Voeding vraag: 13,8 Volt In 220 Volt. (Toestel of techniek)
Beste allen.
Ik heb een vraag.
Heb hier een voeding welke 220 Volt AC primair en secundair DC 13,8 geeft.
Echter vraag ik me af of de voeding schade kan oplopen nu het stroomnet soms hier al 242 Volt geeft.
Lees graag jullie antwoorden.
(Zie foto van de voeding)
--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand
Voeding vraag: 13,8 Volt In 220 Volt.
Nee dat neem ik aan van niet.
Zit een regelaar in en gezien de vermogens van dik 20A zal dat wel goed gekoeld worden.
Dit omdat de regelaar natuurlijk wat meer te verwerken krijgt.
Trafo zelf heeft er niet zo veel last van.
Hooguit als je echt in vollast gaat even de koeling in de gaten houden of dat voldoende nog is.
In het algemeen: een trafo gaat in verzadiging door te hoge spanning. Ook als de belasting niet hoog is.
Je kunt dat testen door met een variac expres een hogere spanning te geven. Als de trafo hard gaat zoemen of de netzekering van het apparaat gaat eruit dan is het te veel.
Op de foto lijkt dit een compacte voeding. Is het een schakelende voeding? Die heeft vaak een ruim bereik voor wat betreft de netspanning. Dit moet op het typeplaatje staan. Maar daar staat 220V inderdaad. Vandaag de dag moet een apparaat voor dit vermogen een voorregeling hebben om vervorming van de netspanning te voorkomen. (EMC regulering). Maar deze is 220V en dus vrij oud.
Als het een schakelende voeding is dan zou je de werkspanning van de bufferelco moeten checken. En of er een power factor corrigerende voorregeling in zit.
Voeding vaag: 13,8 Volt In 220 Volt?
Deksel eraf en fotootje(s) maken van de ingewanden. Typeplaatje op de achterkant wil ook nog weleens helpen.
Tjerk
Deze voeding is destijds gefabriceerd door Samlex in Hongkong.
Mijn ervaring is dat hun trafo's behoorlijk over gedimensioneerd zijn.
ik heb in de jaren 90 die fabriek bezocht voor CE/Kema keur.
(Voor 20 ampère DC kan je beter dikkere banaan aansluitingen nemen)
--
Cees PA1DBA
Het stroomnet mag tegenwoordig 230 Volt plus en min 10%, van 207 tot 253 Volt
Heb hier een voeding welke 220 Volt AC primair en secundair DC 13,8 geeft.
Echter vraag ik me af of de voeding schade kan oplopen nu het stroomnet soms hier al 242 Volt geeft.
242 V valt nog net in het tolerantieinterval van de netspanning die we vroeger hadden, 220 V +/- 10 %. De voeding zou er dus zelfs op ontworpen moeten zijn om 242 V aan te kunnen.
Probably the same as Velleman PS1320.
Schematic:https://www.electrokit.com/upload/product/41001/41001336/ps1320_schema.pdf
Ik meende dat het 220 +/- 10% was en bij de invoering van 230 +/- 5%.
De hoogste spanning komt dan weer op ongeveer dezelfde waarde uit 242 V
Ik meende dat het 220 +/- 10% was en bij de invoering van 230 +/- 5%.
De hoogste spanning komt dan weer op ongeveer dezelfde waarde uit 242 V
Was het maar waar, helaas is die 10% naar boven gebleven, 253 V dus (en daar schakelen de omvormers van de zonnepanelen ook op af) maar naar beneden toe mag deze zelfs 15% afwijken, amper 200 V dus.
e.e.a. volgens NEN-EN 50160, een geharmoniseerde norm dus.
m.vr.gr.
Anton van den Oever