Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk (Algemeen)
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-03-2025, 20:09 (4 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-03-2025, 20:52
Hallo forumlezers,
Vandaag mijn al ruim een jaar geleden verworven dinosaurus van een testbeeld generator eens aan gezet en dat betreft de al veel besproken PHILIPS PM5544 pattern generator die stand alone geen testbeeld genereerd maar het samen doet met een sync generator en colour encoder in mijn geval een PHILIPS PM5532 sync generator en een PHILIPS PM5545 color encoder.
Alles tesamen met 36 kaarten single side boards elektronica nog met vele transistoren alhoewel ook een flink aantal IC's
Bij de sync generator gaat regelmatig een lampje aan en uit met getik ten teken dat een kristaloven even wordt opgestookt.
Met dank aan Michiel v/d Smeede die mij ook hielp hoe het e.e.a. aan te sluiten want is nogal een spaghetti aan draden.
Hans
--
Hans van Kampen
Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk
door PE9ZZ
, 27-03-2025, 20:48 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ben jaloers... Was op jacht naar een PM5534 maar ik pieste naast de pot. Overigens wel het verkeerde merk monitor ernaast
Tjerk
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-03-2025, 21:06 (4 dagen geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-03-2025, 21:08
Er stond vorig jaar maart nog een PM5534 op de lijst voor verkoping bij het omroep zendermuseum in Ijsselstein maar die ging voortijdig naar het PHILIPS museum.
Is een modernere doos met alles aan boord in tegenstelling ik het nog in drie dozen heb maar vind het schitterend er een van de aller eerste generatie te hebben.
Ik heb nog 2 andere generatoren die meerdere beelden genereren almede ook dit bekende testbeeld en dat is een Rohde & Schwarz SGPF en een GRUNDIG VG-1100 en van die laatste kan je makkelijk overal tekst programmeren.
Met deze PM5544 kan je in 2 boxen ook tekst programmeren want de kaart zit er in (op foto tekst uit geschakeld maar is een soldeerklusje op het board, doe je niet zomaar.
Hans
--
Hans van Kampen
door PE9ZZ
, 28-03-2025, 06:29 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Er stond vorig jaar maart nog een PM5534 op de lijst voor verkoping bij het omroepzendermuseum in IJsselstein maar die ging voortijdig naar het PHILIPS museum.
Dat was'm. Kans dat ik hem had mee kunnen nemen was sowieso al erg klein maar het was een mooi excuus om daar eens een kijkje te nemen. Maar misschien loop ik er nogeens tegenaan. Heb al wel een hele verzameling testbeeldgenerators. De kleinste (blokjesbeeld) is met een PIC.
Tjerk
door Maurice
, Dordrecht, 27-03-2025, 21:48 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Prachtige set zo.
Kan op de NVHR reparatie dag de Tvs tot achter de komma opnieuw afgeregeld worden.
Je hebt al aardig een studio bij elkaar.
Fijn ook dat allemaal werkt.
Bedankt dat je ons laat mee genieten, is spul wat niet bij iedereen in de verzameling zal komen.
Ik doe het wel met de TPG-1.
Is kastje wat in je hand past.
En komt toch gewoon een testbeeld uit...
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-03-2025, 22:35 (3 dagen geleden) @ Maurice
Kan je in ieder geval in je zak steken Maurice, dat kan ik met deze set niet zeggen
Heb inderdaad al een aardige studio bij elkaar zo. Omdat mijn interesse uiteindelijk helemaal uit gaat naar alles wat met professioneel tv gebeuren te maken heeft (als kind al maar onberijkbaar toen) ben ik stevig aan het ruimen. Vandaag naar BACO in IJmuiden geweest hele auto vol ontvangers etc. weg gebracht en afgelopen zondag vrijwel lege kraam verkocht.
