8 pins smd microcontroller met voeding aan pin 6, welke is dit? (Gezocht)

door henk vdb @, Breda, 19-03-2025, 11:49 (12 dagen geleden)
Gewijzigd door henk vdb, 19-03-2025, 11:53

Ik heb hier een klein printje dat een serial RGB LEDstring aanstuurt.

Het is een eenvoudig printje met een 8 pins controller, een microfoontje (reageert ook op geluid dus) dat via een simpele schakeling en via een condensator op Pin 3 zit, een patroon-mode druktoetsje (tussen Pin 1 en GND Pin 4) en een IR-remote ontvanger op Pin 2 (er zit een afstandsbediening bij). Pin 2 zal dus wel een Interrupt ingang zijn. De Data uit naar de eerste seriele LED komt van Pin 5.

Pin 4 is GND, Pin 6 is +5V en Pin 1 en 8 gaan met GND en +5V naar een niet gemonteerde (programmeer?) connector.

Ik heb gezocht welke controller dit zou kunnen zijn maar kan er geen vinden met de voeding +5V op Pin 6.

Iemand enig idee tot welke familie deze controller zou kunnen behoren? Op de behuizing staat helemaal niets, maar die Pin 6 als + voeding is wel eigenaardig...

8 pins smd microcontroller met voeding aan pin 6, welke is dit?

door PE9ZZ ⌂ @, 19-03-2025, 18:16 (12 dagen geleden) @ henk vdb

Ik had zoiets in een LED loeplamp. Omdat de verschillende lichtsterktes nogal stupide waren gekozen de chip vervangen door een PIC12F683. Dit is de originele print (met 24C02?!?!?!?):
[image]

De chip had markering op de onderkant:
[image]

Of de pinout identiek is met de jouwe weet ik niet (misschien af te leiden van de print) maar het zal zeker iets programmeerbaars zijn.

Edit: plaatjes invoegen als thumbnail geeft wel een apart effect...

Tjerk

door electron @, eindhoven, 19-03-2025, 22:29 (11 dagen geleden) @ PE9ZZ

[image]
Ben@

door henk vdb @, Breda, 19-03-2025, 22:38 (11 dagen geleden) @ PE9ZZ

Die Pic heeft de voeding helaas niet op pin 6, maar toch bedankt.

door henk vdb @, Breda, 19-03-2025, 22:35 (11 dagen geleden) @ henk vdb

Ondertussen zelf al wat gevonden, deze zou het kunnen zijn.

YS65F804

[image]

Helaas is de datasheet in het Chinees. Heb stukjes ervan vertaald met Deepl Translate.

Het is een Riscprocessor en niet direct vergelijkbaar met bekende types.

Maargoed, het ging om het vinden van wat info en die heb ik nu (denk ik :-P )

Deze site die ik via een ander forum vond heeft geholpen bij het vinden van het type:

FindTheChip

door PE9ZZ ⌂ @, 20-03-2025, 07:46 (11 dagen geleden) @ henk vdb

Die lijkt errug op een PIC12F629. Misschien zellufs identiek aan een ander PIC type (met PORTA in plaats van GPIO en 2k programmageheugen). Alleen de pinout is anders. Ze hebben meerdere versies daarvan. Geeneen is identiek aan de pinning van Microchip.

Tjerk

door henk vdb @, Breda, 21-03-2025, 20:42 (10 dagen geleden) @ PE9ZZ

Zou de CPU kern ook hetzelfde zijn voor wat betreft de machinecode (softwarematig)?

Rare Chinezen...:-D

door MarcelvdG @, 21-03-2025, 21:51 (9 dagen geleden) @ henk vdb

Het zou een juridische reden kunnen hebben.

Ik las toevallig vandaag op de Engelstalige Wikipedia dat de ontwikkelaars van de 6502 ook een 6501 ontwikkeld hadden die pencompatibel was met de 6800, maar dat ze toen een proces aan hun broek kregen van Motorola. Ze hebben toen uiteindelijk de 6501 maar uit productie gehaald en zich geconcentreerd op de erop lijkende, maar niet pencompatibele 6502.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology