Accu test (Toestel of techniek)

door Siebe, 31-01-2012, 12:30 (4686 dagen geleden)

Beste collega's,
Bij ons op het werk worden veel accuboormachines gebruikt waarbij de accu's eigenlijk het eerste de geest geven.
Nu wil ik deze accu's op de pijnbank leggen (testen wat de status is).
Wie heeft hier ervaring mee of enig idee hoe ik hiervoor een testopstelling kan maken om dit bij verschillende accu's uit te voeren.
Ik zit zelf te denken aan een variabele belasting waarbij ik de accu's eerst oplaad en ze dan op deze belasting aan te sluiten en hierbij de spanning en stroom te meten en te registreren.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Siebe.

Accu test

door Laurens48711, 31-01-2012, 19:37 (4686 dagen geleden) @ Siebe

Er heeft een keer (in de jaren '80) een schema van een variabele belasting met transistoren in Radiobulletin gestaan. Ik heb hem liggen maar die moet ik wel even opzoeken dus het kan even duren.

Groeten,

Laurens.

Accu test

door Siebe, 02-02-2012, 06:18 (4684 dagen geleden) @ Laurens48711

Als je hem gevonden zie ik graag de uitleg tegemoet.

Groeten, Siebe.

Accu test

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 03-02-2012, 08:03 (4683 dagen geleden) @ Siebe

Hallo Siebe,

Ik heb in het verleden ooit deze aantekening gemaakt, komt waarschijnlijk ook uit een of ander tijdschrift. Misschien kun hier iets mee.

succes JD.

[image]

Accu test

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-02-2012, 07:46 (4684 dagen geleden) @ Siebe
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 02-02-2012, 07:50

Je zou ook eens kunnen kijken naar een automatisch op- en ontlaadapparaat dat de status van de aangesloten accu in een logfile en/of grafiek zet.
Vooral als het om veel accu's gaat is dat een groot gemak omdat je er niet bij hoeft te blijven om de meetgegevens op te schrijven. Uit eigen ervaring weet ik dat je de levensduur van met name NiCad accu's met zo'n laadstation behoorlijk kunt verlengen. De investering verdient zich gewoon terug.

Als voorbeeld een acculaadstation van Conrad. Er staan er nog meer als je op deze website op Gerelateerde producten klikt.

Accu test

door henkk56 @, 02-02-2012, 14:58 (4684 dagen geleden) @ Siebe

Deze accu's gaan ook vaak stuk door te ver ontladen nl met een aantal elementen in
serie zal er altijd ergens een het eerste leeg zijn.
Dit element word dan als het ware met de verkeerde polariteit opgeladen door de elementen die nog niet leeg zijn.
Dit overleeft dit element niet lang,gaat stuk en de rest van de accu kan in de
vuilnisbak :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-( .
Merkt men dus dat de accu bijna leeg is,meteen stoppen met gebruik en opladen.
In de elementen ontstaat trouwens kortsluiting,deze is soms nog wel met grof
geweld weg te branden(pas op,ontploffingsgevaar),waarna de accu tegen alle logica
in soms nog best lang mee kan gaan

Henk