Lc meter (Algemeen)

door reneke @, Best, 22-06-2025, 12:05 (5 dagen geleden)

Weet iemand wat voor lc tester dit is?

Hij werkt in ieder geval niet.
Opgebouwd uit ic4027
4007
3 stuks ic 4518

Op de onderkant van de behuizing staat Philips maar ik kan me niet voorstellen dat dit een orginele Philips is.
Al is de opbouw vrij degelijk gedaan.

[image]

[image]

Lc meter

door soundman2 @, Wouw, 22-06-2025, 13:02 (5 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door soundman2, 22-06-2025, 13:03

Het front heeft wel de bekende Philps stekerbussenm maar opvallend staat de merknaam niet op het front, wat dan vaak meegeetst is of gelijmd.
De print is ook wel apart. Een "verkeerd " ic voetje komt bij Philips in een eindproduct niet voor. Mogelijk een prototype. Zeker zouden er Philips elco's in gezeten hebben en doorgaans ook alle ic van Philips zelf met of zonder Philipslogo.
De soldeerlipjes herken ik dan wel weer van Philips.
Staat op de print ook een 12 NC? Anders wijst dat niet in de richting van Philips.
Een thuis hobbyprodukt van een Philips medewerker in een bestaand kastje?

Lc meter

door reneke @, Best, 22-06-2025, 13:28 (5 dagen geleden) @ soundman2

Er staat op de print enkel "lc tester"
Op de transformator staat wel de bekende 12nc code maar verder is deze nergens te vinden.

Mischien een ontwerp uit electuur?
Of inderdaad iemand die bij Philips werkte.

Lc meter

door Martina @, 22-06-2025, 15:48 (5 dagen geleden) @ soundman2

Zou het iets zijn om aan smoorspoelen te meten o.i.d?

Groet,
Martine

Lc meter

door reneke @, Best, 22-06-2025, 16:03 (5 dagen geleden) @ Martina

Dat is wel waar ik vanuit ga.
Opdruk is ook compleet voor condensatoren en spoelen.

Maar zodra ik er een spoel aanhang reageert de meter daar niet op.

Lc meter

door Martina @, 22-06-2025, 16:32 (5 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door Martina, 22-06-2025, 16:34

Ik vermoed... dat je een spoel in serie met die meter moet aansluiten dan kan er een stroompje lopen en dan beweegt de meter misschien?

En wat gebeurt er als je er een condensator op aansluit? wel een heel klein capaciteitje gebruiken opdat je de meter niet beschadigd en zeker niet opgeladen.....

(ik ben ook maar een eenvoudig hobby-istje)

Lc meter

door MarcelvdG @, 22-06-2025, 18:14 (5 dagen geleden) @ reneke

Het is zo te zien een eenlaagsprint met niet al te veel onderdelen erop. Als je het schema uittekent, valt misschien wel te beredeneren wat de meter precies hoort te doen en wat er mis zou kunnen zijn als hij wat anders doet.

Lc meter

door reneke @, Best, 23-06-2025, 13:04 (4 dagen geleden) @ MarcelvdG

Klopt, alleen durf ik dat niet zo heel goed aan.
Om de print uit te tekenen moet deze los gesoldeerd worden van de schakelaars in het front.
De sporen zijn dusdanig dun dat ik bang ben dat ik niets over houd.

Het is mij overigens ook niet bekend of deze meter ooit gewerkt heeft.

Lc meter

door MarcelvdG @, 23-06-2025, 18:17 (4 dagen geleden) @ reneke

Zijn er mogelijkheden om zonder de boel los te halen licht op de onderkant van de print te laten schijnen, zodat je aan de bovenkant de printsporen kunt zien? Een klein lampje of een felle LED ertussen schuiven? Zoals soundman2 al schreef gaat vooral om de linkerkant, met de discrete onderdelen en de dubbele flip-flop. Van de kristaloscillator en de BCD-tellers valt de functie wel te raden.

Lc meter

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2025, 18:47 (4 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2025, 18:55

Klopt, alleen durf ik dat niet zo heel goed aan.
Om de print uit te tekenen moet deze los gesoldeerd worden van de schakelaars in het front.
De sporen zijn dusdanig dun dat ik bang ben dat ik niets over houd.
Het is mij overigens ook niet bekend of deze meter ooit gewerkt heeft.