Hans
--
Hans van Kampen
door ruudam , Utrecht, 28-03-2025, 04:18 (3 dagen geleden) @ Maurice
OW vd monitor wat terugdraaien
door doktordirk , Noordbeemster, 28-03-2025, 16:08 (3 dagen geleden) @ Maurice
Het apparaat kwam me al bekend voor.
In de beschrijving staat de aanwezigheid van twee eeprom's, maar op jou foto zijn de schermpjes afgeplakt.
Dus toch eprom's?
Het stukje tekst in het middenvak zou dus zelf aan te passen zijn wat de naam Correct kan verklaren.
Mvg. Dirk
door Maurice
, Dordrecht, 28-03-2025, 22:28 (2 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maurice, 28-03-2025, 22:30
Dirk,
dank voor folder, leuk,
ja plan om eproms in te lezen, en dan tekst te wijzigen.
Maar ja dat bedenk ik dan als ik ding weer eens gebruik.
Dacht net al toen ik de foto uploade, "ik moet die tekst eens veranderen"
Zal hem echt weer eens open maken.
Ook voordat er wat met die eproms gebeurd.
Dat er nu Eproms in zitten zal ook wel reden zijn omdat de klant natuurlijk eigen tekst
er in gezet heeft.
door Michiel , Ottersum, 27-03-2025, 22:58 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hoi Hans
Mooi resultaat, hij doet het fantastisch.
Blijft een mooie en unieke set.
Veel plezier ermee.
Groeten
Michiel
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 00:01 (3 dagen geleden) @ Michiel
Dank je Michiel.
Hans
--
Hans van Kampen
door KarelWagema , Beverwijk, 28-03-2025, 10:18 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Een Pm5544 blijft natuurlijk voor iedereen een droom.
Vooral als je een groot deel van je leven er mee gewerkt hebt.
Wel ooit de PM5540 gevonden wat op zich een uniek apparaat is.
Jammer genoeg nooit een foto gemaakt met de juiste monitor maar ding geheel gereviseerd en er kwam een plaatje van een beeld uit.
Maar die van jou heeft ook een prachtige fout.
Er gaat iets fout in de cirkel timing je ziet dat de rechter zijde vervormd is en het zit alleen in de cirkel.
Het blauwe blokje hoort het zelfde te zijn als het gele blokje.
Sorry mijn hele leven gewerkt met dit spul en dan valt het gelijk op.
Hoop zelf ook ooit de PM5544 te vinden maar de kans acht ik ongeveer 0.
Het leuke van de PM5544 is de open techniek je kan aan alles meten.
Groet Karel.
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 10:53 (3 dagen geleden) @ KarelWagema
Gewijzigd door Hans van Kampen, 28-03-2025, 10:54
Hallo Karel,
Je hebt helemaal gelijk , viel mij ook meer en meer op.
Eerste beeld van mijn PM5544 en de cirkelstart bij A is juist maar de circel end bij B is onjuist, te vroeg. De inhoud klopt. Ik dacht eerst dat de cirkel geheel iets naar links stond maar is niet zo dus.
Hieronder even een vergelijking met mijn R7S SGPF generator.
Eerste beeld van mijn PHILIPS PM5544 en tweede beeld van de R&S SGPF.
Is dit bij te regelen met potmeter R11 (Start circle right) ?
Hans
--
Hans van Kampen
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 11:35 (3 dagen geleden) @ KarelWagema
Sorry mijn hele leven gewerkt met dit spul en dan valt het gelijk op.
Geen sorry Karel, je hebt helemaal gelijk en ben blij dat jij het opmerkte wat ik later ook al zag.
Ik heb voorzichtig aan potmeter R11 (start circle right) zitten draaien en er komt iets bij maar valt tegen, nog lang niet symmetrisch. Verder blijf ik overal af.
Eerste beeld potmeter minimaal.
Volgende beeld potmeter maximaal.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maurice
, Dordrecht, 28-03-2025, 11:49 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans. Weet eerst heel goed dat je scherm goed is.
Probleem van ons met al het afregelen apparatuur.
Wat is je referentie en is die goed.
