CTEK acculader/druppellader (Algemeen)
door Armand , België, 10-05-2025, 07:43 (1 dag en 16 uur geleden)
Aangezien ik af en toe rijd met mijn SLC, dacht ik om een CTEK te kopen.
Er zit een Varta AGM start/stop accu in.
Mercedes verkoopt ze ook en worden volgens mij gemaakt door CTEK.
Van CTEK kosten ze ongeveer de helft van de prijs met optie voor AGM accu's.
Het gaat om dit model : CTEK MXS 5.0
Heeft er iemand ervaring met CTEK?
Groeten, Armand
CTEK acculader/druppellader
door Maurice
, Dordrecht, 10-05-2025, 11:19 (1 dag en 13 uur geleden) @ Armand
Als er expliciet staat voor die start/stop accu's zit je daar al goed.
Verder weet je niet of deze de accu beschadigd omdat dat pas optreed na lang gebruik.
Mijn idee laat dergelijke laders niet maanden op die accu staan.
Om enkele redenen.
1 het 24/7 aan netspanning hangen van dergelijke goedkope ladertjes gaan die dingen
stuk van. Gewoon door slecht gebruikte onderdelen.
2 gebruik van die accu klemmen die er af kunnen vallen met alle gevolgen van dien als
je er niet bij bent.
3 ook bij defect raken van die lader , na lang gebruik, en je er niet bij bent of op let
dat die accu al dagen staat in overlaad, slechte spanning en dergelijke omdat die lader defect is.
4 controleer dus regelmatig met een voltmeter in welke conditie die lader de accu staat te laden.
Staat deze in druppel, laad of boost mode, af te lezen aan de spanning.
Accu's permanent ,is dagen/weken, aan laders hangen doe je met laders die daarop ontworpen zijn.
En dus ook degelijke beveiligingen heeft.
Zo heb ik op schip permanente laders hangen, die daarvoor ontworpen zijn.
Deze zijn gezekerd, zit software in die voorkomt overladen, temperatuur sensoren op de accu's. etc.
Daarnaast zit dat vast met degelijke bekabeling en zekeringen.
Weet dat accu's chemische bommen zijn, behandel ze op die wijze.
CTEK acculader/druppellader
door Armand , België, 10-05-2025, 12:30 (1 dag en 12 uur geleden) @ Maurice
Bedankt voor de informatie.
CTEK is een Zweedse fabrikant.
https://www.ctek.com/nl/?srsltid=AfmBOoo3iWb9ShfsUsezOZzyUse_PUiXIytoTvniXWEeWXIPeGEv1Rdh
Echt goedkoop zijn ze niet, voor een CTEK MXS 5.0 betaal je rond de 90-110 euro (5 jaar garantie).
Wat gegevens over dit type https://www.ctek.com/storage/00CADE0A3DA2B139EABBA2B67BCB50AC8092F0C3AB6ED219D2BB8CFBF6A87504/000...
Groeten, Armand
CTEK acculader/druppellader
door PA2JAN , Marknesse, 10-05-2025, 17:48 (1 dag en 6 uur geleden) @ Armand
Ik heb er een in de caravan zitten, werd geinstalleerd samen met de mover en de bijbehorende accu.
Werd door de installateur verteld dat hij met dit fabrikaat nog nooit problemen had gezien.
CTEK acculader/druppellader
door Armand , België, 10-05-2025, 20:03 (1 dag en 4 uur geleden) @ PA2JAN
Oké, ik heb een CTEK MXS 5.0 besteld.
Ziet er volgens de handleiding inderdaad wel degelijk uit.
https://handleidingen.acculaders.nl/wp-content/uploads/2021/12/MXS_5.0-manual-low-NL-NL.pdf
Groeten, Armand
CTEK acculader/druppellader
door Maurice
, Dordrecht, 11-05-2025, 08:33 (16 uur en 5 minuten geleden) @ Armand
Heb je toch je antwoord.
Maar nog steeds laad accu op en ding er af halen.
Meet niet de accu temperatuur maar "omgeving"temperatuur.
Mijn advies zou dan zijn leg hele ding op de accu.
Immers als accu slecht is , gaat deze niet meer de gewenste spanning halen.
De lader blijft doorladen omdat deze "denkt" ik ben er nog niet.
Accu warmt op.
Daarom meet geregeld zelf in welke modus de lader functioneert.
Meet ook na laden , na uur, de accu spanning, is deze weer flink gedaald
is die accu defect.
Nadeel van die dichte accu's je kunt niet meer per cel de boel wegen en zien
of er 1 of meerdere cellen defect zijn.
Zijn dure accu tester heden voor, en draaien ook nog een bonnetje uit met accu conditie.
Een goede acculader schakelt bv de boost mode uit na 4 uur of zo.
Dit als veiligheid.
Ik kom geregeld die dingen tegen met die losse klemmen en zitten dan semi permanent op accu's.
Opmerking;"Ja geloof dat de dynamo niet goed laad"..
Ik begrijp dat niet.
't rammelt, t beweegt, losse kabels over de vloer, struikel gevaar, klemmen die los raken.
Waarbij ook nog klemmen op zwaar vervuilde gecorrodeerde accupolen zit.
Punt contact van die klemmen dus weerstand hebben.
De gemeten spanning van die "slimme"lader dus niet de accuspanning werkelijk meet.
Of klemmen staan recht op te bungelen op dat M8 verroeste boutje.
Al dit soort basis kennis wordt op scholen cq thuis kennelijk niet meegegeven.
CTEK acculader/druppellader
door Frans Hamer , 10-05-2025, 20:17 (1 dag en 4 uur geleden) @ Armand
Mijn schoonvader kreeg startproblemen omdat zijn auto meer in de garage stond dan hij
werd gebruikt, bij een onderhoudsbeurt werd hem een CTEK lader aanbevolen, die heeft
zonder problemen jaren gewerkt. het is een Zweeds ontwerp en is geassembleerd in China.
CTEK acculader/druppellader
door Armand , België, 11-05-2025, 07:20 (17 uur en 18 minuten geleden) @ Frans Hamer
Bedankt, CTEK wordt inderdaad aanbevolen door veel autofabrikanten.
Ook bij een test in "Autoweek.nl" krijgt CTEK de beste score.
Groeten, Armand