"Wie oh wie", kan mij helpen aan "tonnetjes" voor de bouw van de Philips Pionier bouwdoos??
Hiermee bedoel ik de twee soorten, dus ook degene welke aan de lippen van de potmeter, draaicondensator en entree komen....
Graag reactie (met evt. prijs hiervan) ,
Groet,
Rob
--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........
Philips Pionier tonnetjes
door soundman2 , Wouw, 21-06-2025, 18:52 (6 dagen geleden) @ robbie
"Wie oh wie", kan mij helpen aan "tonnetjes" voor de bouw van de Philips Pionier bouwdoos??
Hiermee bedoel ik de twee soorten, dus ook degene welke aan de lippen van de potmeter, draaicondensator en entree komen....Graag reactie (met evt. prijs hiervan)
,
Groet,
Rob
Heb je niemand met een draaibank in je kennissenkring? Daarop kun je die dingen vlot namaken.
Met een goede kolomboor en een inspangereedschap is het ook niet ondoenlijk.
door robbie
, Blaricum, 21-06-2025, 19:02 (6 dagen geleden) @ soundman2
Soundman 2,
Dank voor je bericht, maar jammer....nee ik heb niemand met een draaibank in familie of kennissen kring. (zielig hé!)
Maar ik dacht, misschien zijn er formisten welke er nog een paar hebben liggen in een ijzerbakje....
En als dat een paar keer zo is, dan heb ik mijn tonnetjes toch.....
Chassis, pertinax plaat, Torretjes, draaicondensator, potmeter, kristal oortelefoon ect. heb ik al.
Maar de "tonnetjes" dus niet...
groet,
Rob
--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........
door Maurice
, Dordrecht, 21-06-2025, 20:21 (6 dagen geleden) @ robbie
Rond staafje messing 6mm
Boortje
M3 tap
ijzerzaag
zakje m3 schroefjes
en je kunt er zo veel maken als je wilt.
Of met Studs van M3 , die 6kant
Zoektermen:
Brass Hex Nuts Hexagon Connector Connecting Rod
Of Dit M1.6-M3.5 Brass Threaded Round Rod Tube Adapter Coupling Rod Bar Stud Connector
Tik in in Ebay en gaat wereld voor je open aan mogelijkheden.
door Leo Bolier
, Goor, 21-06-2025, 20:20 (6 dagen geleden) @ robbie
Ze zijn ook zonder draaibank prima zelf te maken. Gereedschap: een boormachine (liefst een kolomboor), een draadtap setje M3 en een ijzerzaag.
Koop een staaf buismessing van de juiste dikte (ik meen 6 mm); is in de handel op lengtes van 1 meter. De buis heeft een inwendige diameter die ongeveer goed is om er draad M3 in te tappen.
- zaag de buis op lengtes
- zet de stukjes even in de boormachine om met een stuk schuurpapier of schuursteentje de onder en bovenkanten glad af te werken.
- tap M3 draad door elk stukje; rustig aan doen om te voorkomen dat je tap afbreekt
- Als het te zwaar gaat eerst even gat opboren naar 3,3 mm.
- Als laatste een lange m3 bout er door en die in de boormachine zetten.
- Draaien en fijn schuurpapier er tegen aan om de zijkanten mooi glad te maken.
Ik heb op deze manier een Pionier III gemaakt. Succes !
door soundman2 , Wouw, 21-06-2025, 20:28 (6 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door soundman2, 21-06-2025, 20:38
Ze zijn ook zonder draaibank prima zelf te maken. Gereedschap: een boormachine (liefst een kolomboor), een draadtap setje M3 en een ijzerzaag.
Koop een staaf buismessing van de juiste dikte (ik meen 6 mm); is in de handel op lengtes van 1 meter. De buis heeft een inwendige diameter die ongeveer goed is om er draad M3 in te tappen.
- zaag de buis op lengtes
- zet de stukjes even in de boormachine om met een stuk schuurpapier of schuursteentje de onder en bovenkanten glad af te werken.
