OA79 (Algemeen)

door G.J.Eshuis @, 15-03-2025, 15:41 (16 dagen geleden)

Goedemiddag allen,

Onlangs een partij NOS OA79 fabrikaat Mullard gekocht op een bekende internationale verkoopsite.
Vanmiddag voor de aardigheid ze eens doorgemeten (digitale universeelmeter, 25€ klasse).
Toch nog een kwart uitval!! Inmiddels zijn ze wel meer dan een halve eeuw oud.
Mijn vraag: Kunnen deze Germaniumdiodes spontaan de geest geven door veroudering??
Ik ben benieuwd, met vriendelijke groet,

Gerrit Jan

OA79

door Peter82 @, Chaam, 15-03-2025, 19:18 (16 dagen geleden) @ G.J.Eshuis

HOi Gerrit Jan,

Welke types heb je? Met zwarte laag of de transparante glazen versies.
In het laatste geval, is er iets aan te zien misschien?

Het lijken glazen buisjes met het diode element in een lege ruimte gevuld met gas of vacuum.

Wat is de aard van het defect? Geen diode werking/sluiting, totale onderbreking of afwijkende meetwaarde?

Afgegaan op een foto van internet zit er een kristal in met aan de andere pin een verende whisker pin die in het kristal prikt. De Glasdoorvoer zou van het zelfde aard kunnen zijn als bij buizen. Die raken door oxidatie ook wel eens lek.

Groeten,

Peter

OA79

door Jan van Liempdt @, Maarssen, 15-03-2025, 20:31 (16 dagen geleden) @ G.J.Eshuis

Dag Gerrit Jan, deze dioden zijn germanium dioden en als men die door-meet op doorlaat- en sperrichting met een universeelmeter op ohm bereik en men kiest b.v ohms x1 bij de meter, dan ziet men redelijk resultaat tussen sper en doorlaat.
Neemt men een hoger ohms bereik dan zal bij germanium dioden ook de sperrichting een behoorlijke uitslag van de meter geven men kan dan denken dat de diode defect is.
Het tegen deel is waar.
Germanium dioden werken dan nog uitstekend voor hun doel.
Ook onderling zal de meting aan dioden verschillen.
Bij silicium dioden is dit totaal anders en de sperrichting meet men daar bijna ideaal.
Groetend Jan.

OA79

door G.J.Eshuis @, 15-03-2025, 22:45 (15 dagen geleden) @ G.J.Eshuis

Hallo Peter en Jan,(en andere beoefenaars van de elektronendressuur)

Bedankt voor jullie reactie, hieronder nog wat details:
De diodes zijn voorzien van een zwarte verflaag en hebben lange aansluitdraden (ltot.ca 10 cm).
Diameter glas 4,4 mm en de lengte ca 11,5 mm.
Het selecteren heb ik gedaan met de meter op het 2k/diode bereik: meetwaardes oneindig in sper en kleiner dan 500E in doorlaatrichting: deze zijn volgens mij goed.
Zojuist de afkeur doorgemeten op het 2M bereik: allemaal oneindig in beide richtingen op ééntje na: 50k en 52k.

Gerrit Jan

OA79

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-03-2025, 02:22 (15 dagen geleden) @ G.J.Eshuis

Lijkt me duidelijk stuk dan.

Staat er ook iets van een datum- en fabriekscode op de doos of het bandolier?

OA79

door G.J.Eshuis @, 16-03-2025, 09:52 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

De diodes kwamen in dit zakje:
[image]
Dit bevatte de halfgeleiders voor een Engels bouwpakket, dat op RMorg en ook elders is terug te vinden:
https://www.radiomuseum.org/r/henrys_contessa_mkiii.html
Hier komt het jaar 1962 voor.
Het zou zomaar kunnen dat de verkoper oude voorraden te gelde heeft gemaakt.
Blijft de vraag hoe de uitval te verklaren.
Begin jaren 70 heb ik wel eens ongestempelde 7400-serie IC's gekocht waarvan een poort niet werkte, maar het lijkt me dat Mullard (Phlips) er voor waakte dat er geen afkeur met hun naam erop de poort uitging.
Gerrit Jan