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 11:56 (3 dagen geleden) @ Maurice
Nou Maurice, ik geloof echt niet dat dit met het scherm te maken hebt. Ik zal proberen met ander scherm maar op mijn klompen het zelfde beeld. Ding krijgt zo dat videosignaal aan geleverd is zoals het is.
Denk jij van niet?
Hans
--
Hans van Kampen
door Gerard in Zeist
, Zeist, 28-03-2025, 12:01 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Op je eerste foto is er links van de grote cirkel een half grijs blokje te zien en rechts een heel. Dat kan niet door de monitor worden veroorzaakt denk ik.
Bij twijfel kun je het beeld met meerdere monitors bekijken, je hebt er genoeg denk ik!
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 12:51 (3 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Inderdaad Gerard kan het niet de monitor zijn. Heb al gekeken op ander en zelfde beeld, net wat Karel schrijft is er wat mis met de timing.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maurice
, Dordrecht, 28-03-2025, 20:42 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dat bedoelde ik, even extra check met andere monitor.
Dan afregelen op je beste scherm wat je kunt vinden.
Zit dus nog klein beetje werk aan, maar mag de pret niet drukken.
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 21:45 (2 dagen geleden) @ Maurice
Het apparaat Maurice hoe vele boards ook aanwezig moet ''simpel'' te servicen zijn want alle boards zijn singel side, componenten zitten ruim op de print en ik heb boekwerken met schema's en al.
Een board is verantwoordelijk voor de cirkel. de inhoud komt van andere boards en wordt via een van de video mixerboards in gevuld, kan je ook uitschakelen en heb je een zwarte schijf in de rest van het testbeeld.
Ik ga een keer met de PM5544 naar marinus (Daniel) die ook een PM5544 heeft staan om even tijdelijk het circle memory board uit te wisselen, dan wordt het als het defect gevonden is meten nadat een extender board is gemaakt want kom met de prope slecht/helemaal niet tussen de sandwiches van printplaten alhoewel de soldeerzijde van het eerst grote board en dat is het circle memory board nog wel enigsinds te berijken is.
Hans
--
Hans van Kampen
door KarelWagema , Beverwijk, 28-03-2025, 12:03 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans ik denk dat dat je er aan moet meten.
Het lijkt al in het midden fout te gaan en zover mijn geheugen werkt was het geheugen voor de cirkel maar geschikt voor een halve cirkel de andere helft werd gewoon geïnverteerd uitgelezen.
En gezien je eerste deel ok is lijkt er iets in de timing mis te gaan.
Bij mijn PM5540 heb ik ook van dit soort problemen gehad.
En het is zeker allemaal op te lossen maar vaak is het graven in de doc en schakelingen.
Maar dat is het leuke van de hobby om dit soort problemen op te lossen.
Zo heb ik ook een een Grundig VG1000 gehad met dit soort defecten en uiteindelijk weten te repareren.
Groet Karel.
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 12:38 (3 dagen geleden) @ KarelWagema
Hans ik denk dat dat je er aan moet meten.
Dat denk ik ook Karel maar je moet ook weten wat je moet meten en waar. Ik zal kijken of dat in de doc staat want ik heb de originele boeken erbij met schema's compleet.
Ik zal ook een extender board moeten maken om met meetprobe van scoop/multimeter ergens bij te kunnen komen. Wordt zoektocht naar 2 connectoren.
Anders laat ik het maar bij dit schoonheids voutje.
Hans
--
Hans van Kampen
door KarelWagema , Beverwijk, 28-03-2025, 12:58 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans,
Dit zijn inderdaad complexe dingen maar het is wel uit te zoeken.
Ik had de massel dat bij mijn PM5540 de extender printen zaten en nog wat extra printen.
Maar ik ben er in de tijd behoorlijk mee bezig geweest.
Maar in de doc staat goed omschreven hoe het werkt en volgens mij zijn ook de pulsen voor het ringkern geheugen ook in de doc omschreven.