- tap M3 draad door elk stukje; rustig aan doen om te voorkomen dat je tap afbreekt
Ik heb op deze manier een Pionier III gemaakt. Succes !
De truc met de kolomboor opperde ik ook al, liefst met een werkstukklem. Het grootste probleem is het centreren van de boor midden in de messing staaf, hoewel daarvoor ook wel truucjes zijn. Soms moet je eerst wat hulpgereedschap maken, maar het is ook in de hobbysfeer goed te doen.
Het gat opboren naar 3,3mm gaat niet werken, dan kun je daar geen M3 draad meer in tappen. Er zijn tabellen voor de boormaat. ik dacht voor de kleinere maten x 0,8. Voor M3 zou dat neerkomen op een gat van 2,4 mm. Zelf gebruik ik zgn machinetapjes. In plaats van in drie keer , tap je dan meteen de juiste schroefdraad, maar dan moet je wel enigevaardig heid hebben bij het tappen in messing!
Een centreehulpstuk heb ik ook ooit eens gemaakt Van een blokje aluminium.
Het blokje was een paar cm dik.
Ik boorde daarin een gat van 2,4mm. Daarna boorde ik het gaatje een stuk uit met een boor ter dikte van de staaf. De boor zal zicht centreren op het kleine gaatje.
Zer het blokje op de staaf en je hebt de boor precies in het midden.
door Martina , 21-06-2025, 23:26 (6 dagen geleden) @ Leo Bolier
Z
Gheghe, als je 3,3 boort kan je je tapje er zo doorheen gooien.......
Voor M3 moet je 2,5 boren en regelmatig je tapje even terug draaien of smeren met een drupje snij-olie
door Leo Bolier
, Goor, 22-06-2025, 10:25 (5 dagen geleden) @ Martina
Je hebt gelijk . 3,3 is voor M4
door FredDijksman , 22-06-2025, 00:17 (6 dagen geleden) @ robbie
Hallo Rob,
Ik heb nog een zakje met wat originele M3 tonnetjes voor de Pionier bouwdoos liggen .
Ik zal je morgen even een mailtje sturen
Groet
Fred
door soundman2 , Wouw, 22-06-2025, 10:10 (5 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 22-06-2025, 10:18
Da's natuurlijk het gemakkelijkste
Er zijn voor zover ik kan herinneren twee varianten, waarvan een met ook een dwarssnede.
Afb. geleend van site wijlen John Hupse
door robbie
, Blaricum, 22-06-2025, 11:50 (5 dagen geleden) @ FredDijksman
Fred,
Dank voor je reactie.....
GRAAG!!!
Groet,
Rob
--
door FredDijksman , 22-06-2025, 15:14 (5 dagen geleden) @ robbie
Ik heb je een berichtje gestuurd
door Fons Vendrik
, Ter Aar, 23-06-2025, 02:11 (5 dagen geleden) @ robbie
Bezoek mijn website.
Daar staat beschreven hoe u ze kunt maken.
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
door robbie
, Blaricum, 23-06-2025, 09:38 (4 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Fons, (en anderen)
Dank voor je reactie, en ga ik zeker lezen....of ik ze ook ga maken weet ik nog niet.....
Weet niet of ik dit aandurf/kan.....
groet,
rob
--
door soundman2 , Wouw, 23-06-2025, 17:02 (4 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2025, 17:07
Je kunt er zelfs de 6-kant messing draadbussen voor gebruiken. Op lengte kopen of zagen en daarna de twee zaagsneden maken.
Minpuntje: Iedereen ziet dat het niet origineel is
door robbie
, Blaricum, 23-06-2025, 17:51 (4 dagen geleden) @ soundman2
Tja, maar vind ik niet zo "lijken" op het origineel....
Dank voor reactie....
rob
--
door robbie
, Blaricum, 23-06-2025, 19:42 (4 dagen geleden) @ robbie
Dat zeg je zelf ook al!!!
rob
--