Bloc-tronic welke transistoren? (Algemeen)

door robbie ⌂ @, Blaricum, 18-05-2025, 18:34 (1 dag en 2 uur geleden)

Hallo,

Bloc-tronic is een soort bouwdoos van blokjes welke je aan elkaar klikt om een bepaalde schakeling te maken.
In het aanwezige instructieboek staat van alles over alle onderdelen behalve welke transistors gebruikt worden.
Ik heb een paar blokjes waarvan deze defect zijn.

Vraag, kan iemand mij helpen aan type-nummers van deze transistoren?
Of een "link" waar deze informatie te vinden is?
(en misschien ook hoe ik zo'n "blokje" makkelijk open kan krijgen. (zonder kapot te maken)

Graag reactie.....;-)

groet,
Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Bloc-tronic welke transistoren?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2025, 19:48 (1 dag en 1 uur geleden) @ robbie
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-05-2025, 19:55

Hallo Rob,

Je zou de bovenkant van het blokje af moeten kunnen wippen, het platte dekseltje waar de sticker op zit. Misschien met je nagel of een spudger vanuit een van de inhammen waar je de contacten in schuift.

Als ik moest gokken zou ik zeggen 9013 (~BC337) of 9014 (~BC547).

Die eerste als ze ook in schakelingen zitten waar meer dan 100mA kan lopen, ik kan het me zo niet direct herinneren.

Ik zal ook eens op zoek gaan naar mijn oude set.

door robbie ⌂ @, Blaricum, 18-05-2025, 19:52 (1 dag en 1 uur geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
Dank voor je reactie.....
Bovenzijde kan je er voorzichtig af wippen...
En WAT zit erin, C1674!

Eens kijken of deze nog te koop zijn......

Rob
:-)

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2025, 19:58 (1 dag en 1 uur geleden) @ robbie

Een VHF torretje van NEC, apart. Ik had geen Japans type verwacht en ook geen RF type. Hij kan maar 20mA hebben, dat vind ik voor een experimenteerdoos best weinig.

Op de tweede regel staat trouwens nog een letter die de versterkingsfactor aangeeft.

door robbie ⌂ @, Blaricum, 19-05-2025, 11:15 (9 uur en 58 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Dank voor je reactie en info......
Tweede regel staat: Y-109
Wat zegt dat dan precies?

En nog ergens verkrijgbaar? Ik zoek er een stuk of 4, vervang ik de andere (reserve) blokjes:) ook...

rob

--

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-05-2025, 12:08 (9 uur en 6 minuten geleden) @ robbie
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-05-2025, 12:52

Ik verwacht dat de Y de versterkingsfactor is. NEC zelf gebruikte geloof ik M, L of K dus dan komt jouw transistor van een andere fabrikant.

[edit: datasheet https://www.datasheetarchive.com/datasheet/9559800a35533feb?type=N&term=2SC1674 ]

Je zou een berichtje kunnen sturen naar Display Elektronica, die heeft veel Japans liggen wat nog niet in de webshop staat. Ik zou zelf geneigd zijn om er een BC547 of 9014 in te zetten, die blaas je minder snel op en ze hoeven niet tot 500MHz te gaan (ik geloof niet dat er een FM ontvanger mee gemaakt wordt in de boekjes?)

EDIT 2: Ik heb even gekeken, bij mij zit er voor de NPN ook 2SC1674Y in, en voor de PNP een wat logischer keus maar van een apart merk... een 2SA733Q gemarkeerd als Motorola LA733Q. Ik denk dat ze deden wat veel kitfabrikanten ook deden: restpartijen erin stoppen.