Het is zeker geen eenvoudige opgave maar het is ook wel te doen.
En voorlopig heb je de PM5544 schoonheidsfoutje of niet maakt niets uit het is een historisch apparaat en wereld beroemd geworden.
En ik hoop dat ik hem ooit nog eens tegen kom.
Daar in tegen heb wel de PM5644 dat is de laatste uit de serie geweest en deze is dan in de 4:3 uitvoering.
Ook een prachtig apparaat.
Je ziet af en toe vind je wel eens wat en ja het blijft mooie techniek.
Groet Karel.
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 14:43 (3 dagen geleden) @ KarelWagema
Dank je wel Karel voor je bericht. Mooi dat de extender print er bij zat. Zal wel uitzoeken worden als ik het wil verhelpen en zal ik toch eerst een extender print moeten maken om te meten na zoektocht en vinden van insteek connectoren.
Al met al heel gedoe, ik laat het voorlopig maar zo, mooie spullen heb jij ook trouwens.
Ik zat laatst op een Engels forum iemand met problemen PM5544 maar daar mankeerde nogal wat aan in vergelijking dingetje bij mij maar peanuts. Uiteindelijk was het wel verholpen bij hem.
Je had het over een ringkern geheugen, die zit ervolgens mij niet in. Hieronder zie je de PM5544 van Marcel van Grinsven en ik heb in het rood omcirkeld waar dat ringkern geheugen zou moeten zitten maar op DAT boardje zit bij mij een E-prom.
Foto: Marcel van Grinsven
Hieronder mijn boardje, het circle memory board.
Hans
--
Hans van Kampen
door KarelWagema , Beverwijk, 28-03-2025, 15:46 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Wow
Deze wist ik ook nog niet de Eprom uitvoering.
Hoop dat je van deze uitvoering de manual hebt.
Je ziet de ontwikkeling was volop in gang.
Mijn PM5540 heeft de zelfde ringkern geheugen als de PM5540 van Marcel.
Alleen de PM5540 heeft een kleinere ringkern geheugen.
Werking is verder het zelfde.
Ik denk zelfs dat de PM5540 de eerste elektronisch opgewekte testbeeld generator is.
De PM55444 is daar weer een afgeleide van.
Ik blijf dit mooie technieken vinden.
Dit is ook zo'n apparaat de Philips PM5680.
Dit is een professionele tv modulator en ik heb daar ook diverse hf module bij.
Dat is het rechtse module deze zit op kan 33 uhf en met een beetje antenne haal je zomaar een paar 100 meter.
De beeld kwaliteit is waanzinnig goed en het hf signaal is volledig schoon.
Daar zitten filters in het hf deel daar durf je niet eens van te dromen.
De link hier boven vind je foto's van deze modulator.
Groet Karel.
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 17:12 (3 dagen geleden) @ KarelWagema
Interessant Karel, ik heb van de Eprom uitvoering gegevens in mijn doc.
Ik heb er deze modulator bij met nog 2 modules die ik ergens heb staan.
Hans
--
Hans van Kampen
door KarelWagema , Beverwijk, 29-03-2025, 08:33 (2 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Deze modulator is de voorloper van mijn mijn modulator.
Heeft waarschijnlijk de zelfde specificaties.
Ik weet niet of je deze al eens getest hebt maar het resultaat is waanzinnig.
door Hans van Kampen , Voorhout, 29-03-2025, 09:51 (2 dagen geleden) @ KarelWagema
Ik heb hem nog niet aan gehad Karel, van de week ook eens proberen.
Ik heb wel eens dat ik voor de verzameling iets aanschaf en het eigenlijk niet aan durf te steken want mankeert nogwel eens wat aan en dan wil je het ook meteen gerepareerd in orde hebben wat vaak nogal een dingetje is. Met bonzend hart gaat dan de prik er op en zie maar.
Afgelopen week die PM554 maar eens aangesloten en onder de prik, HOERA, hij doet het!! en toch weer zij het een klein dingetje manco die ik eerst maar op zie te lossen.
