HP-Nixie-Drivers Gezocht (Toestel of techniek)

door electron @, eindhoven, 17-03-2025, 20:59 (14 dagen geleden)

HP-5327B-Nixie-Counter /DVM repair: https://www.youtube.com/watch?v=vKxobfvrt-I
HP, TEK: top-klasse, zag je alleen op Universiteiten, etc..

Mijn HP-5326B counter (van ESA..) is weer volbezet met 7 nixies.
Heb hem door de cijfertjes laten tippelen en zag toen dat er iets mis is met de nixie drivers-
nl. sommige cijfers zijn dubbel aangestuurd paarsgewijs '4+5' en '6+7'- en dus lek.

Blijkt een bekend probleem bij de hp-nixie-counters.
Deze driver (hp-1820-0092) is opgebouwd met Resistor-Transistor-Logica en is moeilijk aan te komen.
RTL Cookbook: https://archive.org/details/donlancaster_rtlcb
Ik vermoed dat bij de clock /odd-even transistors er iets lek is (plaatje).
Als ik op d7 aanstuur met een '0', dan gaan de '1-3 en 9' cathoden naar 100v (=goed),
maar '4-8' cathoden blijven te laag (=niet goed!).

Het betreft een BCD-to-Decimal decoder +Nixie Driver.
Is vergelijkbaar met de 74141 (K155ID1)- echter de pinouts zijn totaal anders en de BCD-input is ge-inverteerd.
Betekent: per digit een printje maken met een 74141 +7400. Is te veel werk.

Op mijn verlanglijstje- als iemand er afstand van wil nemen voor redelijke prijs:
1) drivers- liefst hp-1820-0092, of 74141 (K155ID1)- moet nog bestellen (3 euro/stk).
2) sloop hp-5326 (of 5326, 5327, etc) voor de drivers.
3) optie-c (inbouw pre-scaler +connector)- is leuk maar niet nodig. 500MHZ- maar gaat tot 670MHZ.

Groet, Ben@
[image]

[image]
[image]

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-03-2025, 22:05 (13 dagen geleden) @ electron

De nixie 5750 heeft geen dubbele anode heb ik begrepen.
Om die reden zou odd en even niet nodig zijn en kun je met alleen de 74141 aansturen.
Heb vroeger een aantal klokken gemaakt maar misschien zie ik het hier te simpel.
Succes en groet, Ben

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door electron @, eindhoven, 17-03-2025, 22:22 (13 dagen geleden) @ Ben

onderste plaatje betreft complete driver chip- odd /even zit in de chip ingebakken.
pinouts en bcd input zijn niet compatibel zoals vermeld.
Ben@

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door PE9ZZ ⌂ @, 18-03-2025, 22:13 (12 dagen geleden) @ electron

Hoezo BCD niet compatibel? Als EVEN hoog is en "0 or 1" hoog wordt toch de nul aangestuurd? Afgezien van pinout kom je dan toch uit met een 74141 of КM155ИД1? Die van mij kwamen overigens uit Ukraine.

Tjerk

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door gbr @, 17-03-2025, 22:40 (13 dagen geleden) @ electron

Hpi Ben,

een tijdje geleden 10x TI SN74141 drivers gekocht bij een leverancier in het verre oosten. Tien uit tien defect. Geen refund en geen vervanging.

Groet, René

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door electron @, eindhoven, 17-03-2025, 23:16 (13 dagen geleden) @ gbr

Russische K155ID1 (К155ИД1 -uit Belarus) schijnt minstens even goed.
Output begrenst op 100v. [image]Hik- Lentebok.
Ben@

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door Onno-I @, 18-03-2025, 22:15 (12 dagen geleden) @ electron

Een paar vragen en opmerkingen

Heb hem door de cijfertjes laten tippelen en zag toen dat er iets mis is met de nixie drivers-
nl. sommige cijfers zijn dubbel aangestuurd paarsgewijs '4+5' en '6+7'- en dus lek.

Ik vermoed dat bij de clock /odd-even transistors er iets lek is (plaatje).

Zijn dit losse transistoren of zitten ze in het RTL-IC?

Als ik op d7 aanstuur met een '0', dan gaan de '1-3 en 9' cathoden naar 100v (=goed),
maar '4-8' cathoden blijven te laag (=niet goed!).

Het betreft een BCD-to-Decimal decoder +Nixie Driver.
Is vergelijkbaar met de 74141 (K155ID1)- echter de pinouts zijn totaal anders en de BCD-input is ge-inverteerd.

Als ik het logisch schema van het linker deel bekijk, is de BCD-input normaal. Als je ingangen DCB aanstuurt met 000 001 010 011 100 gaat 1 van de 5 uitgangen naar 0 en de rest is 1, de andere 3 mogelijkheden geven 3x een 1. Tussen die uitgangen en de transistoren ontbreekt nog een inverter in het schema. Dat is gek.
Lijn A stuurt met een 0 de even en met een 1 de oneven cijfers aan. Dat is normaal voor het laagste bit in BCD.

Horen het linkerdeel en rechterdeel van de tekening wel bij elkaar?

Je zegt dat je de transistoren verdenkt. Heb je de outputs van het IC =de sturing van de transistoren gecontroleerd?

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door Onno-I @, 18-03-2025, 23:45 (12 dagen geleden) @ Onno-I

Even wat nagezocht.
Het schema eronder slaat niet op de HP5326B en het zorgt alleen voor een boel verwarring. Het past niet want heeft een positieve BCD input en het is incompleet. Jammer dat je daar onze tijd mee verspilt.
De HP5326B heeft idd een 1820-0092 als decoder én driver en geen losse transistoren. (in het getoonde schema zou je allerlei TTL of ook CMOS BCD decoders kunnen gebruiken want de transistoren handelen de hogere spanning af)

Je zult dus een origineel ic moeten vinden of een vervangingsprintje moeten maken zoals je al zei.

ik kan je eventueel wel aan een 74141 helpen.

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door electron @, eindhoven, 19-03-2025, 00:19 (12 dagen geleden) @ Onno-I
Gewijzigd door electron, 19-03-2025, 00:58

@Onno-I, (is dat dezelfde Onno (?).
1) nee! natuurlijk staat dat driver-schema er niet in.
dus bedenk ik zelf wat er in die driver zit- en wat er stuk gaat- bij gebrek aan hp-info.
je hoeft niet mee te denken hoor- maar, verspil dan OOK mijn tijd niet- want je verteld me niets nieuws.:ng
2) reeds vermeld in begin: is NEGATIEVE logica.
3) ik denk dat ik de russische driver probeer- modernere fabricage.

Meting is aan de open-collector outputs van de hp-driver chip. gaan vandaar naar de nixies.
Onderste plaatje betreft de vermoedelijke binnenkant van de hp-driver.

A-D inputs: bij 74141 is 0x0= 0 het cijfer '0'. bij hp-driver is dat 0xF. dus ge-inverteerd.
Ben@
[image]

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door Onno-I @, 19-03-2025, 22:27 (11 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Onno-I, 19-03-2025, 22:30

1) nee! natuurlijk staat dat driver-schema er niet in.
dus bedenk ik zelf wat er in die driver zit- en wat er stuk gaat- bij gebrek aan hp-info.

Ik kreeg de indruk dat dit een deel van het schema van de teller was en raakte in verwarring toen ik probeerde te vinden waar de fout kon zitten..

je hoeft niet mee te denken hoor- maar, verspil dan OOK mijn tijd niet- want je vertelt me niets nieuws.

Meedenken en het corrigeren van fouten is mijn tweede natuur. Sorry dat ik even uit de bocht schoot.

2) reeds vermeld in begin: is NEGATIEVE logica.

Wat niet overeenkwam met het getoonde schema dat positieve logica voor de decoder gebruikte. Dus hebben we een tegenstelling die moet worden opgelost. Door gegevens over het IC op te zoeken en fouten in het schema aan te wijzen.

3) ik denk dat ik de russische driver probeer- modernere fabricage.

Geen probleem.

Meting is aan de open-collector outputs van de hp-driver chip. gaan vandaar naar de nixies.

Helder. Mooi plaatje.

Onderste plaatje betreft de vermoedelijke binnenkant van de hp-driver.

Dat denk ik niet. De sturing van de transistoren klopt niet. Als je de transistor op de bases stuurt, moet je een 1 geven voor voor het aan te sturen transistorpaar. Geen NAND maar AND poorten gebruiken, of een extra inverter.
Of, simpeler, zoals in de 74141, de transistoren sturen op de emitter.

Maar maakt niet uit, een oplossing met 4 inverters aan de ingang van een 74141 werkt.

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door Ericq @, 19-03-2025, 19:42 (12 dagen geleden) @ electron

Ik heb de obsolete 74141 als volgt opgelost:
Vooral omdat ik deze onderdelen bijna allemaal al in huis had.

[image]

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door electron @, eindhoven, 19-03-2025, 23:04 (11 dagen geleden) @ Ericq

@Onno-I, geen paniek.:-D
Is 'werk in ontwikkeling'. Eerst een schets- dan verbeteren... - heb geduld.
Maar wat zit er nou in die 0092 driver??

@Ericq,
Ja- zo kan ook- als je de ruimte hebt, met een 7442 bcd-decimal decoder. duidelijk schema.:)
Persoonlijk ga ik voor de cmos cd-4000 serie (heb ik). Kan 4mA driven. Moet ik nog bestellen:
mpsa42. NPN, 300V, 0,5A, 0,625W, TO-92. € 0,05/stk
mpsa92. PNP, 300V, 0,5A, 0,625W, TO-92. € 0,05/stk

Groet, Ben@

HP-Nixie-Drivers Gezocht

door Onno-I @, 19-03-2025, 23:19 (11 dagen geleden) @ Ericq
Gewijzigd door Onno-I, 19-03-2025, 23:24

Dat kan eenvoudiger, zonder al die inverters aan de uitgangen.
Als je de emitter van elke transistor aan de uitgang van de 7442 verbindt, en de basis via 2k2 aan een lijn met een spanning van ca 2,5V, dan heb je de inverters niet nodig.

Even een snelle schets (juiste weerstandwaarden niet gegarandeerd)
[image]

Je moet nog steeds de BCD ingangen inverteren.
Je kunt ook een BCD->16 decoder gebruiken (groter IC) en maar 10 van de 16 uitgangen gebruiken.

Maar een 74141 of equivalent is simpeler, als je eraan kunt komen.