modulaire geschakelde voeding met 800V module (Toestel of techniek)

door Piet van der Pol @, 02-05-2025, 17:15 (7 dagen geleden)

Hierbij wat foto's van een module, die ik ontworpen heb voor een 2x100W versterker.
In mijn voorraad met elektronica heb ik nog enkele 400W voedingen, die modulair zijn opgebouwd. Het primaire deel bestaat uit een wide range PFC (100-240VAC), waarmee ongeveer 360VDC opgewekt wordt. Daarachter zit een halve brug converter die deze DC omzet in een 100kHz blokgolf van 180V piek. Op dit primaire deel kunnen totaal 4 modules aangesloten worden, die elke hun eigen scheidingstrafo hebben, en ook een eigen actieve gelijkrichter hebben. Ik heb het primaire deel gebruikt en 1 originele secundaire module, die 6,3V levert bij >10A.
De overige 3 posities in de voeding heb ik gebruikt voor een ongeregelde module, waar de volgende spanningen uit komen: 800V; 400V; 150V; 12,6V; -60V. Doordat de primaire spanning gestabiliseerd wordt, is de uitgangsspanning ook zeer constant.

De 100kHz wordt galvanisch gescheiden door een ETD34 trafo, die er 200V piek van maakt. Deze spanning wordt door 2 verdubbelaars omgezet in 400V en 800V. Het maximale vermogen hiervan is ongeveer 350W. De hoogspanning wordt door middel van NTC's ingeschakeld. Deze worden vertraagd overbrugd door een relais, aangestuurd d.m.v. een timer.

Met een secundaire hulptrafo (RM8 potkern) worden de andere spanningen opgewekt (150V; 12,6V en -60V). Het totale vermogen hiervan is ongeveer 25W.

Het was een hele puzzel om alles zo compact mogelijk te kunnen bouwen. Waarbij ook de lucht en kruipwegen en de veiligheid voldoende gewaarborgd moesten worden. Maar het is uiteindelijk gelukt. De nieuwe module is wat langer dan de originele modules, maar de voeding wordt in een gesloten, geventileerd chassis gebouwd. Op het grote ronde gat komt nog een stille ventilator.

Nu moet de versterker zelf nog gebouwd worden (het ontwerp is al gereed).

Zie verder de foto's voor de uitvoering.

Piet

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

modulaire geschakelde voeding met 800V module

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2025, 18:26 (7 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Mooi gemaakt Piet.

Ook eens overwegen om printen te laten maken.
Is zeker niet duur en je krijgt prachtige printen, geheel naar je eigen wens.

Je tekent zelf je printen en file stuur je door met alle gegevens.
EN dan plopt er na tijdje een envelop op je deurmat.

door Piet van der Pol @, 03-05-2025, 10:10 (6 dagen geleden) @ Maurice

Dat levert inderdaad een mooiere print op. Alleen het ontwerp daarvan is ook niet eenvoudig. Ik heb zelf geen geschikt programma om dit te doen. Uit mijn werkzame leven heb ik wel ervaring met het ontwerp van printen met hoge spanningen. Maar daar kon de gewenste lucht en kruipweg in het layout programma ook aangegeven worden. En werden er altijd multilayers gebruikt, met soms extra prepeg binnenlagen voor de isolatie.
In mijn module komen spanningen van o.a. 400VDC en 800VDC voor. Ik heb op sommige plaatsen dubbel geïsoleerde draadjes gebruikt, om dat mogelijk te maken. Hoe ik dat op een dubbelzijdige print met sporen moet realiseren, dat zou ik niet weten (ook weer met geïsoleerde draadjes...).

Piet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-05-2025, 11:55 (6 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ik heb zelf geen geschikt programma om dit te doen. ..

Voor de hobbyist gratis: Autodesk EAGLE

Dikte sporen en afstanden kun je ingeven.
Dan opsturen naar bv www.pcbway.com

Als afwerking doe je er een laag kunststof spay over heen.
Er is speciaal hiervoor isolatie spay beschikbaar.

Dat zou ik nu ook doen met jouw reeds gemaakte printen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-05-2025, 12:28 (6 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Fabrikant JLCPCB heeft een gratis programma EasyEDA. Nadat ik ongeveer 20 jaar niets met printplaten gedaan had (laatste keer onder DOS), kon ik er eigenlijk zonder veel leren mee aan de slag.

Je kunt het programma ook gebruiken om de layout te maken voor een print die je elders bestelt.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03-05-2025, 13:51 (6 dagen geleden) @ Piet van der Pol

“Hoe ik dat op een dubbelzijdige print met sporen moet realiseren, dat zou ik niet weten”

Bij Van der Heem VDH-E zat ik op de constructieafdeling als printontwerper.
Vanuit het schema werden de componenten getekend op papier met rood en blauw potlood 1:4.
De tekening werd dan rood (boven) en blauw (onder) met zwarte tape overgeplakt.
Daarna ging deze 4:1 naar de filmkamer en daarvan werden weer de 1:1 films gemaakt.
In de jaren 80 ging het ontwerpen op dezelfde wijze maar werden de lijn coördinaten ingelezen.
Deze coördinaten lijst werd dan weer omgezet in een werkfilm voor de printaanmaak.
Weer later kwam het PCAD systeem waarin je achter je bureau met PC een print kon ontwerpen.
Het ging hier om bilayer, multilayer en uitvoeringen voor hsp, golfpijp en de eerste dunne film.
Eind jaren 90 (de SSP tijd) kwam het idee om hetzelfde werk door de laborant te laten uitvoeren.
Een printontwerper met jarenlange ervaring werd ineens een “layouter” genoemd.
Heb mij toen afgevraagd waarom kennis en ervaring zo gemakkelijk gedumpt kan worden.
Daarmee was het voor mij wel gedaan en ben aan een andere taak begonnen.
Nu al een tijdje met pensioen maar kan het printontwerpen toch niet laten.
Gebruik daarvoor Eagle en laat de printjes in China maken.
Tot zover mijn verleden en hoop nog een verre toekomst.
Groet, Ben

door Piet van der Pol @, 03-05-2025, 16:08 (6 dagen geleden) @ Ben

Bedankt allen voor de verwijzingen naar diverse gratis programma's. Maar inleren op zo'n programma is weer een project op zich. Ik heb nu mijn "winterproject" gereed. Misschien iets voor de volgende winter.

Piet

door Goldline @, Oranjedorp, 02-05-2025, 18:41 (7 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Synchroniseer je alle 4 de voedingen uit de zelfde 100khz bron ?
ivbm. interferentie tussen de voedingen onderling .

--
Cees PA1DBA

door Piet van der Pol @, 02-05-2025, 20:57 (7 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Piet van der Pol, 02-05-2025, 20:58

Alle (fabrieks-) modules hebben een scheidingstrafo met daarachter een actieve gelijkrichter. Hoe deze verder werken, daar heb ik geen gegevens van. Maar allemaal krijgen ze dus dezelfde 100kHz blokspanning binnen. Ze zijn dus automatisch synchroon door een vorm van fase regeling.
Mijn module heeft ook een eigen trafo, maar verder alleen een passieve gelijkrichter.

Piet

door Goldline @, Oranjedorp, 03-05-2025, 10:09 (6 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Duidelijk, zal goed functioneren :)

--
Cees PA1DBA

modulaire geschakelde voeding met 800V module schema

door Piet van der Pol @, 05-05-2025, 17:55 (4 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hierbij nog het schema van de module.

Piet

[image]