Hans
--
Hans van Kampen
Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk-HANS!!
door Maurice
, Dordrecht, 28-03-2025, 23:14 (2 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans, doe een plakker op die Eprom.
Gewoon stukje zwarte electra tape, of wat je voor handen hebt
als er maar iets op zit
ECht , ok is niet zo maar weg.
Maar risico is daar.
Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk-HANS!!
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 23:17 (2 dagen geleden) @ Maurice
Heb ik gisteren meteen gedaan Maurice, dank voor de tip, had ik even moeten melden.
Ik schrok al dat er geen plakkertje op zat.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maurice
, Dordrecht, 28-03-2025, 22:44 (2 dagen geleden) @ KarelWagema
Ik heb ook een DK-Technologies "VariTime Digital Sync Generator" PT5210
Helaas dus 1 lege plek!
Daar hoort als optie dat testbeeld te zitten, jammer.
Heb wel op internet gevonden dat iemand helemaal heeft na gebouwd, maar gaat echt mijn pet
te boven.
Voor de andere doeleinden is deze natuurlijk wel geschikt en werkt uitstekend.
Gezien d optie stickers heeft deze er ook nooit ingezeten.
Dat is dan wel gerust stelling.
door henk vdb , Breda, 28-03-2025, 23:04 (2 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 28-03-2025, 23:08
Maurice,
heb met meerdere exemplaren van deze te maken gehad.
Bekend probleem is het blokje rechtsonderaan (zit op voetje),
dit is een SRAM met ingebouwde back-up batterij. Probleem is dat het batterijtje (ingegoten) ineens na zoveel tijd leeg is, waardoor instellingen niet meer behouden blijven. Overkomt je onverwacht.
Je kan met beleid het batterijtje eruit slopen en dmv draadjes een externe (bv. CR2032 o.i.d.)aansluiten, zoeken op het net laat zien dat anderen dat al gedaan hebben, deze blokjes zijn ook in andere apparaten zoals bv. Tectronics scopes toegepast. In die scopes verlies je dan de calibratie waarden. In deze generator is de schade gelukkig niet zo groot, na herstel gewoon factory reset doen en draaien maar weer.
De modules zijn nog wel te vinden maar vrij prijzig en hoe oud zijn die dan....
door Hersteller , Haarlem, 29-03-2025, 21:24 (1 dag en 12 uur geleden) @ henk vdb
In de PC wereld heet dit een Dallas RTC. Heb er velen gered met een externe CR3032.
door Maurice
, Dordrecht, 29-03-2025, 23:01 (1 dag en 11 uur geleden) @ henk vdb
Henk,
Dank voor de Tip, zie inderdaad IC V404, Non Volatile RAM, M48Z18
Interne batterij.
Ken ken deze als een DALLAS, zit dacht ik in de Tulip PC ook.
Ik heb er 1 gevonden voor een schappelijke prijs.
Mogelijk ook batt al leeg, maar dan kan ik met gerust hart de boel open frezen.
Zoals ik in een Blog vond.
Was even zoeken in enorme archief van deze PT5210.
Ik heb een totaal archief van ding, incl ontwikkeling emails, relaas over vorm van front
paneel, incl de Gerbers. Hoe product datasheet er uit moet komen te zien.
door Marinus J , 30-03-2025, 14:22 (20 uur en 45 minuten geleden) @ Maurice
Goedemiddag Maurice, hoe kom ik er achter waar ik moet frezen om bij dat batterijtje te komen.
Kan waarschijnlijk een vrij nieuwe sync generator verkrijgen waar dit probleem in zit.
Gr. René d.
door Maurice
, Dordrecht, 30-03-2025, 15:06 (20 uur en 1 minuten geleden) @ Marinus J
Rene,
Hier is de Blog waar ik die foto vandaan heb.
Misschien met zo'n super sterk magneetje voelen waar de batterij knoopcel zit?