De print schijnt ietwat door en daar lijken de sporen niet echt dun.
De witte draadjes kun je gewoon lossolderen met een soldeerbout die op ca 300-310 graden staat.
Bij veel hobbyisten staat de temperatuur op MAX. Dat houdt in, dat zowel het tin, het vloeimiddel, de printsporen en het printmateriaal verbranden.
Probeer eens met wat waardeloos materiaal solderen onder de knie te krijgen. Sommige dingen zijn geoxideerd en die solderen pas goed als het oxide er afgekrabt is.
Je kunt componenten desgewenst ook voorvertinnen. Als de aansluitdraadjes niet meteen tin opnemen zijn ze vervuild. Soepele draden doe ik zelf ook meestal voorvertinnen. Je kunt ze dan ook beter in soldeerlipjes etc. steken, omdat de vezeltjes bij elkaar blijven. Het solderen zelf is echt een kwestie van een seconde of minder.
Het lijkt epoxyprint en dat kan toch echt wel beter tegen hitte als pertinax.

De witte draadjes geef je op de print met een dunne fijnschrijver een nummer en de draadjes merk je met een gelijk aantal streepjes, zo kun je ze later weer opnieuw goed aansluiten. De lipjes moet je zeker niet uit de print halen. Als ze juist gebruikt zijn, zijn de met kracht in de gaatjes in de print gedrukt en probeer je ze eruit te halen, dan zal de print zeker schade oplopen.

Lc meter

door doktordirk @, Noordbeemster, 22-06-2025, 18:28 (5 dagen geleden) @ reneke

Er zal toch wel ergens 9V ? op moeten staan om de ic's te laten werken.
Het kristal werkt dat?
waar gaan de witte draadjes heen?
Dan zou er als je de testknop indrukt iets moeten reageren, tenzij de meter zelf stuk is.

Lc meter

door MarcelvdG @, 22-06-2025, 23:04 (5 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door MarcelvdG, 22-06-2025, 23:06

Ik vermoed dat de witte draadjes naar de draaischakelaar voor het bereik gaan. Ik denk dat je ermee omschakelt tussen de kristalfrequentie en de kristalfrequentie gedeeld door 10 tot de zoveelste macht. De 4518's rechts zijn dubbele tellers met 10 standen (dubbele BCD-tellers).

Lc meter

door doktordirk @, Noordbeemster, 23-06-2025, 09:56 (5 dagen geleden) @ MarcelvdG

Zover had ik nog niet gekeken, maar is zeker mogelijk.
En de standen zijn allemaal 1 10 of 100, en dan klopt het schaaltje op de meter ook weer.
Wel mooie voetjes overigens, zie je nooit in zelfgebouwde apparatuur.

Lc meter

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2025, 13:19 (4 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2025, 13:27

Wel mooie voetjes overigens, zie je nooit in zelfgebouwde apparatuur.

Die voetjes met de kelkveertjes hadden we ook bij Philips, alleen meestal een blauwe plastic body.
Op de foto's ook twee projecten in kasten die bij Philips vaak voorkwamen. Deze zijn uit de zgn restverkoop.

[image]

[image]

Frontjes waren los en kon je dus door een zelfgemaakt exemplaar vervangen.

Lc meter

door reneke @, Best, 23-06-2025, 13:14 (4 dagen geleden) @ doktordirk

Op de ic' s staat netjes 12v
Afkomstig uit een 78L12

De witte draden gaan naar de keuzeschakelaar.

De meter zelf lijkt me niet kapot.
Zodra de meter naar ce C stand gaat zie je de meter iets naar links gaan.

Dat is ook het enige wat de meter doet.

Lc meter

door reneke @, Best, 23-06-2025, 13:19 (4 dagen geleden) @ reneke

Voor de zekerheid de meter ook een keer andersom aangesloten.

Dan geeft deze bij L meteen 0,82 ma aan.

Wat je er verder ook op aansluit maakt geen verschil.

Lc meter

door franc @, Loosbroek, 23-06-2025, 13:45 (4 dagen geleden) @ reneke

Dag René,

Altijd lastig om een oorzaak te vinden.
Je zou kunnen zoeken rond de ingangs schakeling, daar waar de te meten onderdelen mee verbonden worden.
Er zou zomaar (per ongeluk) een spanning aangelegd kunnen zijn, hetzij door inductie van de te meten spoel of een geladen condensator.

Leuke meter trouwens!

Mvg Frank

Lc meter

door reneke @, Best, 23-06-2025, 16:11 (4 dagen geleden) @ franc

Dag Frank,

Altijd lastig, zeker aangezien je niet weet of het ooit gewerkt heeft.

Het metertje ligt hier ook al een jaar of 15, toen geen tijd voor gehad. En aangezien het er wel erg netjes uitziet vond ik het toen (en nu nog steeds) zonde om deze meter te slopen.

Volgens mij heb ik hem des tijds van Rinus Jansen (Kent Electronica) overgenomen in een partij.
Hij verkocht des tijds heel veel materiaal van een overleden vriend.
Inmiddels is Rinus er helaas ook niet meer.

Ik had dan ook de hoop dat iemand het schema ergens van kende maar helaas.

Zal een dezer dagen proberen te achterhalen waar de ingangen heen gaan.
Ik verwacht niet veel defect aan te treffen.
Of er moet een ic kapot zijn.

Lc meter

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2025, 16:38 (4 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2025, 17:38

Zal een dezer dagen proberen te achterhalen waar de ingangen heen gaan.
Ik verwacht niet veel defect aan te treffen.
Of er moet een ic kapot zijn.

Met vijf bekende ic's en een torretje, moet via back engineering het schema te achterhalen zijn. Zet de ic's op papier en teken daartussen de verbindingen......
De HEF 4007 UB is typisch een ic dat vaak in (crystal)-oscillatoren werd toegepast. Die staan gewoon in de datasheets. Nog maar vier ic's te gaan....

[image].

De HEF 4518 is een dubbele tienteller, ook niet spannend. De HEF4027 is een programmeerbare flip-flop, die kun je van alles laten doen, dus goed overtekenen. Zie ik verder nog een torretje.

Waar die vijftig SMD ic's op de andere zijde van de print voor dienen kan ik vanaf de foto niet beoordelen...:-D

Lc meter

door franc @, Loosbroek, 23-06-2025, 17:29 (4 dagen geleden) @ reneke
Gewijzigd door franc, 23-06-2025, 17:36

Hoi René,

Je kunt ook even de instelpots nameten of de loper wel goed contact maakt met het weerstandslichaam.
Anders even een paar slagen verdraaien en vervolgens dezelfde aantal slagen terugdraaien.
Kunnen soms na heel lange stilstand wel eens slecht contact maken.

Mvg Frank

Lc meter

door HM @, Hilversum, 23-06-2025, 17:23 (4 dagen geleden) @ reneke

Zelfbouw met een gerecycled kastje, opdruk zijn wrijfletters die niet even ver uit elkaar staan en zelfs niet op dezelfde hoogte ( zo op de foto te zien )

Lc meter

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2025, 17:41 (4 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door soundman2, 23-06-2025, 17:45

Voor het karakter nul is kennelijk de o gebruikt..

Tien in cijfers op het front: 1o
De Letters boven de grote knop H en P, zouden die staan voor Henry, maar waar staat de P dan voor?

Lc meter

door reneke @, Best, 24-06-2025, 19:03 (3 dagen geleden) @ soundman2

Ik ben bang dat deze meter nooit gewerkt heeft.

De bedrading van de linker bus L gaat nergens heen.
De rechter bus C naar de massa / min

Je zou verwachten dat de massa de middelste zou zijn.

Maar deze gaat dan weer naar een schakelaar (test) welke vervolgens met een weerstand naar de linker bus L gaat.

Op de hcf4518 ic's meet je wel netjes 1khz, 10khz en op de derde 100khz

Lc meter

door MarcelvdG @, 25-06-2025, 22:57 (2 dagen geleden) @ reneke

Ik zou eigenlijk verwachten dat de schakeling met de twee flip-flops en de discrete onderdelen een soort monostabiele multivibrator zou zijn die afhankelijk van de stand van de schakelaar L/C met een RC- of een LR-netwerk kan werken. De middelste klem moet dan waarschijnlijk naar een snelle spanningsvergelijker of iets wat ervoor door kan gaan gaan.