avast vreet processorcapaciteit (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 20-06-2025, 20:59 (7 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 20-06-2025, 21:27

Ik heb hier ook nog een PC staan die met windows XP werkt. De computer is erg traag, vermoedelijk doordat AVast de processor teveel in beslag neemt. In taakbeheer zie je dat avastsvc.exe meer dan 94% processorcapaciteit gebruikt.
In een avastmenu kun je het programma een korte tijd uitschakelen, bijv 1 of 10 minuten. Dat helpt niets, avast wordt kennelijk niet gestopt.
Als ik het programma via windows probeer te verwijderen lukt dat niet. In taakbeheer kan ik het programma niet uitzetten.

Ik kan de programmadirectory van avast leegmaken, maar dat is een minder nette manier, hoe erg is dat?

Avast heeft een verwijderprogramma avastclear.exe en volgens de download bij avast is dat voor XP, avast wordt echter niet verwijderd.
Op het www las ik ergens dat avast lastig te verwijderen is.
Wie heeft nog een tip voor mij?
De XP pc gaat nooit , of alleen hoogst noodzakelijk op het internet. Welk antivirusprogramma draait nog redelijk op XP?

avast vreet processorcapaciteit

door PA2JAN @, Marknesse, 20-06-2025, 21:47 (7 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb Avast wel eens kunnen verwijderen met Revo uninstaller in de Safe mode.
Zelf zou ik XP niet meer voor internet toegang gebruiken, als je er iets moet installeren zou ik het met een W10 of W11 machine overhalen en dan via een USB stick op de XP machine installeren.
Succes, Jan

door Hersteller @, Haarlem, 20-06-2025, 22:31 (7 dagen geleden) @ PA2JAN

Blijf ver van Avast, Avira, Norton en AVG. Is een cowboy bedrijf geworden. Norton heeft niets meer met Symantec te maken.

door electron @, eindhoven, 20-06-2025, 23:12 (7 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door electron, 20-06-2025, 23:22

Zoals Pa2Jan zegt: SafeMode- EN XP niet aan Inet hangen.
XP zou IK zonder Antivirus gebruiken- dus sneller.:)
Kan met een programma dat bij elke herstart de PC terugzet naar daarvoor-
dus PC blijft altijd vers. Niet zelf met virus besmetten via usb of externe drive.
Ben@

door jan broer @, TWELLO, 21-06-2025, 14:16 (6 dagen geleden) @ soundman2

Hoi soundman2,heb hier twee pc"s draaien, een met nog XP en de ander met Win 10.
De XP draait zonder virusscanner zelfs! op win 10 heb ik wel de McAfee virusscanner Antivirus (Plus) erop,en een actieve firewall router ervoor staan met een uitgebreide bescherming.
Wat beterft de XP ja daat had ik voorheen ook problemen mee om een virusscanner te verwijderen,die nesteld zich in Register-editor en is moelijk soms te verwijderen.
Gewoon als kan XP opnieuw installeren meest effectieve manier daarna service pack 3 voor xp en alles loopt weer soepel.:-)

[image]
[image]
[image]

Groetjes Jan

door soundman2 @, Wouw, 21-06-2025, 14:24 (6 dagen geleden) @ jan broer

Gewoon als kan XP opnieuw installeren meest effectieve manier daarna service pack 3 voor xp en alles loopt weer soepel.:-)

Zo ver wil ik nu nog niet gaan.