardje zit te vast in het voetje.

Nou zitten er bij die boardjes aan de linkerzijde van die kunststof palletjes boven en onder die je in moet drukken om het boardje uit het voetje te lichten maar ik moet zo hard drukken dat ik bang ben dat het palletje (van verouderd kunststof) breekt en dat vind ik zonde zodat ik het er maar bij laat.

Aan de rechterzijde zijn die scanningboards er makkelijk uit te trekken want krijg je goed grip op, daar zitten ook niet die palletjes aan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 16-03-2025, 20:59 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 16-03-2025, 21:16

zodat ik het er maar bij laat.

Geen probleem hoor!

Aan de rechterzijde zijn die scanningboards er makkelijk uit te trekken want krijg je goed grip op, daar zitten ook niet die palletjes aan.

Als ik mij goed herinner zijn dat de pre-procs (preprocessors), de benaming scanningboards ken ik niet van deze camera...

In de eerste versies bestond elke preproc nog uit twee bordjes die als een sandwich in elkaar geprikt zaten. Bepaalde transistoren werden op lage ruis geselecteerd. Bij de latere versie die jij hier hebt was dat selecteren niet meer nodig door verbeterde schakelingen.

De LDK90 bevat 3 stuks FT4 Frame Transfer sensoren. Bij deze sensoren werd het beeld per frame uitgeklokt waardoor je geen blooming hebt als je felle spots of lichtpunten in beeld hebt. De concurentie gebruikte Line Transfer sensoren waar je bij felle spots of lichtpunten een witte verticale lijn boven en onder de spot ziet in je videoplaatje. Probeer het maar eens met deze en een andere camera uit ongeveer dezelfde tijd.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-03-2025, 21:21 (14 dagen geleden) @ henk vdb

OK Henk,

Die drie boardjes aan de rechterzijde daar staat wel iets van scanning op en voor welke kleur (RG of B) het boardje verantwoordelijk is.

Ik ben heel blij met de camera en vind het prachtig nog die ouderwetse analoge techniek, ik heb hier een foto van printen uit een gesloopte meer digitale camera met disc recorder en als je al ziet wat daar in zit aan boardjes met enorme IC's en veelal aan BEIDE zijde, je ziet maar een kant maar dit verder terzijde.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 17-03-2025, 12:20 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door henk vdb, 17-03-2025, 12:26

Nog vergeten: links van de Videoprocessor 1:

PPG (Puls Pattern Generator board) met de drie zichtbare zwarte connectors die de clock pulsen voor de sensoren verzorgen. Op de print zitten o.a. twee EPROMs voor het complexe pulsgenereren zodat er eventueel nog wijzigingen aan het pulspatroon konden worden gedaan.
Op de voorkant van de print zie je een hele rij meetoogjes waar je diverse signalen met een scope op kan bekijken/controleren.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-03-2025, 14:52 (14 dagen geleden) @ henk vdb

Ok interessant Henk, je weet er veel over te vertellen.

Viel mij al op die vele meetpunten waar je een probe aan kunt hangen.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 17-03-2025, 16:41 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ja Hans klopt. Maar met de recorder heb ik niets te maken gehad, meestal werden ze met ENG of EFP adapter geleverd.