Reden dat ik een nwe gekocht heb.
Of die is gewoon nog goed, of wordt proberen.
door Marinus J , 31-03-2025, 10:14 (53 minuten geleden) @ Maurice
Dank je Maurice.
René.
door Hersteller , Haarlem, 30-03-2025, 16:26 (18 uur en 41 minuten geleden) @ Marinus J
door Maurice
, Dordrecht, 30-03-2025, 17:07 (18 uur en 0 minuten geleden) @ Hersteller
Ohja was de IBM PS2 Model 30 /286 daar zat die Dallas in.
Zit nu nwe in, en tot nu toe houd deze t vol.
Oude is wel bewaard.
door henk vdb , Breda, 30-03-2025, 18:30 (16 uur en 36 minuten geleden) @ Hersteller
LET OP!
Jouw link verwijst naar Dallas "Real Time Clock" modules,
in deze draad gaat het over ST SRAM modules met batterij back-up. Deze hebben de batterij NIET op exact dezelfde plaats zitten en er zit een extra IC in dat je kan vernielen als je op de verkeerde plek gaat hakken of boren.
Gebruik dus de JUISTE foto's en NIET die van de Dallas modules!
door Hersteller , Haarlem, 30-03-2025, 18:45 (16 uur en 21 minuten geleden) @ henk vdb
Kan het niet meer wijzigen.
door henk vdb , Breda, 30-03-2025, 19:05 (16 uur en 2 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 30-03-2025, 19:25
Was even zoeken in enorme archief van deze PT5210.
Ik heb een totaal archief van ding, incl ontwikkeling emails, relaas over vorm van front
paneel, incl de Gerbers. Hoe product datasheet er uit moet komen te zien.
Ja Maurice, die "uitgebreide info" site had ik ook al eens gevonden. Staat dacht ik ook op GitHub. Een weelde aan info!
Nog even voor wie dit misschien later leest:
in de PT5210 zit blijkbaar een 8k x 8 SRAM met batterij back-up, type M48Z18.
in de latere PT5300 zit een versie met meer SRAM geheugen, let dus bij vervanging op dat je de juiste versie bestelt/neemt voor je apparaat
door henk vdb , Breda, 28-03-2025, 22:46 (2 dagen geleden) @ KarelWagema
Ik zie van alles voorbij komen maar is er dan helemaal niemand die een PM5640 heeft?
Komt blijkbaar niet veel voor in verzamelingen.
Zoek ik nog steeds documentatie van...
door soundman2 , Wouw, 28-03-2025, 12:09 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Voor het werk aan huis heb ik in de jaren 80 een wat eenvoudiger meetzendertje nagebouwd,
De PM5501, die is voor nabouw wat beter geschikt.
Op mijn werkbank prijkt al weer een hele tijd een PM5515
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 12:42 (3 dagen geleden) @ soundman2
Prima om tv mee af te regelen Henk, leuk projectje ook.
Hans
--
Hans van Kampen
door DirkHartland , Rhoon, 28-03-2025, 12:52 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Prachtig Hans
Wat een spullen heb je! (indrukwekkend)
Groet, Dirk
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 14:45 (3 dagen geleden) @ DirkHartland
Dank je Dirk.
Hans
--
Hans van Kampen
door Marinus J , 28-03-2025, 16:44 (3 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Een PT 5230 met bijna alle opties is ook een leuke.
Moet hier nog ergens een PM 5544 in een verborgen hoekje liggen.
Encoder en syncgenerator waarschijnlijk ook.
Zal eens gaan zoeken of deze nog ergens te vinden zijn.
Gr. René.
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-03-2025, 17:17 (3 dagen geleden) @ Marinus J
Ook een interessant apparaat Rene. Wat ik al schreef in de watts app zou het leuk zijn even een board uit te kunnen wisselen om te kijken alwaar de fout zit als je de PM5544 gevonden hebt. Neem ik de mijne even mee naar je toe t.z.t.
Hans
--
Hans van Kampen