Probleem met Hameg HM604 oscilloscoop (Gezocht)

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 22-06-2025, 14:24 (5 dagen geleden)

Mijn Hameg oscilloscoop HM604 heeft het probleem dat na 5 min. ingeschakeld te zijn er aan het begin van de trace een felle oplichtende stip aan het begin van de trace verschijnt en dan is de helederheid ook niet goed meer te regelen.

Bijgevoegd een paar foto's van het scherm en een schema

Heeft iemand ervaring met zo'n fout.

mvg

Wim

[image]
[image]
[image]

Probleem met Hameg HM604 oscilloscoop

door Frans Hamer @, 22-06-2025, 22:14 (5 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Hallo Wim, helemaal zeker weet ik dit niet maar ik vermoed dat de fout in de weerstanden
rond de beeldbuis zit ,schermrooster als eerste verdachte.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 24-06-2025, 11:58 (3 dagen geleden) @ Wim Stuiver
Gewijzigd door PE9ZZ, 24-06-2025, 12:09

Dit zit in de retrace blanking (terugslagonderdrukking). Die komt uit de tijdbasis en gaat naar de kathode of stuurrooster van de beeldbuis. Ik zal eens kijken in het schema of ik kan uitvogelen waar dat zit (Z-mod).

Edit: Kijk eens of het beeld verdwijnt als je de Z-MOD input kortsluit naar massa. Zoja, werkt de blanking maar krijg je geen ZUP signaal. Zonee is het blankingcircuit stukkend. Nogal ingewikkelde constructie met vier torren in cascode (T605-8).

Tjerk

door electron @, eindhoven, 24-06-2025, 18:33 (3 dagen geleden) @ PE9ZZ

Ja- dacht ik eerst ook..maar er is duidelijk iets mis met de crt instellingen.
Met een naversnelling van >10KV verwacht je een scherpere trace.
Die onderdrukking is er wel, maar wordt te niet gedaan door teveel straalstroom-
de hele achtergrond is verlicht. Denk iets met hoogspanning na 5 minuten.
Knettert er iets bij die cascade ? of overslag ? (in het donker)?
Ben@

[image]

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 25-06-2025, 18:56 (2 dagen geleden) @ electron

Ligt niet aan de hoogspanning. V(g1k) wordt te hoog (niet negatief genoeg). Daarom werkt de terugslagonderdrukking ook niet. Na vijf minuten duidt op lekke C. Of dat glimlampje. Er moet -55 V op g1 staan ten opzichte van de kathode. Met wat beleid (punt staat op -1.8 kV!) kan dit gewoon met multimeter worden gemeten, desnoods uitschakelen, meetpennen aanhangen, meter op schuimplastic leggen en op 100/200 V zetten en de scoop aanzetten. En dan observeren wat er gebeurt. Misschien is dat kleine C'tje C615 stuk, of die twee 2 kV C's. Misschien is de beeldbuisvoet vies.

Meten=weten.

Tjerk

door electron @, eindhoven, 26-06-2025, 01:23 (1 dag en 21 uur geleden) @ PE9ZZ

@Tjerk- Juist- Meten, kijken, ruiken- EN afstand houden!;-)
Ben@

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 26-06-2025, 19:01 (1 dag en 3 uur geleden) @ PE9ZZ

Dag Tjerk,

Als 80+-er is mijn zicht slechter geworden en gaat de buizenradio reparatie nog prima.

De techniek in de Hameg scope 60 Mhz is te iel en te kleinvoor mij en het is erg moeilijk de printen te verwijderen.

Dus ik stop met deze reparatie en ga op zoek naar een goede 60 Mhz of 100 Mhz oscilloscoop.

Misschien dient iemand zich aan via dit forum.

Dank voor het meedenken.

mvg

Wim

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 26-06-2025, 19:18 (1 dag en 3 uur geleden) @ Wim Stuiver

Spijtig maar begrijpelijk. Op MP zijn zat mooie vergelijkbare scoops te vinden. Misschien kan je deze daar ook wel kwijt. Zelf gebruik ik naast mijn digitale mormel nog altijd mijn geliefde Philips PM3055. Aanrader!

Tjerk

door loek @, Exloo (Drenthe), 27-06-2025, 21:39 (1 uur en 2 minuten geleden) @ Wim Stuiver

Hallo Wim,

Ik heb je een mail gestuurd.

Met vriendelijke groet,
Loek