slijtage accu 2 jaar oude laptop (Computertechniek)
Is dat normaal dat een accu na 2 jaar gebruik op 23,5% zit? Er zit geen urenteller op dus dat is niet te checken.
slijtage accu 2 jaar oude laptop
Is dat normaal dat een accu na 2 jaar gebruik op 23,5% zit? Er zit geen urenteller op dus dat is niet te checken.
Van alle laptopjes die ik heb, 2x Medion E1232T en Dell Inspiron 15 zijn de accu's defect. Deze laptopjes hebben altijd aan de netstroom gehangen.
Het zou dus zomaar kunnen dat die "eeuwige" laadactie funest is. Mijn accu's zijn dood. Die van jou doet nog wat, misschien is een paar keer volladen, leeg gebruiken en weer volladen een manier om de accu te reactiveren.
Bij de laptops van mij zal vermoedelijk de BMS de accu's plat gelegd hebben. Ik weet niet of dat omkeerbaar is.
Ik vind slijtagegraad met een percentage een vreemde parameter. Hoe interpreteer je dit dan, is de capaciteit met 25% afgenomen (en zit de accu na 2 jaar nog op 75%) of is de capaciteit nog maar 25% t.o.v. een nieuwe accu.
HWinfo64 laat dit zien. Ja wel raar ik zat ook om te rekenen dat ie via USB C tussen 0.5A en 1A oplaad op een langzame lader. Die procenten zal die uitlezen uit het batterypack wat bij aanschaf 100% was. Slijt een accu sneller of is het een lineair proces. Dan zou ik nog 6 jaar te gaan hebben met de accu voor die op 0% zit.
@soundman De laptop werkt prima de luxe, niks mis mee. Heb wel wat MS zooi eraf gegooid zoals de Edge browser en wat Intel spul. Dat vrat geheugen en dat wordt ie trager van. Zit nu op 64% geheugengebruik te zien via Ctrl-Alt-Del > Taakbeheer
--
RAAF12
Dell heeft tegenwoordig een tooltje waarmee je bij netspanningsgebruik de maximale acculading kan instellen. Die heb ik bijvoorbeeld op 80% gezet.
Op die manier laad je de accu nooit verder op dan dat, wat uiteraard de levensduur ten goede komt.
Mijn asus laptop doet het nog goed na ruim 8 jaar.
Een Asus app. zorgt ervoor dat het laden stopt 60%, wanneer op netvoeding.
Heb ook samsung tablet waar de lading stopt bij 80%, wanneer op netvoeding.
Een lithium accu gaat snel dood- als deze constant op 100% wordt gezet (stress!).
Beter is het dan om deze batterij op te laden tot 60% en te bewaren buiten de laptop.
Dus de laptop via adapter voeden, en zonder batterij.
Ben@
Voor langdurig bewaren is 40% lading zelfs nog beter en voor luchttransport moet je ze verplicht op maximaal 30% zetten (niet voor je laptop in handbagage, wel voor goederentransport).
Nadeel van langdurig bewaren is wel dat bij veel accu's het BMS actief blijft en hij dus tijdens het bewaren verder leegloopt. Dan is 60% juist handiger, en zo nu en dan bijladen tot hij weer ergens tussen de 40 en 60 zit.
PAG accupacks (voor cinema en televisietoepassingen) hadden dat erg goed voorelkaar. Je kan daarvan het BMS afschakelen (met een toetscombinatie of automatisch). De accu wordt dan pas weer actief als je hem op de lader zet en in de tussentijd kon je hem gewoon een jaar wegleggen en dan was de lading hooguit een paar procent teruggelopen.
Helaas worden die niet meer gemaakt, ze waren vroeger erg innovatief met bijvoorbeeld daisy chaining, maar nu achtergebleven qua prijs en features. De markt is erg competitief en zoiets als het gecontroleerd afschakelen van een BMS wordt alleen door techneuten echt gewaardeerd.
In geval van een laptopaccu waar het BMS de cellen losgekoppeld heeft, is er eigenlijk bijna nooit een goede oplossing. Bij een cel die te leeg is, zou je nog kunnen proberen die individueel te druppelladen en te kijken of hij weer inschakelt... Maar de kans op een defecte cel is best groot en dan is mijn advies om er niet aan te gaan rommelen.
Helaas is de accu niet makkelijk te wisselen dan moet de achterplaat eraf bij dit model (Surface) en dan is het maar de vraag of de laptop niet begint te klagen, zo van hé user doe ff normaal, I need an accu. Ik kan wel wat instellen in de soft, btw Dell heeft een filmpje over het hoe en wat om de levensduur van de batterij te verlengen. Dell Youtube link voor batterijbesparing
@Maarten, duidelijk!
--
RAAF12
@Graaf Raaf- die lithium batterijen blijven een zorgenkindje.
Mijn tablet was ineens leeggetrokken naar 0% binnen enkele dagen.
Toen ik hem aan de lader zette gebeurde er de eerste uren helemaal niets,
daarna begon hij (de batterij dus) zich heel voorzichtig te herstellen.
Op EEVBlog staat het een en ander over die BMS (Battery Management System).
https://www.eevblog.com/forum/repair/asus-laptop-battery-bms-reset-ti-bq30z55/
Het blijkt dat, als de spanning van een cel te laag blijft, de bms-reset chip die cel noteert als defectief.
Er wordt dan een zekering doorgeblazen, zodat de batterij dan permanent niet meer geladen
kan worden- ter beveiliging.
Bij te lage cel spanning veranderd nl. de chemie van die cel!
De batterij kan dan een potentieele brandbom worden bij geforceerd laden.
De giftige gassen die dan vrijkomen bevatten Fluor (en Lithium natuurlijk).
Ben@
PS. Wellicht staat daarom het Wattage op negatief bij HwInfo= zekering is doorgeblazen!
Er is prima op te werken alleen is de accuduur een stuk minder zal het eens turven hoelang het duurt met de browser open. Gaat nu op de accu (100%) op 10:55 28-5 De accu wordt ook niet warmer, wat te voelen is aan de onderkant. Daar zit via een koelbrug ook de CPU op gekoppeld. De fan draait amper dan moet je echt een zware grafische load draaien.Enfin ik laat het draaien en kijken wanneer de accu op 0% staat
Die - negatieve notatie in HwInfo vond ik ook vreemd. Misschien zijn er betere tooltjes, de Hwinfo wordt wel veel gebruikt.
edit: klein uur later, 11:49 nu zit de accu volgens Windows op 68% Dus geen BMS kapot maar duidelijk een accu de aan het slijten is. Nog geen zin om er een nieuwe in te zetten dan kan altijd nog. Fijne laptop met een 4:3 scherm ipv dat bioscope 16:9 formaat. Touchscreen had voor mij niet gehoeven, mja je kan niet alles hebben, nietwaar?
--
RAAF12