USB meerpoorts snellaadadapters en powerbanks (Algemeen)

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 14:27 (3 dagen geleden)

Voor wie het nog niet weet:

snellaadadapters met twee of meer usb-aansluitingen doen meestal alleen het snellaadprotocol als er slechts één aansluiting gebruikt wordt. Zo gauw je een tweede apparaat (of soms zelfs een los kabeltje) op een extra poort aansluit valt het geheel terug naar 5 volt.

Bij veel adapteraanbiedingen staat dat het een snellader is en dat je er zelfs twee (of meer) apparaten teglijk mee kan opladen. Houd dan rekening met bovenstaande.

Ik heb recentelijk een FNB58 analyser aangeschaft en daarmee is te constateren (wat ik eigenlijk al wist) dat het een grote puinhoop is met alle aangeboden USB kabels en laders en powerbanks.

Grootste probleem is dat de gewone gebruiker niet ziet wat er gebeurt, het valt alleen op dat sommige snelladers tegenvallen....dat het laden erg lang duurt. Tja.... Normen zijn handig, maar teveel normen door elkaar gebruiken lijdt tot onbegrip. Thanks EU voor het verplichten van de USB-C aansluiting op nieuwe apparatuur. We hoeven nog maar één lader in huis te hebben...toch? Echt NIET dus.

USB meerpoorts snellaadadapters en powerbanks

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-04-2025, 15:11 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Als adaptertje 2€ is of weegt maar 3gram is t te verwachten.

Verder staat toch ook op de gegevens?
Heb hier een dik HAMA 00173698 blok met 4x usb en 1x C
De C max 3A
andere 4x 2,5A
Dus totaal 13A, denk je.
manual vind je zo op internet.

Echter wel dit:
Manual; If the maximum output current of 8400 mA is exceeded due to the number of
connected devices, the power station switches off the outputs until the output current
drops back below the maximum level.

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 16:20 (3 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 16-04-2025, 16:22

Maurice, de door jou genoemde lader ondersteunt zowieso geen PD of QC protocollen, ook niet op de USB-C, geeft alleen 5V dus geen last van terugschakelen. Ik bedoel juist de laders die dat wel ondersteunen en het ineens NIET meer ondersteunen als je twee of meer aansluitingen gebruikt. Grootste probleem is dat je NERGENS aan de buitenkant van de lader ziet dat ondersteuning weg is en je enkel nog op 5V zit. En DAT staat meestal NIET in de gegevens. Wat de consument niet weet is meestal geen probleem zolang ze het product maar kopen. En dan merken dat beloofde laadsnelheid bijlangena niet gehaald wordt.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-04-2025, 19:00 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Henk,
Ah dat bedoel je,
Is een oerwoud aan protocollen.

Deze site geeft daar een redelijk goed inzicht in al die protocollen van snelladen.
EEXI-s Blog

Ik denk dan ook dat je heel goed moet opletten welk protocol met welke lader past.
cq bruikbaar is.

Beste is als je focust op die snel laad functie, alleen die bij toestel/merk hoort
aan te schaffen en geen enkele andere.

Ik houd het op standaard lader, hang einde dag toestel aan ding en pak in de ochtend er weer van af.

Zie de laatste tijd veel te veel filmpjes over affakelende huizen.

Menig een een gegeven van defecte laders, oververhitte batterijen.

De techniek van huidige batterijen is dermate kritisch dat een ook maar kleinste vervuiling
tijdens productie, in loop van leven die accu's voor ernstige problemen kan zorgen.

Ik pakte na 6jr de slimme achteruit kijk spiegel van de auto er af.
Zit display in zodat ik kan koppelen en bellen in de auto.
Bedenk die wordt alleen even geladen tijdens t rijden als accu leeg was.
Ivm lange draad hangend, daarom alleen als echt nodig was.

Bleek die accu helemaal BOL te staan.Dekseltje staat helemaal open, kijk zo naar binnen.

En dat met de bij geleverde eigen oplader op 12V.
Mazzel dus nog dat er geen brand was ontstaan!

Gelukkig heeft de nwe auto de koppeling al in eigen display zitten.
Ding kan de vuilbak in dus.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-04-2025, 15:42 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Kan je nagaan hoe groot de chaos was geweest met meerdere verschillende stekers... Ik mis bij USB-C vooral de vergrendeling. Of iets in 1 uur of in 3 uur vol is, maakt me zelf iets minder uit al kan snelladen wel eens handig uitkomen.

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 16:42 (3 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De vormfactor van USB-C is een heel andere discussie.
Wat een voordeel, als je slecht kontakt hebt draai je de plug een halve slag. En een volgend gebruik van die kabel geeft WEER een probleem. Kwetsbaar allemaal, zeker als de kabels steeds dikker en stugger worden.
Maar dat was niet de reden dat ik deze draad gestart heb. :-)

door PA2JAN @, Marknesse, 16-04-2025, 18:22 (3 dagen geleden) @ henk vdb

Ik loop ook regelmatig tegen het probleem aan, dat kabels en laders niet doen wat ik verwacht dat ze zouden moeten doen.
Dank voor de tip over de FNB58, ik heb er een besteld.
Groet, Jan