Pickup heeft een iets te laag toerental (Algemeen)
door hdegreeuw , Andijk, 06-05-2025, 21:22 (3 dagen geleden)
Voordat ik hem probeer om hem open te maken wil ik eerst vragen of er een oplossing is voor het probleem. Het apparaat zelf werkt goed, alleen de pickup draait iets telangzaam.
De bewoners in het verzorgingshuis hebben er zelf geen erg in. Maar de degene die de platen draait in de middag hoort het wel en vroeg aan mij of er iets aan te doen is.
Heb hem nu thuis staan en het klopt, als ik de plaat draai die er op zit is het geluid net iets te langzaam.
plaatje is van internet.
Pickup heeft een iets te laag toerental
door RenéDaemen , Zaanstreek, 06-05-2025, 21:39 (3 dagen geleden) @ hdegreeuw
Hessel
Bij het motortje kan een printje zitten met instel potmeter om fijn te regelen
Anders zitten twee gaatjes in het motortje kun je met geisoleerde schroev3ndraaien afregelen
Verwacht geen wonderen van het toestel
Leuker is een oude koffer grammofoon uit de 50/60 jaren neer te zetten
Spreekt veel meer aan bij de ouderen en klinkt veel asngenamer.
Goed . Dat is aan het tehuis .
Probeer eerst af tegelen
door Ben
, Waddinxveen, 06-05-2025, 21:51 (3 dagen geleden) @ hdegreeuw
Dag Hessel, wat is het typenummer? mogelijk is er documentatie die het gemakkelijker maken.
Groet, Ben
door hdegreeuw , Andijk, 06-05-2025, 22:15 (3 dagen geleden) @ Ben
Ik heb wel de gebruikershandleiding gevonden maar kan over het probleem nog niets vinden.
Het is een NR545DAB Heb aan de bovenkant de draaischijf er af maar kan daar niets regelen oid.
Heb de onderkant er af en zie wel het motertje zitten met de twee gaatjes maar daar kan ik nog niet bij. En om de boel nu helemaal open te maken wacht ik liever nog even
door hdegreeuw , Andijk, 06-05-2025, 22:40 (3 dagen geleden) @ Ben
kon het toch niet laten en iets verder gedemonteerd
Bij het linker kruiskopje staat een L en bij de rechter een T
door Peter1952 , Almere, 06-05-2025, 23:02 (3 dagen geleden) @ hdegreeuw
Ik denk dat die T een wat onduidelijke H is. Dan is L voor 33 en H voor 45 toeren.
Maar er zit op dat printje ook nog een potmetertje. Probeer dat eerst eens. Dat is dan een potmeter die beide toerentallen regelt.
René: Als zo’n oude platenspeler permanent in een tehuis wordt geplaatst zal deze eerst gekeurd moeten worden voor hij gebruikt wordt. En niet meteen beginnen over de reputatie van dit soort platenspelers. Daar heeft men niets aan. Die mensen zijn toch tevreden?
Groeten,
Peter
door soundman2 , Wouw, 07-05-2025, 16:26 (1 dag en 21 uur geleden) @ hdegreeuw
Voor de potmeters in de motor een plastic trimmertje gebruiken, ter voorkoming van sluiting met het huis van de motor
door hdegreeuw , Andijk, 07-05-2025, 21:28 (1 dag en 16 uur geleden) @ soundman2
Ik heb hem ondersteboven weer op tafel staan, zou het een gewone schroevendraaier zijn of een kruiskop? dan moet ik er even wat krimpkousje om doen.
Maar ik kan het toch niet met de spanning er op doen? moet hem toch eerst een stukje verdraaien en dan weer omkeren en proberen.
Heb het potmetertje op de printplaat weer terug gesteld die gaf niets (tenminste ik hoorde geen verschil)
door Maurice
, Dordrecht, 07-05-2025, 23:25 (1 dag en 14 uur geleden) @ hdegreeuw
Ze doen dat natuurlijk in de fabriek.
Voor jou is dan oplossing, even bak van die kleine schroevendraaiertjes halen.
Veelal te vinden in de graaibakken Bouwmarkten voor paar euro
Dan pu op 2 dozen zetten wat verhoogd.
Even de DC spanning op motor label kijken, misschien iets van 6 of 12Vdc.
En draaien maar.
Even goed eerst zonder spanning een juist passend schroevendraaiertje vinden.
Heb geen zin als straks dat potmetertje stuk is.
door RenéDaemen , Zaanstreek, 08-05-2025, 23:13 (14 uur en 51 minuten geleden) @ Maurice
En mocht Hessel de motor mollen per ongeluk
Voor een paar euro heb je op ali express en nieuwe motor.
Zelfs losse deckjes gezien ook niet duur.
Grt René
door Goldline , Oranjedorp, 09-05-2025, 10:10 (3 uur en 54 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Goldline, 09-05-2025, 10:14
Hessel, vergeet niet dit te doen met een stroboscoop ,
heb je die niet kan je hem hier uitprinten , en opplakken op een LP die je toch nooit meer draait , Bijvoorbeeld James OverLast
--
Cees PA1DBA
door soundman2 , Wouw, 09-05-2025, 11:34 (2 uur en 30 minuten geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 09-05-2025, 11:51
Waarom zou je hem ergens opplakken, gewoon printerpaper werkt uitstekend.
Wat wel belangrijk is, dat je een gewone ouderwetse gloeilamp of TL buis op het lichtnet gebruikt. De moderene (led) lichtbronnen werken vaak met omvormertjes of gelijkstroom.Een neonlampje op lichtnet werkt ook prima, maar dan is de lichtopbrengst niet zo groot.
Deze kun je afdrukken en is bedoeld voor 50Hz
De motor zou een constant toerental moeten hebben met de electronische regeling, toch controleer ik de snelheid als de speler een plaat afspeelt. De overbrenging is meestal niet 100% slipvrij, in tegenstelling tot de moderne direct drive exemplaren.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 09-05-2025, 13:17 (47 minuten geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-05-2025, 13:19
De enige lampen waar het vrijwel nooit mee werkt zijn CFL spaarlampen. Veel van de goedkopere LED-lampen knipperen op 50 of 100Hz. Ik denk dat 100Hz ook prima werkt op dezelfde stroboscoopschijf.
Ook erg geschikt is een neon glimplampje met een voorweerstandje direct op het net, zoals ook gebruikt in platenspelers waar het plateau een stroboscopisch patroon op de rand heeft staan.
door soundman2 , Wouw, 09-05-2025, 11:59 (2 uur en 5 minuten geleden) @ Goldline
Bijvoorbeeld James OverLast
De artiest heet Hans Last, maar dat bekt minder lekker als James Last.
Hoewel "overlast" , wist hij toch wel miljoenen elpees aan de man te brengen.
De muziek klonk voor de meeste mensen fantastisch op de Grundig radiomeubels die we verkochten. Lekker veel hoog en laag. Je hoefde er nauwelijks voor te praten. Een plaat van James erop en ook nog wat uitleg over de kwaliteit van de FM ontvangst en daar verwisselde weer een meubel van eigenaar......
Slimmerikken kochten ook nog een Grundig bandrecorder uit de TK serie (TK20, TK14 etc.}
Okk al niet te verslaan door andere merken.
door RenéDaemen , Zaanstreek, 07-05-2025, 00:31 (3 dagen geleden) @ Ben
Ben
Van die chinese apparaten is geen schema te vinden
Als eens gekeken voor crosley bermuda of spinnerette
Wel gebruikers handleiding