PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger? (Toestel of techniek)

door robin, 06-02-2012, 13:00 (4676 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door robin, 06-02-2012, 13:03

Beste mensen,
Als beginner in de radiotechniek loop ik al een hele tijd rond met de vraag of een kristalontvanger kan worden aangesloten op een PC-speakerbox. Ik bedoel dan de speakerbox met de aan- en uit- en de volumeknop. Is dat een onzinnig idee of biedt dat mogelijkheden?

Zou moeten lukken denk ik , volgens mij gewoon het signaal dat naar je koptelefoon gaat aansluiten tussen bv rechts en gnd of links en gnd .

[image]
[image]

Op de foto hiervan heb ik aangegeven welke weerstanden, elco’s, condensator en IC hierop aangebracht zijn.
Wat betreft de twee 12kΩ weerstanden, die de ringen bruin-rood-oranje vertonen,die meten respectievelijk 4.82kΩ en 4.88kΩ. Ra, ra? Als de waarde met een 4 begint zou je zeggen, dat de eerste ring geel zou moeten zijn en groen kan ik er ook niet van maken. In dat geval zou de waarde 5kΩ kunnen zijn.

Deze weerstanden kunnen andere waarden meten als je ze in de kring meet , je moet altijd minstens 1 beentje los solderen en zorgen dat het geen contact maakt met iets op de print als je meet zodat je geen meetfouten maakt .

Verder weet ik niet precies wat voor onderdelen het zijn waar omheen ik een rode cirkel met vraagtekens heb gezet. Ik neem aan, dat het de gelijkricht diodes zijn. Zijn dat zenerdiodes?

Voor zover ik zie gewoon gelijkricht diodes .(iets in de buurt van een 1n4001 ofzo )

De kabel die rechts van deze diodes is aangesloten lijkt mij van de voeding te komen , wil je de voedings-spanning meten dan zal je het daar moeten doen ( over de 2 kabels die daar zijn aangesloten )

Is het mogelijk om aan de hand van de foto’s van de printplaat een schema te tekenen? Ik heb een poging gewaagd maar ik liep helaas vast.

Denk wel dat dat moet lukken normaal een schema daarvan maken maar het is handiger als je het printplaatje zelf hebt . Misschien moet je nog eens een poging doen met eagle , een programmatje dat wel handig is voor zoiets . ;-)

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks